[English abstract] This study focuses on science education activities realized by European intergovernmental research organizations (EIROForum) with the aim of reconstructing their history and providing a picture of present situation and possible developments. Starting from her own experience as a science teacher involved in European projects, the candidate carried out a survey making use of different sources, possibly “first hand” ones, like documents collected during science festivals, publications, information available on the Internet (official sites) and direct contact with some protagonists of the studied events. Finally the candidate suggests a method for assessing and evaluating the outcome of the studied activities by means of data mining, that is exploiting data and information from the public domain as those provided by national and international student surveys periodically carried out in Europe. [Italian abstract] Questo lavoro prende in esame le attività per l’educazione scientifica realizzate dalle organizzazioni di ricerca intergovernative europee (EIROForum) con lo scopo di ricostruire la loro storia e fornire un quadro del loro stato attuale e dei loro possibili sviluppi. Partendo dalle proprie esperienze come insegnante di discipline scientifiche impegnata in progetti europei, la candidata ha effettuato una ricerca utilizzando diverse fonti, possibilmente “di prima mano”, come documentazione raccolta durante festival scientifici, pubblicazioni a stampa, informazioni disponibili sulla rete (siti istituzionali) e contatti diretti con alcuni protagonisti delle vicende ricostruite. La candidata, infine, propone un metodo di verifica e valutazione delle attività esaminate per mezzo del data mining, utilizzando cioè dati e informazioni di dominio pubblico, come quelli prodotti dalle indagini nazionali ed internazionali che vengono effettuate regolarmente sugli studenti europei.

EIROForum e la comunicazione delle scienze nella scuola: opportunità e aspetti critici

Realdon, Giulia
2008/2009

Abstract

[English abstract] This study focuses on science education activities realized by European intergovernmental research organizations (EIROForum) with the aim of reconstructing their history and providing a picture of present situation and possible developments. Starting from her own experience as a science teacher involved in European projects, the candidate carried out a survey making use of different sources, possibly “first hand” ones, like documents collected during science festivals, publications, information available on the Internet (official sites) and direct contact with some protagonists of the studied events. Finally the candidate suggests a method for assessing and evaluating the outcome of the studied activities by means of data mining, that is exploiting data and information from the public domain as those provided by national and international student surveys periodically carried out in Europe. [Italian abstract] Questo lavoro prende in esame le attività per l’educazione scientifica realizzate dalle organizzazioni di ricerca intergovernative europee (EIROForum) con lo scopo di ricostruire la loro storia e fornire un quadro del loro stato attuale e dei loro possibili sviluppi. Partendo dalle proprie esperienze come insegnante di discipline scientifiche impegnata in progetti europei, la candidata ha effettuato una ricerca utilizzando diverse fonti, possibilmente “di prima mano”, come documentazione raccolta durante festival scientifici, pubblicazioni a stampa, informazioni disponibili sulla rete (siti istituzionali) e contatti diretti con alcuni protagonisti delle vicende ricostruite. La candidata, infine, propone un metodo di verifica e valutazione delle attività esaminate per mezzo del data mining, utilizzando cioè dati e informazioni di dominio pubblico, come quelli prodotti dalle indagini nazionali ed internazionali che vengono effettuate regolarmente sugli studenti europei.
2008
54
EIROforum, comunicazione scientifica, scuola
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi_di_Giulia_Realdon_25_11_3.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.59 MB
Formato Adobe PDF
1.59 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/13093