The thesis focuses on the figurative culture in Mantua that developed between the end of the 15th and the beginning of the 16th Century, i.e. between the extreme production of Andrea Mantegna and the arrival of Giulio Romano. After the death of the elderly master from Padua, the city, known for its prosperity and the good government of the Gonzaga family, became a pole of attraction for numerous artists who sought recognition and legitimisation of their talent in Mantua. This climate of ferment and novelty favoured an early impetus towards mannerism of which Giovan Francesco Tura was an early interpreter.

La tesi posta in essere verte sulla cultura figurativa mantovana sviluppatasi tra la fine del Quattrocento e l'inizio del Cinquecento, ovvero tra la produzione estrema di Andrea Mantegna e l'arrivo di Giulio Romano. Alla morte dell'anziano maestro padovano la città, nota per la prosperità e per il buon governo dei Gonzaga, divenne un polo attrattivo per numerosi artisti che proprio a Mantova cercarono un riconoscimento e la legittimazione del proprio talento. Questo clima di fermento e di novità favorì uno slancio precoce verso la maniera moderna di cui Giovan Francesco Tura fu un precoce interprete.

Aspetti della cultura figurativa a Mantova tra il Quattro e il Cinquecento: il caso di Giovan Francesco Tura

ZANI, GIULIA
2021/2022

Abstract

The thesis focuses on the figurative culture in Mantua that developed between the end of the 15th and the beginning of the 16th Century, i.e. between the extreme production of Andrea Mantegna and the arrival of Giulio Romano. After the death of the elderly master from Padua, the city, known for its prosperity and the good government of the Gonzaga family, became a pole of attraction for numerous artists who sought recognition and legitimisation of their talent in Mantua. This climate of ferment and novelty favoured an early impetus towards mannerism of which Giovan Francesco Tura was an early interpreter.
2021
Painting in Mantua between the Fifteenth and Sixteenth Centuries: the case of Giovan Francesco Tura
La tesi posta in essere verte sulla cultura figurativa mantovana sviluppatasi tra la fine del Quattrocento e l'inizio del Cinquecento, ovvero tra la produzione estrema di Andrea Mantegna e l'arrivo di Giulio Romano. Alla morte dell'anziano maestro padovano la città, nota per la prosperità e per il buon governo dei Gonzaga, divenne un polo attrattivo per numerosi artisti che proprio a Mantova cercarono un riconoscimento e la legittimazione del proprio talento. Questo clima di fermento e di novità favorì uno slancio precoce verso la maniera moderna di cui Giovan Francesco Tura fu un precoce interprete.
Mantova
Cinquecento
Giovan FrancescoTura
pittura
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Zani_Giulia.pdf

accesso aperto

Dimensione 11.26 MB
Formato Adobe PDF
11.26 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/31485