The intent of this analysis is to investigate the recent trend towards contemporary photographic and cinematographic simulation, in particular by analyzing Disney productions, with the aim of highlighting the reasons behind the use of digital photorealism in the remakes of his most famous films. animation. A historical reconstruction will be carried out by analyzing the structure and languages ​​of his style up to digital. The first experiments on 3D animation will be briefly introduced, retracing the historical and filmic stages that have allowed a widespread diffusion of the medium and one of the major problems concerning digital animation will also be analyzed, namely the uncanny valley effect.The most significant theories concerning the comparison between realism, photorealism and hyper-realism will be exposed, investigating terminological distinctions and citing theorists belonging to different fields, in particular cinema and new media. Subsequently, a more detailed analysis will be developed by comparing three Disney remakes with the aim of critically illustrating the possibilities and limitations of digital animation compared to traditional o

L’intento di questa analisi è quello di indagare la recente tendenza alla simulazione fotografica e cinematografica contemporanea, in particolare analizzando le produzioni Disney, con la finalità di evidenziare le motivazioni dietro all'utilizzo del fotorealismo digitale nei remake dei suoi più celebri film d’animazione. Si attuerà una ricostruzione storica analizzando struttura e linguaggi del suo stile fino al digitale. Verranno brevemente introdotte le prime sperimentazioni in merito all’animazione 3D, ripercorrendo le tappe storiche e filmiche che hanno permesso una diffusione capillare del medium e verrà, inoltre, analizzata una delle maggiori problematiche che riguardano l’animazione digitale, ovvero l’effetto uncanny valley. Verranno, esposte le più significative teorie riguardanti il confronto tra realismo, fotorealismo ed iper-realismo indagando le distinzioni terminologiche e citando teorici appartenenti ad ambiti differenti, in particolare di cinema e di nuovi media. Successivamente, si svilupperà un’analisi più dettagliata comparando tre remake Disney con l'intento di illustrare in maniera critica le possibilità e le limitazioni dell’animazione digitale rapportata con quella tradizionale.

L'illusione del reale. I remake fotorealistici nell'animazione Disney

ZANETTI, KATIA
2021/2022

Abstract

The intent of this analysis is to investigate the recent trend towards contemporary photographic and cinematographic simulation, in particular by analyzing Disney productions, with the aim of highlighting the reasons behind the use of digital photorealism in the remakes of his most famous films. animation. A historical reconstruction will be carried out by analyzing the structure and languages ​​of his style up to digital. The first experiments on 3D animation will be briefly introduced, retracing the historical and filmic stages that have allowed a widespread diffusion of the medium and one of the major problems concerning digital animation will also be analyzed, namely the uncanny valley effect.The most significant theories concerning the comparison between realism, photorealism and hyper-realism will be exposed, investigating terminological distinctions and citing theorists belonging to different fields, in particular cinema and new media. Subsequently, a more detailed analysis will be developed by comparing three Disney remakes with the aim of critically illustrating the possibilities and limitations of digital animation compared to traditional o
2021
The Illusion of Reality. Photorealistic Remakes in Disney Animation
L’intento di questa analisi è quello di indagare la recente tendenza alla simulazione fotografica e cinematografica contemporanea, in particolare analizzando le produzioni Disney, con la finalità di evidenziare le motivazioni dietro all'utilizzo del fotorealismo digitale nei remake dei suoi più celebri film d’animazione. Si attuerà una ricostruzione storica analizzando struttura e linguaggi del suo stile fino al digitale. Verranno brevemente introdotte le prime sperimentazioni in merito all’animazione 3D, ripercorrendo le tappe storiche e filmiche che hanno permesso una diffusione capillare del medium e verrà, inoltre, analizzata una delle maggiori problematiche che riguardano l’animazione digitale, ovvero l’effetto uncanny valley. Verranno, esposte le più significative teorie riguardanti il confronto tra realismo, fotorealismo ed iper-realismo indagando le distinzioni terminologiche e citando teorici appartenenti ad ambiti differenti, in particolare di cinema e di nuovi media. Successivamente, si svilupperà un’analisi più dettagliata comparando tre remake Disney con l'intento di illustrare in maniera critica le possibilità e le limitazioni dell’animazione digitale rapportata con quella tradizionale.
Animazione digitale
Remake Disney
Fotorealismo
Animazione Disney
Uncanny Valley
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/10347