The purpose of this paper is to illustrate and explore, through a brief literature review, the effectiveness of the SEL construct, which was introduced in 1994 in the United States, and to see how it has been applied in various cultural contexts, understanding whether or not it has demonstrated effectiveness. The thesis consists of four chapters, with chapter one "The Role of Emotional Competence in School" devoted to the importance of emotional competence in school and the concept of inclusion. Chapter two "Social and Emotional Learning" offers an initial look at the approach with its characteristics and then goes on to analyze the main reference theories that inspire SEL projects. Chapter three "SEL in Different School Grades" sets out some reflections from the literature on the role played by SEL design in different school grades. In chapter four, "European and International Evidence and Effectiveness," the last, a review of the literature on the application of SEL in Europe and the United States is presented.

Lo scopo di questo elaborato è quello di illustrare e approfondire, attraverso una breve rassegna della letteratura, l’efficacia del costrutto SEL, introdotto nel 1994 negli Stati Uniti, e vedere come è stato applicato nei vari contesti culturali, capendo se ha dato dimostrazione di efficacia o no. La tesi si compone di quattro capitoli, di cui il primo “Il ruolo della competenza emotiva a scuola” dedicato all’importanza della competenza emotiva a scuola e al concetto di inclusione. Il capitolo due “Il Social and Emotional Learning” offre uno sguardo iniziale all’approccio con le sue caratteristiche per poi passare all’analisi delle principali teorie di riferimento che ispirano i progetti SEL. Nel terzo capitolo “Il SEL nei diversi gradi di scuola” vengono esposte alcune riflessioni tratte dalla letteratura sul ruolo giocato dalla progettazione SEL nei diversi gradi di scuola. Nel capitolo quarto “Evidenze ed efficacia europee ed internazionali”, l’ultimo, viene presentata una rassegna della letteratura sull’applicazione del SEL in Europa e negli Stati Uniti.

L'importanza delle emozioni nel contesto scolastico: efficacia dell'approccio Social and Emotional Learning

LUCCHETTA, BEATRICE
2021/2022

Abstract

The purpose of this paper is to illustrate and explore, through a brief literature review, the effectiveness of the SEL construct, which was introduced in 1994 in the United States, and to see how it has been applied in various cultural contexts, understanding whether or not it has demonstrated effectiveness. The thesis consists of four chapters, with chapter one "The Role of Emotional Competence in School" devoted to the importance of emotional competence in school and the concept of inclusion. Chapter two "Social and Emotional Learning" offers an initial look at the approach with its characteristics and then goes on to analyze the main reference theories that inspire SEL projects. Chapter three "SEL in Different School Grades" sets out some reflections from the literature on the role played by SEL design in different school grades. In chapter four, "European and International Evidence and Effectiveness," the last, a review of the literature on the application of SEL in Europe and the United States is presented.
2021
The importance of emotions in the school context: efficacy of the Social and Emotional Learning Approach
Lo scopo di questo elaborato è quello di illustrare e approfondire, attraverso una breve rassegna della letteratura, l’efficacia del costrutto SEL, introdotto nel 1994 negli Stati Uniti, e vedere come è stato applicato nei vari contesti culturali, capendo se ha dato dimostrazione di efficacia o no. La tesi si compone di quattro capitoli, di cui il primo “Il ruolo della competenza emotiva a scuola” dedicato all’importanza della competenza emotiva a scuola e al concetto di inclusione. Il capitolo due “Il Social and Emotional Learning” offre uno sguardo iniziale all’approccio con le sue caratteristiche per poi passare all’analisi delle principali teorie di riferimento che ispirano i progetti SEL. Nel terzo capitolo “Il SEL nei diversi gradi di scuola” vengono esposte alcune riflessioni tratte dalla letteratura sul ruolo giocato dalla progettazione SEL nei diversi gradi di scuola. Nel capitolo quarto “Evidenze ed efficacia europee ed internazionali”, l’ultimo, viene presentata una rassegna della letteratura sull’applicazione del SEL in Europa e negli Stati Uniti.
Educazione
Emozioni
Competenza emotiva
Inclusione
SEL
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Lucchetta_Beatrice.pdf

accesso riservato

Dimensione 653.12 kB
Formato Adobe PDF
653.12 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/35885