This research work focuses on the consequences of the experience of a prolonged emergency condition, on the management of everyday life and the future by young university students, in a liminal evolutionary stage between the passing of adolescence and the definitive entry into the adult world. Focusing first on defining what is the "Self", that is the functional element to shape what will be the adult identity and what are its evolutionary stages prior to the phase of "youth", the focus will then be expanded on the more general social context, with an analysis on the one hand of the policies and on the other the Neoliberal approach with its negative and positive effects. This will be followed by field research with interviews of young university students (of defined target) to understand how they approach to live this reality, with the aim of understanding what consequences an emergency state has brought in their lives and what support they would need to improve the way they face the transition to adulthood and therefore their present and future.

Questo lavoro di ricerca si focalizza sulle conseguenze che ha apportato l’esperire di una condizione emergenziale protratta nel tempo, sulla gestione della quotidianità e del futuro da parte di giovani studenti universitari, in uno stadio evolutivo liminale tra superamento dell’adolescenza e l’entrata definitiva nel mondo adulto. Focalizzando l'attenzione prima sul definire cosa sia il "Sè", ossia l'elemento funzionale a plasmare quella che sarà l'identità adulta e quali siano le sue tappe evolutive precedenti alla fase della "giovinezza", il focus sarà poi ampliato sul contesto sociale più generale, con un'analisi da un lato delle politiche e dall'altro l'impostazione Neoliberista con i relativi effetti negativi e positivi da essa apportati. A questo seguirà una ricerca sul campo con interviste di giovani universitari (di target definito) per comprendere come essi si approccino a vivere tale realtà, con la finalità di capire quali conseguenze abbia apportato nelle loro vite uno stato emergenziale e di quali supporti necessiterebbero per migliorare il modo di affrontare la transizione all'età adulta e quindi il proprio presente e futuro.

Giovani studenti universitari: riprogrammazione quotidiana e progettualità futura. Un’analisi qualitativa delle strategie di vita post-emergenziali

SUT, MONIA
2021/2022

Abstract

This research work focuses on the consequences of the experience of a prolonged emergency condition, on the management of everyday life and the future by young university students, in a liminal evolutionary stage between the passing of adolescence and the definitive entry into the adult world. Focusing first on defining what is the "Self", that is the functional element to shape what will be the adult identity and what are its evolutionary stages prior to the phase of "youth", the focus will then be expanded on the more general social context, with an analysis on the one hand of the policies and on the other the Neoliberal approach with its negative and positive effects. This will be followed by field research with interviews of young university students (of defined target) to understand how they approach to live this reality, with the aim of understanding what consequences an emergency state has brought in their lives and what support they would need to improve the way they face the transition to adulthood and therefore their present and future.
2021
Young university students: daily reprogramming and future planning. A qualitative analysis of post-emergency life strategies
Questo lavoro di ricerca si focalizza sulle conseguenze che ha apportato l’esperire di una condizione emergenziale protratta nel tempo, sulla gestione della quotidianità e del futuro da parte di giovani studenti universitari, in uno stadio evolutivo liminale tra superamento dell’adolescenza e l’entrata definitiva nel mondo adulto. Focalizzando l'attenzione prima sul definire cosa sia il "Sè", ossia l'elemento funzionale a plasmare quella che sarà l'identità adulta e quali siano le sue tappe evolutive precedenti alla fase della "giovinezza", il focus sarà poi ampliato sul contesto sociale più generale, con un'analisi da un lato delle politiche e dall'altro l'impostazione Neoliberista con i relativi effetti negativi e positivi da essa apportati. A questo seguirà una ricerca sul campo con interviste di giovani universitari (di target definito) per comprendere come essi si approccino a vivere tale realtà, con la finalità di capire quali conseguenze abbia apportato nelle loro vite uno stato emergenziale e di quali supporti necessiterebbero per migliorare il modo di affrontare la transizione all'età adulta e quindi il proprio presente e futuro.
Giovani
universitari
quotidianità
futuro
post-emergenza
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Sut_Monia.pdf

accesso riservato

Dimensione 2.09 MB
Formato Adobe PDF
2.09 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/35900