The present thesis work aims to reflect on the concept of "gift" in contemporary society characterized by capitalist economic dominance and the priority given to individualism and the competitive aspect. After an initial analysis of the different etymological meanings and a brief historical, anthropological and economic excursus, the work questions the concept of today's gift, how it is considered, , on the bonds it creates and the effects it produces in people (addiction, imitation, blackmail, altruism, emotion, recognition ..), on the possibility or impossibility of the gift itself. The different interpretative categories on the gift will be analyzed through the thought of various authors including: Seneca, Aristotele, Heidegger, Levinas, Derrida and exploring the gift in and of Nature. The interpretative analysis will finally move to the pedagogical field and will try to evaluate the possibility of an improvement in the educational relationship through the gift paradigm.

Il presente lavoro di tesi vuole riflettere sul concetto del “dono” nella società contemporanea caratterizzata dal predominio economico capitalistico e dalla priorità data all’individualismo e all’aspetto competitivo. Dopo una iniziale analisi sui diversi significati etimologici e un breve excursus storico, antropologico ed economico il lavoro si interroga sul concetto di dono odierno, su come viene considerato, sui legami che crea e gli effetti che produce nelle persone (dipendenza, imitazione, ricatto, altruismo, emozione, riconoscimento..), sulla possibilità o impossibilità del dono stesso. Verranno analizzate le diverse categorie interpretative sul dono attraverso il pensiero di vari autori fra i quali: Seneca, Aristotele, Heidegger, Levinas, Derrida e verrà esplorato il dono nella e della Natura. L’analisi interpretativa si sposterà infine in ambito pedagogico e cercherà di valutare la possibilità di un miglioramento nella relazione educativa attraverso il paradigma del dono.

LA POLISEMIA ERMENEUTICA DEL DONO. RICONOSCERE E ACCOGLIERE L'ASSIOLOGIA NEL LEGAME DEL DONO.

DOLO, BARBARA
2021/2022

Abstract

The present thesis work aims to reflect on the concept of "gift" in contemporary society characterized by capitalist economic dominance and the priority given to individualism and the competitive aspect. After an initial analysis of the different etymological meanings and a brief historical, anthropological and economic excursus, the work questions the concept of today's gift, how it is considered, , on the bonds it creates and the effects it produces in people (addiction, imitation, blackmail, altruism, emotion, recognition ..), on the possibility or impossibility of the gift itself. The different interpretative categories on the gift will be analyzed through the thought of various authors including: Seneca, Aristotele, Heidegger, Levinas, Derrida and exploring the gift in and of Nature. The interpretative analysis will finally move to the pedagogical field and will try to evaluate the possibility of an improvement in the educational relationship through the gift paradigm.
2021
THE HERMENEUTIC POLYSEMY OF THE GIFT. RECOGNISE AND EMBRACE AXIOLOGY IN THE BOND OF GIFT.
Il presente lavoro di tesi vuole riflettere sul concetto del “dono” nella società contemporanea caratterizzata dal predominio economico capitalistico e dalla priorità data all’individualismo e all’aspetto competitivo. Dopo una iniziale analisi sui diversi significati etimologici e un breve excursus storico, antropologico ed economico il lavoro si interroga sul concetto di dono odierno, su come viene considerato, sui legami che crea e gli effetti che produce nelle persone (dipendenza, imitazione, ricatto, altruismo, emozione, riconoscimento..), sulla possibilità o impossibilità del dono stesso. Verranno analizzate le diverse categorie interpretative sul dono attraverso il pensiero di vari autori fra i quali: Seneca, Aristotele, Heidegger, Levinas, Derrida e verrà esplorato il dono nella e della Natura. L’analisi interpretativa si sposterà infine in ambito pedagogico e cercherà di valutare la possibilità di un miglioramento nella relazione educativa attraverso il paradigma del dono.
DONO
SCAMBIO
RECIPROCITA'
LEGAME
ENIGMA
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/35879