From the clothing of a person you can guess many aspects of his life, such as the group of belonging, the social and economic status, the care of the self or attention to the judgment of others; in the same way, a brand is able to reveal itself to the public by combining images and texts. However, it is the texts that are our object of interest, as they show a precise verbal identity, which includes the voice and the tone of voice. The latter reveals aspects of the brand identity and also contributes to shaping its image, its reputation and the consequent loyalty of the consumer, according to the brand objectives. The tone of voice, in fact, indirectly describes the personality and values of the company and allows you to get in touch with the audience, transmitting emotions. For this reason, during the course of the thesis, the use of the tone of voice will be studied within a highly emotional product sector, the beauty & skincare, first by an automatic analysis of the content and then by the dissemination of a questionnaire and the related processing of the results.

Dall’abbigliamento di una persona si possono intuire molti aspetti della sua vita, come il gruppo di appartenenza, lo status sociale ed economico, la cura del sé o l’attenzione verso il giudizio altrui; allo stesso modo, un brand riesce a rivelarsi al pubblico abbigliandosi di immagini e testi. Tuttavia, sono i testi a essere l'oggetto di interesse della tesi, in quanto mostrano una precisa identità verbale, tra cui la voce e il tono di voce. Quest’ultimo rivela aspetti dell’identità del brand e contribuisce anche a plasmare la sua immagine, la sua reputazione e la conseguente fedeltà del consumatore, in relazione agli obiettivi della marca. Il tono di voce, infatti, descrive indirettamente la personalità e i valori dell’azienda e permette di entrare in contatto con il pubblico, trasmettendo emozioni. Per questo motivo nel corso della tesi verrà studiato l'uso del tono di voce all'interno di un settore merceologico altamente emozionale, il beauty & skincare, dapprima attraverso un'analisi automatica del contenuto e successivamente mediante la diffusione di un questionario e la relativa elaborazione dei risultati.

Brand che parlano. Analisi dell'identità verbale del settore beauty & skincare

GROMENEDA, ALICE
2021/2022

Abstract

From the clothing of a person you can guess many aspects of his life, such as the group of belonging, the social and economic status, the care of the self or attention to the judgment of others; in the same way, a brand is able to reveal itself to the public by combining images and texts. However, it is the texts that are our object of interest, as they show a precise verbal identity, which includes the voice and the tone of voice. The latter reveals aspects of the brand identity and also contributes to shaping its image, its reputation and the consequent loyalty of the consumer, according to the brand objectives. The tone of voice, in fact, indirectly describes the personality and values of the company and allows you to get in touch with the audience, transmitting emotions. For this reason, during the course of the thesis, the use of the tone of voice will be studied within a highly emotional product sector, the beauty & skincare, first by an automatic analysis of the content and then by the dissemination of a questionnaire and the related processing of the results.
2021
Brands that speak. Verbal identity analysis of the beauty & skincare sector
Dall’abbigliamento di una persona si possono intuire molti aspetti della sua vita, come il gruppo di appartenenza, lo status sociale ed economico, la cura del sé o l’attenzione verso il giudizio altrui; allo stesso modo, un brand riesce a rivelarsi al pubblico abbigliandosi di immagini e testi. Tuttavia, sono i testi a essere l'oggetto di interesse della tesi, in quanto mostrano una precisa identità verbale, tra cui la voce e il tono di voce. Quest’ultimo rivela aspetti dell’identità del brand e contribuisce anche a plasmare la sua immagine, la sua reputazione e la conseguente fedeltà del consumatore, in relazione agli obiettivi della marca. Il tono di voce, infatti, descrive indirettamente la personalità e i valori dell’azienda e permette di entrare in contatto con il pubblico, trasmettendo emozioni. Per questo motivo nel corso della tesi verrà studiato l'uso del tono di voce all'interno di un settore merceologico altamente emozionale, il beauty & skincare, dapprima attraverso un'analisi automatica del contenuto e successivamente mediante la diffusione di un questionario e la relativa elaborazione dei risultati.
tone of voice
identità verbale
beauty & skincare
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/33447