With the end of the war and the Dayton agreements in 1995, BiH is divided into two entities articulated on a federal basis: the Serbian Republic of Bosnia and Herzegovina, with a Serb majority, and the Federation of Bosnia and Herzegovina, with a Muslim Croatian majority and on its own divided into 10 cantons. This is the expression of a fragmented reality which, at a territorial level, highlights the ethnic-religious division of the population. The educational institutions in Bosnia and Herzegovina are organized according to a three-headed school system, which entrusts education to a management shared at the local level between the three distinct realities of Bosnia. The Serbian Republic, with Serbian ethnic dominance, has maintained a centralized control over education, while the Federation of Bosnia and Herzegovina, divided between Croats and Bosniaks, has control at the cantonal level, so that each canton can implement functional education to safeguard the cultural values on which one's national identity is founded. The “two schools under one roof” project represented a step which was defined as temporary, but which is still ongoing and has produced schools with a clear separation on an ethnic basis. Students are subjected to curricular differences and receive different representations of the same reality, minimizing the sense of belonging to a single country: this separation is aimed at safeguarding the cultural rights of each group, but has the consequence of creating the basis for the recurrence of ethnic hostilities over time, becoming a weapon in the hands of nationalisms. In all this, the Brčko area has remained outside this structuring, since its district status has been decided by an international arbitration: here we find an integrated and multi-ethnic education system that can serve as the basis in the transition for the development of intercultural education throughout Bosnia and Herzegovina. Multiethnic education offers the new opportunity for BiH society to develop as a sign of overcoming ethno-national divisions, leading to an intercultural education, as opposed to ethno-segregated education, and to the depoliticization of education, including all direct actors in the educational process. Interculture is the overcoming of the simple multiculturalism taking place in societies and is an educational construct that makes cultures communicative through encounter and dialogue, legitimized and recognized.

Con la fine della guerra e gli accordi di Dayton nel 1995, la BiH viene suddivisa in due entità articolate su base federale: la Repubblica Serba di Bosnia ed Erzegovina, a maggioranza serba, e la Federazione di Bosnia ed Erzegovina, a maggioranza croato musulmana e a sua volta suddivisa in 10 cantoni. Questa è l’espressione di una realtà frammentata che, a livello territoriale, evidenzia la divisione etnico – religiosa della popolazione. Le istituzioni scolastiche in Bosnia ed Erzegovina sono organizzate secondo un sistema scolastico tricefalo, che affida l’educazione ad una gestione ripartita a livello locale tra le tre distinte realtà della Bosnia. La Repubblica Serba, a dominanza etnica serba, ha mantenuto un controllo centralizzato sull’educazione, mentre la Federazione di Bosnia ed Erzegovina, suddivisa tra croati e bosgnacchi, ha controllo a livello cantonale, in modo tale che ciascun cantone possa attuare l’educazione funzionale alla salvaguardia dei valori culturali su cui si fonda la propria identità nazionale. Il progetto “due scuole sotto lo stesso tetto” rappresentò un passaggio che fu definito come temporaneo, ma che è tuttora in atto e che ha prodotto scuole con una netta separazione su base etnica. Gli studenti sono sottoposti a differenze di tipo curricolare e ricevono rappresentazioni differenti di una stessa realtà, minimizzando il senso di appartenenza ad un unico Paese: questa separazione è volta alla salvaguardia dei diritti culturali di ciascun gruppo, ma ha come conseguenza di creare le basi per la reiterazione nel tempo delle ostilità etniche, diventando un’arma nelle mani dei nazionalismi. In tutto questo, l’area di Brčko è rimasta al di fuori di questa strutturazione, poiché il suo status distrettuale è stato deciso da un arbitrato internazionale: qui troviamo un sistema d’educazione integrato e multietnico che può fungere come base nella transizione per lo sviluppo dell’educazione interculturale in tutta la Bosnia ed Erzegovina. L’educazione multietnica offre la nuova opportunità, per la società della BiH, di svilupparsi in segno del superamento delle divisioni etno-nazionali, portando verso una educazione interculturale, in contrapposizione all’educazione etno-segregata, e verso la depoliticizzazione dell’educazione, includendo tutti gli attori diretti nel processo educativo. L’intercultura è il superamento della semplice multiculturalità in atto nelle società ed è una costruzione educativa che rende comunicative le culture attraverso l’incontro e il dialogo, legittimati e riconosciuti.

Sistema d'istruzione ed educazione in Bosnia ed Erzegovina. Analisi e riflessioni critiche su un sistema tricefalo.

LIVNJAK, MILENA
2021/2022

Abstract

With the end of the war and the Dayton agreements in 1995, BiH is divided into two entities articulated on a federal basis: the Serbian Republic of Bosnia and Herzegovina, with a Serb majority, and the Federation of Bosnia and Herzegovina, with a Muslim Croatian majority and on its own divided into 10 cantons. This is the expression of a fragmented reality which, at a territorial level, highlights the ethnic-religious division of the population. The educational institutions in Bosnia and Herzegovina are organized according to a three-headed school system, which entrusts education to a management shared at the local level between the three distinct realities of Bosnia. The Serbian Republic, with Serbian ethnic dominance, has maintained a centralized control over education, while the Federation of Bosnia and Herzegovina, divided between Croats and Bosniaks, has control at the cantonal level, so that each canton can implement functional education to safeguard the cultural values on which one's national identity is founded. The “two schools under one roof” project represented a step which was defined as temporary, but which is still ongoing and has produced schools with a clear separation on an ethnic basis. Students are subjected to curricular differences and receive different representations of the same reality, minimizing the sense of belonging to a single country: this separation is aimed at safeguarding the cultural rights of each group, but has the consequence of creating the basis for the recurrence of ethnic hostilities over time, becoming a weapon in the hands of nationalisms. In all this, the Brčko area has remained outside this structuring, since its district status has been decided by an international arbitration: here we find an integrated and multi-ethnic education system that can serve as the basis in the transition for the development of intercultural education throughout Bosnia and Herzegovina. Multiethnic education offers the new opportunity for BiH society to develop as a sign of overcoming ethno-national divisions, leading to an intercultural education, as opposed to ethno-segregated education, and to the depoliticization of education, including all direct actors in the educational process. Interculture is the overcoming of the simple multiculturalism taking place in societies and is an educational construct that makes cultures communicative through encounter and dialogue, legitimized and recognized.
2021
The education system in Bosnia and Herzegovina. Analysis and critical pondering on a three-headed system.
Con la fine della guerra e gli accordi di Dayton nel 1995, la BiH viene suddivisa in due entità articolate su base federale: la Repubblica Serba di Bosnia ed Erzegovina, a maggioranza serba, e la Federazione di Bosnia ed Erzegovina, a maggioranza croato musulmana e a sua volta suddivisa in 10 cantoni. Questa è l’espressione di una realtà frammentata che, a livello territoriale, evidenzia la divisione etnico – religiosa della popolazione. Le istituzioni scolastiche in Bosnia ed Erzegovina sono organizzate secondo un sistema scolastico tricefalo, che affida l’educazione ad una gestione ripartita a livello locale tra le tre distinte realtà della Bosnia. La Repubblica Serba, a dominanza etnica serba, ha mantenuto un controllo centralizzato sull’educazione, mentre la Federazione di Bosnia ed Erzegovina, suddivisa tra croati e bosgnacchi, ha controllo a livello cantonale, in modo tale che ciascun cantone possa attuare l’educazione funzionale alla salvaguardia dei valori culturali su cui si fonda la propria identità nazionale. Il progetto “due scuole sotto lo stesso tetto” rappresentò un passaggio che fu definito come temporaneo, ma che è tuttora in atto e che ha prodotto scuole con una netta separazione su base etnica. Gli studenti sono sottoposti a differenze di tipo curricolare e ricevono rappresentazioni differenti di una stessa realtà, minimizzando il senso di appartenenza ad un unico Paese: questa separazione è volta alla salvaguardia dei diritti culturali di ciascun gruppo, ma ha come conseguenza di creare le basi per la reiterazione nel tempo delle ostilità etniche, diventando un’arma nelle mani dei nazionalismi. In tutto questo, l’area di Brčko è rimasta al di fuori di questa strutturazione, poiché il suo status distrettuale è stato deciso da un arbitrato internazionale: qui troviamo un sistema d’educazione integrato e multietnico che può fungere come base nella transizione per lo sviluppo dell’educazione interculturale in tutta la Bosnia ed Erzegovina. L’educazione multietnica offre la nuova opportunità, per la società della BiH, di svilupparsi in segno del superamento delle divisioni etno-nazionali, portando verso una educazione interculturale, in contrapposizione all’educazione etno-segregata, e verso la depoliticizzazione dell’educazione, includendo tutti gli attori diretti nel processo educativo. L’intercultura è il superamento della semplice multiculturalità in atto nelle società ed è una costruzione educativa che rende comunicative le culture attraverso l’incontro e il dialogo, legittimati e riconosciuti.
Istruzione
Educazione
Tricefalo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Livnjak_Milena.pdf

accesso aperto

Dimensione 2.61 MB
Formato Adobe PDF
2.61 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/32417