The thesis presented aims to analyze the principle of subsidiarity to verify how well it is known and implemented, through the observation of a volunteering association of the Polese area. The paper is structured in five chapters which, starting from the definition of the subsidiarity principle, aiming to contextualize it through historical, cultural and pedagogical development, expanding its legislative, economic, social, and educational aspects. In the third chapter the focus shifts to the intermediate subjects, in particular the service sector, defining the specific historical, regulatory and social aspects, to then expound in the fourth chapter, the broad scope of volunteering in its historical, cultural, and legislative aspects. The last chapter is dedicated to the qualitative research, conducted through the administration of the semi-structured interviews to selected subjects with the aim of understanding whether the culture of subsidiarity is present within the organization, if implemented and to what extent.

La tesi presentata si pone come obiettivo l'analisi del principio di sussidiarietà per verificarne, attraverso l'osservazione di una associazione del territorio del Polesine, quanto esso sia conosciuto e implementato. L'elaborato si struttura in cinque capitoli che, partendo dalla definizione del principio di sussidiarietà, si propongono di contestualizzarlo attraverso lo sviluppo storico, culturale e pedagogico, approfondendone gli aspetti legislativi, economici, culturali ed educativi. Nel terzo capitolo il focus si sposta verso i corpi intermedi, in particolare il terzo settore, definendo gli aspetti peculiari storici, normativi e sociali, per arrivare a presentare nel quarto capitolo, l'ampio ambito del volontariato negli aspetti storici, culturali, legislativi. L'ultimo capitolo è dedicato alla ricerca qualitativa, condotta attraverso la somministrazione di dieci interviste semistrutturate a soggetti selezionati, con la finalità di comprendere se la cultura della sussidiarietà sia presente all'interno dell'organizzazione, se sia implementata e in quale misura.

Dimensioni pedagogiche della sussidiarietà nel volontariato come espressione di compartecipazione solidale e cittadinanza attiva.

MIOTTO, MARIA CHIARA
2021/2022

Abstract

The thesis presented aims to analyze the principle of subsidiarity to verify how well it is known and implemented, through the observation of a volunteering association of the Polese area. The paper is structured in five chapters which, starting from the definition of the subsidiarity principle, aiming to contextualize it through historical, cultural and pedagogical development, expanding its legislative, economic, social, and educational aspects. In the third chapter the focus shifts to the intermediate subjects, in particular the service sector, defining the specific historical, regulatory and social aspects, to then expound in the fourth chapter, the broad scope of volunteering in its historical, cultural, and legislative aspects. The last chapter is dedicated to the qualitative research, conducted through the administration of the semi-structured interviews to selected subjects with the aim of understanding whether the culture of subsidiarity is present within the organization, if implemented and to what extent.
2021
Pedagogical dimensions of subsidiarity in volunteerism as expression of solidarity sharing and active citizenship
La tesi presentata si pone come obiettivo l'analisi del principio di sussidiarietà per verificarne, attraverso l'osservazione di una associazione del territorio del Polesine, quanto esso sia conosciuto e implementato. L'elaborato si struttura in cinque capitoli che, partendo dalla definizione del principio di sussidiarietà, si propongono di contestualizzarlo attraverso lo sviluppo storico, culturale e pedagogico, approfondendone gli aspetti legislativi, economici, culturali ed educativi. Nel terzo capitolo il focus si sposta verso i corpi intermedi, in particolare il terzo settore, definendo gli aspetti peculiari storici, normativi e sociali, per arrivare a presentare nel quarto capitolo, l'ampio ambito del volontariato negli aspetti storici, culturali, legislativi. L'ultimo capitolo è dedicato alla ricerca qualitativa, condotta attraverso la somministrazione di dieci interviste semistrutturate a soggetti selezionati, con la finalità di comprendere se la cultura della sussidiarietà sia presente all'interno dell'organizzazione, se sia implementata e in quale misura.
sussidiarietà
volontariato
cittadinanza attiva
compartecipazione
pedagogia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Miotto_Maria Chiara.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.98 MB
Formato Adobe PDF
1.98 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/32420