Background. The radiology service of the San Bassiano Hospital in Bassano del Grappa annually manages more than 130,000 services for patients on the hospitalization and outpatient. Administrative support activities for diagnostics, cornerstone of the good functioning of the department to allow optimal management of patients, has reached critical levels so important that it is sometimes dispersive, risking to compromise the vision of efficiency towards the citizen. Targets. Analyze the level of organization and use of digital tools in order to make processes more efficient by achieving an improvement in productivity and quality of care. Materials and methods. Data extrapolation, statistics and process analysis. Results. Efficiency is possible thanks to a reorganization of some processes, using the technologies already in place, favoring their full use, through the drafting of shared protocols and promoting the empowerment of healthcare personnel towards the developments of digitalisation. Conclusions. The efficiency of the administrative activities of the department radiology is possible primarily by integrating the various management software with each other departments, with particular reference to first aid. Furthermore, the efficiency is obtained by optimally using the technology already provided in the diaries electronic. Agendas that need to be design based on demand of users, realizing the full satisfaction of health needs.

Background. Il servizio di radiologia dell’Ospedale San Bassiano di Bassano del Grappa gestisce annualmente più di 130.000 prestazioni per pazienti in regime di ricovero e ambulatoriali. L’attività amministrativa di supporto alla diagnostica, cardine del buon funzionamento del reparto per consentire una gestione ottimale dei pazienti, ha raggiunto livelli di criticità importanti tanto da risultare talora dispersiva rischiando di compromettere la visione di efficienza nei confronti del cittadino. Obiettivi. Analizzare il livello di organizzazione e di utilizzo degli strumenti digitali allo scopo di efficientare i processi realizzando un miglioramento della produttività e qualità assistenziale. Materiali e Metodi. Estrapolazione dati, statistiche e analisi dei processi. Risultati. L’efficientamento è possibile grazie a una riorganizzazione di alcuni processi, usando le tecnologie già in essere, favorendone un pieno utilizzo, attraverso la stesura di protocolli condivisi e promuovendo l’empowerment del personale sanitario nei confronti degli sviluppi della digitalizzazione. Conclusioni. L’efficientamento delle attività amministrative del reparto di radiologia è possibile in primis integrando tra loro software gestionali dei vari reparti, con particolare riferimento al pronto soccorso. Inoltre, l’efficientamento si ottiene usando in maniera ottimale la tecnologia già fornita delle agende elettroniche. Agende che devono essere progettare in base alla domanda dell’utenza realizzandone la piena soddisfazione dei bisogni di salute.

Analisi e riorganizzazione dell'attività amministrativa, front office/back office in una Unità Operativa Complessa di Radiologia. Il caso dell'Ospedale San Bassiano nella ULSS7 Pedemontana

VIGO, STEFANO
2021/2022

Abstract

Background. The radiology service of the San Bassiano Hospital in Bassano del Grappa annually manages more than 130,000 services for patients on the hospitalization and outpatient. Administrative support activities for diagnostics, cornerstone of the good functioning of the department to allow optimal management of patients, has reached critical levels so important that it is sometimes dispersive, risking to compromise the vision of efficiency towards the citizen. Targets. Analyze the level of organization and use of digital tools in order to make processes more efficient by achieving an improvement in productivity and quality of care. Materials and methods. Data extrapolation, statistics and process analysis. Results. Efficiency is possible thanks to a reorganization of some processes, using the technologies already in place, favoring their full use, through the drafting of shared protocols and promoting the empowerment of healthcare personnel towards the developments of digitalisation. Conclusions. The efficiency of the administrative activities of the department radiology is possible primarily by integrating the various management software with each other departments, with particular reference to first aid. Furthermore, the efficiency is obtained by optimally using the technology already provided in the diaries electronic. Agendas that need to be design based on demand of users, realizing the full satisfaction of health needs.
2021
Analysis and reorganization of the administrative activity, front office / back office in a Complex Operational Unit of Radiology. The case of the San Bassiano Hospital in the ULSS7 Pedemontana
Background. Il servizio di radiologia dell’Ospedale San Bassiano di Bassano del Grappa gestisce annualmente più di 130.000 prestazioni per pazienti in regime di ricovero e ambulatoriali. L’attività amministrativa di supporto alla diagnostica, cardine del buon funzionamento del reparto per consentire una gestione ottimale dei pazienti, ha raggiunto livelli di criticità importanti tanto da risultare talora dispersiva rischiando di compromettere la visione di efficienza nei confronti del cittadino. Obiettivi. Analizzare il livello di organizzazione e di utilizzo degli strumenti digitali allo scopo di efficientare i processi realizzando un miglioramento della produttività e qualità assistenziale. Materiali e Metodi. Estrapolazione dati, statistiche e analisi dei processi. Risultati. L’efficientamento è possibile grazie a una riorganizzazione di alcuni processi, usando le tecnologie già in essere, favorendone un pieno utilizzo, attraverso la stesura di protocolli condivisi e promuovendo l’empowerment del personale sanitario nei confronti degli sviluppi della digitalizzazione. Conclusioni. L’efficientamento delle attività amministrative del reparto di radiologia è possibile in primis integrando tra loro software gestionali dei vari reparti, con particolare riferimento al pronto soccorso. Inoltre, l’efficientamento si ottiene usando in maniera ottimale la tecnologia già fornita delle agende elettroniche. Agende che devono essere progettare in base alla domanda dell’utenza realizzandone la piena soddisfazione dei bisogni di salute.
Radiology
Administrative
radiologia
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