The Seconda aggiunta alli concerti [...] assembled by Filippo Lomazzo and published in 1617 is a collection of motets for a few voices and basso continuo by various authors active in the area of Milan. The object of this research is the critical edition and analysis of the first part of the collection - consisting of motets for two and three voices and basso continuo - and the study of the musical text, the literary text, and the relationship between the two. A further objective is to bring to light a work rich in references to the culture and spirituality of an era in continuous evolution and to contribute to the knowledge of some composers, hitherto neglected because they were considered "minor", who worked in Milan at the end of the 16th century and the beginning of the 17th century.
La Seconda aggiunta alli concerti […] assemblata da Filippo Lomazzo e pubblicata nel 1617 è una raccolta di mottetti a poche voci e basso continuo di vari autori attivi nell’area di Milano e dintorni. Oggetto della presente ricerca è l’edizione critica e l’analisi della prima parte della raccolta – costituita dai mottetti a due e tre voci e basso continuo – e lo studio del testo musicale, di quello letterario e del rapporto che intercorre tra i due. Un ulteriore obiettivo è quello di riportare alla luce un’opera ricca di riferimenti alla cultura e alla spiritualità di un’epoca in continuo divenire e di contribuire alla conoscenza di alcuni compositori, sinora trascurati perché considerati alla stregua di “minori”, che agivano nella Milano di fine Cinquecento e dei primi anni del Seicento.
I mottetti a due e a tre voci della Seconda aggiunta di Filippo Lomazzo (Milano, 1617): edizione critica e analisi
SANSONE, CAROLINA ANGELA
2021/2022
Abstract
The Seconda aggiunta alli concerti [...] assembled by Filippo Lomazzo and published in 1617 is a collection of motets for a few voices and basso continuo by various authors active in the area of Milan. The object of this research is the critical edition and analysis of the first part of the collection - consisting of motets for two and three voices and basso continuo - and the study of the musical text, the literary text, and the relationship between the two. A further objective is to bring to light a work rich in references to the culture and spirituality of an era in continuous evolution and to contribute to the knowledge of some composers, hitherto neglected because they were considered "minor", who worked in Milan at the end of the 16th century and the beginning of the 17th century.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
TESI DI LAUREA def.pdf
accesso aperto
Dimensione
9.14 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.14 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/36313