Climate crisis is a clear and present danger. The eco-social approach considers social and environmental inequalities as strictly intertwined, and jointly reinforcing. The Neo-liberal paradigm based on growth, perpetrated this vicious circle of environmental and social injustice by focusing on economic indicators rather than people well-being. This perspective extended to all the main aspects of our lives, included mobility. In the European context, this challenge is being faced through the New Mobility Urban Framework, which is consistent with the European Green Deal Goals. This thesis investigates about what could be the role of bicycle in such scenario. In connection with this, by analysing two case studies, this research focuses on the main challenges and opportunities of applying an eco-social approach in devising mobility policies across different EU contexts.

La crisi climatica è un pericolo più attuale che mai. L’ approccio ecosociale mette in evidenza la stretta relazione tra ineguaglianze sociali e ambientali, considerate come due forze che si alimentanto reciprocamente. Il paradigma di sviluppo Neo-liberista basato sulla crescita ha perpetrato questo circolo vizioso di ineguaglianze sociali ed ambientali, focalizzandosi sugli indicatori economici come il PIL, piuttosto che sul reale benessere degli individui. Questa prospettiva è stata estesa a tutti gli aspetti principali delle nostre vite, compresa la mobilità. All’ interno del contest Europeo, questa sfida sta venendo affrontata attraverso il New Urban Mobility Framework, in linea con gli obbiettivi del Green Deal Europeo. Questa tesi indaga su quale può essere il ruolo della bicicletta in tale scenario. Collegato a questa prima domanda, tramite l’ analisi di due casi studio, questa ricerca si concentra sulle principali sfide e potenzialità relative all’ utilizzo dell’ approccio eco sociale per ideare politiche di mobilità in diversi contesti all’ interno dell Unione Europea.

CYCLING THROUGH EQUALITY Challenges and Possibilities for adapting sustainable active mobility strategies to different European contexts

VECCHIATO, LUCA
2021/2022

Abstract

Climate crisis is a clear and present danger. The eco-social approach considers social and environmental inequalities as strictly intertwined, and jointly reinforcing. The Neo-liberal paradigm based on growth, perpetrated this vicious circle of environmental and social injustice by focusing on economic indicators rather than people well-being. This perspective extended to all the main aspects of our lives, included mobility. In the European context, this challenge is being faced through the New Mobility Urban Framework, which is consistent with the European Green Deal Goals. This thesis investigates about what could be the role of bicycle in such scenario. In connection with this, by analysing two case studies, this research focuses on the main challenges and opportunities of applying an eco-social approach in devising mobility policies across different EU contexts.
2021
CYCLING THROUGH EQUALITY Challenges and Possibilities for adapting sustainable active mobility strategies to different European contexts
La crisi climatica è un pericolo più attuale che mai. L’ approccio ecosociale mette in evidenza la stretta relazione tra ineguaglianze sociali e ambientali, considerate come due forze che si alimentanto reciprocamente. Il paradigma di sviluppo Neo-liberista basato sulla crescita ha perpetrato questo circolo vizioso di ineguaglianze sociali ed ambientali, focalizzandosi sugli indicatori economici come il PIL, piuttosto che sul reale benessere degli individui. Questa prospettiva è stata estesa a tutti gli aspetti principali delle nostre vite, compresa la mobilità. All’ interno del contest Europeo, questa sfida sta venendo affrontata attraverso il New Urban Mobility Framework, in linea con gli obbiettivi del Green Deal Europeo. Questa tesi indaga su quale può essere il ruolo della bicicletta in tale scenario. Collegato a questa prima domanda, tramite l’ analisi di due casi studio, questa ricerca si concentra sulle principali sfide e potenzialità relative all’ utilizzo dell’ approccio eco sociale per ideare politiche di mobilità in diversi contesti all’ interno dell Unione Europea.
Ecosocial transition
European Union
Bicycle
Urban sustainability
Active mobility
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI LUCA VECCHIATO EGOS.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.03 MB
Formato Adobe PDF
1.03 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/32984