In a modern society based on the ability to see, vision plays a critical role in every moment and stage of a person's life. Unfortunately, not everyone "sees" in the same way. With a multidisciplinary team including computer engineers and therapists from the Robert Hollman Foundation, a series of digital mini-games, explicitly aimed at children with visual impairment, were designed and developed with the aim of improving their cognitive and/or motor-sensory skills. This thesis analyses the design requirements of the games, which needed a careful and detailed design that took into account the characteristics and needs of the operators (therapists) and players. It also details the implementation of three games based on a large-scale interactive environment that are played by projecting the field onto the floor. Above this area a motion capture system is placed to track the position of the children. The players' movements within the field are used to make them interact with the game elements, producing appropriate visual and auditory outputs. Finally, the usability and functionality of the system are discussed through the analysis of data collected during a pilot study. Four therapists and eleven children has been involved making them use the system in a specially designed environment. The results allowed the team to improve the final product and to define a set of guidelines useful for designers, developers, and therapists.

In una società moderna basata sull'abilità del vedere, la vista gioca un ruolo critico in ogni momento e fase della vita di una persona. Purtroppo, non tutti "vedono" allo stesso modo. Con un team multidisciplinare che comprendeva ingegneri informatici e terapisti della Fondazione Robert Hollman, sono stati progettati e sviluppati una serie di mini giochi digitali esplicitamente rivolti a bambini con problemi di vista e che mirano a migliorare le loro abilità cognitive e/o motorio-sensoriali. Questa tesi analizza i requisiti dei giochi che hanno necessitato di un'attenta e dettagliata progettazione che tenesse conto delle caratteristiche e dei bisogni degli operatori (terapisti) e dei giocatori. Descrive anche i dettagli sull'implementazione di tre giochi. Questi si basano su un large-scale interactive environment e vengono giocati proiettando il campo sul pavimento. Sopra quest'area viene posto un sistema di motion capture che permette di tracciare la posizione dei bambini. I movimenti dei giocatori all'interno del campo vengono usati per farli interagire con gli elementi del gioco, producendo output visivi e uditivi adeguati. Infine, vengono discussi l'usabilità e la funzionalità del sistema tramite l'analisi dei dati raccolti durante uno studio pilota. Quattro terapisti e undici bambini sono stati coinvolti facendo utilizzare loro il sistema in un ambiente appositamente predisposto. I risultati hanno permesso al team di migliorare il prodotto e di definire una serie di linee guida utili a terapisti, progettisti e sviluppatori.

Sviluppo e sperimentazione di un ambiente interattivo per il potenziamento della coordinazione visuo-motoria in bambini con ipovisione grave

VOLPIN, GIOVANNI
2021/2022

Abstract

In a modern society based on the ability to see, vision plays a critical role in every moment and stage of a person's life. Unfortunately, not everyone "sees" in the same way. With a multidisciplinary team including computer engineers and therapists from the Robert Hollman Foundation, a series of digital mini-games, explicitly aimed at children with visual impairment, were designed and developed with the aim of improving their cognitive and/or motor-sensory skills. This thesis analyses the design requirements of the games, which needed a careful and detailed design that took into account the characteristics and needs of the operators (therapists) and players. It also details the implementation of three games based on a large-scale interactive environment that are played by projecting the field onto the floor. Above this area a motion capture system is placed to track the position of the children. The players' movements within the field are used to make them interact with the game elements, producing appropriate visual and auditory outputs. Finally, the usability and functionality of the system are discussed through the analysis of data collected during a pilot study. Four therapists and eleven children has been involved making them use the system in a specially designed environment. The results allowed the team to improve the final product and to define a set of guidelines useful for designers, developers, and therapists.
2021
Development and testing of an interactive environment for the enhancement of visual-motor coordination in children with severe low vision
In una società moderna basata sull'abilità del vedere, la vista gioca un ruolo critico in ogni momento e fase della vita di una persona. Purtroppo, non tutti "vedono" allo stesso modo. Con un team multidisciplinare che comprendeva ingegneri informatici e terapisti della Fondazione Robert Hollman, sono stati progettati e sviluppati una serie di mini giochi digitali esplicitamente rivolti a bambini con problemi di vista e che mirano a migliorare le loro abilità cognitive e/o motorio-sensoriali. Questa tesi analizza i requisiti dei giochi che hanno necessitato di un'attenta e dettagliata progettazione che tenesse conto delle caratteristiche e dei bisogni degli operatori (terapisti) e dei giocatori. Descrive anche i dettagli sull'implementazione di tre giochi. Questi si basano su un large-scale interactive environment e vengono giocati proiettando il campo sul pavimento. Sopra quest'area viene posto un sistema di motion capture che permette di tracciare la posizione dei bambini. I movimenti dei giocatori all'interno del campo vengono usati per farli interagire con gli elementi del gioco, producendo output visivi e uditivi adeguati. Infine, vengono discussi l'usabilità e la funzionalità del sistema tramite l'analisi dei dati raccolti durante uno studio pilota. Quattro terapisti e undici bambini sono stati coinvolti facendo utilizzare loro il sistema in un ambiente appositamente predisposto. I risultati hanno permesso al team di migliorare il prodotto e di definire una serie di linee guida utili a terapisti, progettisti e sviluppatori.
Tappeto interattivo
coordinazione
visuo-motoria
serious game
Kinect
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/11690