The issue of the integration of minor immigrant has been widely developed in literature, especially from an identity point of view in the gap that young people live between the culture of belonging (own or of their parents) and that of the country of destination in which they now reside. Instead, less developed is the aspect about support network of the young people of migratory origin, an important element to understanding whether the social network of young people provide the help they need for their growth and education. Using Social Network Analysis as a research paradigm for the study of social networks, this research aims to understand, on the one hand, what are the resources that adolescents of migratory origin need in their perception and, on the other hand, what support resources are conveyed by their social networks, in order to assess if they effectively meet the perceived need. It is then used a questionnaire in telematic mode developed following the model of the resource generator, as a tool for network analysis. The innovative aspect of the research is to propose the use of the resource generator to measure social support, as an evaluation tool for social workers that working with this targeting people, in a network oriented perspective.

Il tema dell’integrazione dei minori immigrati è stato diffusamente sviluppato in letteratura, soprattutto da un punto di vista identitario nella frattura che i giovani vivono tra la cultura di appartenenza (propria o dei loro genitori) e quella del paese di destinazione nel quale ora risiedono. Meno sviluppato è invece l’aspetto riguardante le reti di supporto dei giovani di origine migratoria, elemento importante per comprendere se le reti sociali dei ragazzi forniscono l’aiuto di cui essi hanno bisogno per la loro crescita e formazione. Avvalendosi della Social Network Analysis come paradigma di ricerca per lo studio delle reti sociali, questa ricerca si pone come obiettivo quello di comprendere, da un lato quali sono le risorse di cui hanno bisogno gli adolescenti di origine migratoria secondo la loro percezione e, dall’altro, quali risorse di supporto vengono veicolate dalle loro reti sociali, al fine di valutare se soddisfano efficacemente il bisogno percepito. Viene quindi utilizzato un questionario in modalità telematica sviluppato seguendo il modello del resource generator, quale strumento di analisi di rete. Il carattere innovativo della ricerca sta nel proporre l’utilizzo del resource generator per misurare il supporto sociale, come strumento di valutazione per gli assistenti sociali che lavorano con questo target di utenza, in un’ottica di lavoro di rete.

Le reti sociali dei minori immigrati stranieri: il valore delle relazioni nel processo di integrazione

DALBON, MARIACHIARA
2021/2022

Abstract

The issue of the integration of minor immigrant has been widely developed in literature, especially from an identity point of view in the gap that young people live between the culture of belonging (own or of their parents) and that of the country of destination in which they now reside. Instead, less developed is the aspect about support network of the young people of migratory origin, an important element to understanding whether the social network of young people provide the help they need for their growth and education. Using Social Network Analysis as a research paradigm for the study of social networks, this research aims to understand, on the one hand, what are the resources that adolescents of migratory origin need in their perception and, on the other hand, what support resources are conveyed by their social networks, in order to assess if they effectively meet the perceived need. It is then used a questionnaire in telematic mode developed following the model of the resource generator, as a tool for network analysis. The innovative aspect of the research is to propose the use of the resource generator to measure social support, as an evaluation tool for social workers that working with this targeting people, in a network oriented perspective.
2021
The social networks of foreign migrant minors: the value of relationships in the integration process
Il tema dell’integrazione dei minori immigrati è stato diffusamente sviluppato in letteratura, soprattutto da un punto di vista identitario nella frattura che i giovani vivono tra la cultura di appartenenza (propria o dei loro genitori) e quella del paese di destinazione nel quale ora risiedono. Meno sviluppato è invece l’aspetto riguardante le reti di supporto dei giovani di origine migratoria, elemento importante per comprendere se le reti sociali dei ragazzi forniscono l’aiuto di cui essi hanno bisogno per la loro crescita e formazione. Avvalendosi della Social Network Analysis come paradigma di ricerca per lo studio delle reti sociali, questa ricerca si pone come obiettivo quello di comprendere, da un lato quali sono le risorse di cui hanno bisogno gli adolescenti di origine migratoria secondo la loro percezione e, dall’altro, quali risorse di supporto vengono veicolate dalle loro reti sociali, al fine di valutare se soddisfano efficacemente il bisogno percepito. Viene quindi utilizzato un questionario in modalità telematica sviluppato seguendo il modello del resource generator, quale strumento di analisi di rete. Il carattere innovativo della ricerca sta nel proporre l’utilizzo del resource generator per misurare il supporto sociale, come strumento di valutazione per gli assistenti sociali che lavorano con questo target di utenza, in un’ottica di lavoro di rete.
Reti sociali
Immigrati
Servizio sociale
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Dalbon_Mariachiara_1224067.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.52 MB
Formato Adobe PDF
1.52 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/10149