The paper explores criminal organizations and their increasing ability to infiltrate the legal economy in order to take advantage of public subsidies. In particular, we will consider the recent pandemic crisis caused by the virus Sars-CoV 2 and the consequent intervention of the Italian Government through an exceptional package of financial resources put forward for the recovery of the economy. These public funds might offer a great opportunity for these associations which might take control of the financial measures devoted to support businesses facing financial difficulties. Therefore, the empirical analysis will focus on the public guarantees provided by the Italian Central Guarantee Fund in favour of companies, during the timeframe between 2017 and 2021: by employing the multiple regression model, it will be verified if, in the Post-Covid period, public funds allocated to the Fund have been deployed to grant companies that, on the base of an innovative crime risk indicator, were classified as companies with a high-mafia risk. More precisely, it will be demonstrated to which degree this cathegory of companies has benefitted from the public guarantee scheme with respect to the Pre-Covid situation and with respect to other companies for which the mafia risk indicator is nil. The data reveal that following the outbreak of Covid-19, high-mafia risk companies were granted by the State to a higher degree with respect to companies having no mafia risk. The dissertation concludes by showing the variations in the number and values of the guarantees provided to high-mafia risk companies, highlighting the amounts of public financial resources subtracted to the Fund during the timeframe considered.

L'elaborato rappresenta una disamina del fenomeno della criminalità organizzata e della sua crescente capacità di infiltrazione nell'economia legale per appropriarsi dei fondi pubblici. In particolare, la recente crisi pandemica causata dal Coronavirus e il conseguente intervento del Governo italiano hanno offerto a queste associazioni un'ulteriore opportunità per infiltrarsi e sottrarre tutte quelle risorse finanziarie messe in campo a sostegno del tessuto imprenditoriale italiano . L'analisi empirica si concentrerà, quindi, sulle garanzie pubbliche prestate dal Fondo Centrale di Garanzia, a favore delle aziende, nel periodo compreso tra il 2017 e il 2021: attraverso il modello di regressione lineare multipla, si verificherà se, durante la pandemia, i fondi pubblici ivi allocati siano stati garantiti a sostegno di imprese che, sulla base di un innovativo indicatore di rischio criminale, vengono classificate come aziende ad alto rischio di mafiosità. Più precisamente, si dimostrerà come, quantitativamente, questa categoria di aziende sia stata in grado di essere garantita in misura maggiore rispetto al periodo precedente allo scoppio della pandemia e rispetto a tutte quelle aziende per le quali l'indice di mafiosità è nullo. I risultati ottenuti rivelano che a seguito dello scoppio della pandemia, tali aziende sono state garantite dallo Stato in misura maggiore rispetto alle aziende per le quali l'indice di mafiosità è nullo. La tesi si conclude mostrando le variazioni verificatesi nel numero e nel valore delle garanzie prestate alle aziende con un alto rischio di mafiosità, evidenziando l'ammontare di risorse pubbliche sottratte al Fondo Centrale di Garanzia nell'intervallo di tempo considerato.

Le attività mafiose durante la pandemia da COVID-19 in Italia: un'analisi esplorativa

TREVISAN, MARTINA
2021/2022

Abstract

The paper explores criminal organizations and their increasing ability to infiltrate the legal economy in order to take advantage of public subsidies. In particular, we will consider the recent pandemic crisis caused by the virus Sars-CoV 2 and the consequent intervention of the Italian Government through an exceptional package of financial resources put forward for the recovery of the economy. These public funds might offer a great opportunity for these associations which might take control of the financial measures devoted to support businesses facing financial difficulties. Therefore, the empirical analysis will focus on the public guarantees provided by the Italian Central Guarantee Fund in favour of companies, during the timeframe between 2017 and 2021: by employing the multiple regression model, it will be verified if, in the Post-Covid period, public funds allocated to the Fund have been deployed to grant companies that, on the base of an innovative crime risk indicator, were classified as companies with a high-mafia risk. More precisely, it will be demonstrated to which degree this cathegory of companies has benefitted from the public guarantee scheme with respect to the Pre-Covid situation and with respect to other companies for which the mafia risk indicator is nil. The data reveal that following the outbreak of Covid-19, high-mafia risk companies were granted by the State to a higher degree with respect to companies having no mafia risk. The dissertation concludes by showing the variations in the number and values of the guarantees provided to high-mafia risk companies, highlighting the amounts of public financial resources subtracted to the Fund during the timeframe considered.
2021
Exploring mafia activities during the COVID-19 pandemic in Italy
L'elaborato rappresenta una disamina del fenomeno della criminalità organizzata e della sua crescente capacità di infiltrazione nell'economia legale per appropriarsi dei fondi pubblici. In particolare, la recente crisi pandemica causata dal Coronavirus e il conseguente intervento del Governo italiano hanno offerto a queste associazioni un'ulteriore opportunità per infiltrarsi e sottrarre tutte quelle risorse finanziarie messe in campo a sostegno del tessuto imprenditoriale italiano . L'analisi empirica si concentrerà, quindi, sulle garanzie pubbliche prestate dal Fondo Centrale di Garanzia, a favore delle aziende, nel periodo compreso tra il 2017 e il 2021: attraverso il modello di regressione lineare multipla, si verificherà se, durante la pandemia, i fondi pubblici ivi allocati siano stati garantiti a sostegno di imprese che, sulla base di un innovativo indicatore di rischio criminale, vengono classificate come aziende ad alto rischio di mafiosità. Più precisamente, si dimostrerà come, quantitativamente, questa categoria di aziende sia stata in grado di essere garantita in misura maggiore rispetto al periodo precedente allo scoppio della pandemia e rispetto a tutte quelle aziende per le quali l'indice di mafiosità è nullo. I risultati ottenuti rivelano che a seguito dello scoppio della pandemia, tali aziende sono state garantite dallo Stato in misura maggiore rispetto alle aziende per le quali l'indice di mafiosità è nullo. La tesi si conclude mostrando le variazioni verificatesi nel numero e nel valore delle garanzie prestate alle aziende con un alto rischio di mafiosità, evidenziando l'ammontare di risorse pubbliche sottratte al Fondo Centrale di Garanzia nell'intervallo di tempo considerato.
Organized crime
criminal activity
infiltration
Coronavirus
mafia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Trevisan_Martina.pdf

embargo fino al 08/03/2025

Dimensione 2.3 MB
Formato Adobe PDF
2.3 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/10712