Storytelling is a language teaching method that uses stories and their narration to promote the development of students' communication and pragmatic-linguistic skills in a dynamic, communicative and creative way. The method stimulates EFL oral/written comprehension and production while allowing students to familiarise themselves with different types of texts, contexts and linguistic uses. It also allows students to explore different topics, cultural, social and socio-linguistic aspects while developing their emotional and socialisation skills and therefore, becoming more linguistically aware and learning to "do things" through the use of EFL. This thesis is the result of a research aimed at understanding the use of storytelling in the primary classes of the schools of Padua and its surrounding areas (province). The aim was to understand how and if the method was used. To do this, a 41-question questionnaire was created and administered to 64 EFL English teachers. The research has produced interesting results not only on a statistical level, but also relevant as regards the teachers' perception of stories and storytelling which often have become "reading moments" organised as activities and exercises, and, therefore, as techniques, rather than as a methodology. The results of the research have also shown that, once stripped of their role, stories have also left little to the children’s motivation to use them as tools to explore the world and words of English. This perceptual change (as well as of use) seems to be based on a difficulty on the part of the teachers deriving from a lack of educational clarity regarding the potential of the method, a general perceptual change of the didactic usefulness of stories/storytelling in the EFL class, but also to a change in the objectives and trends of the programming of the EFL hours. With this research, the author hopes to pave the way towards a more in-depth investigation into the use of storytelling in the classroom, its position within the approach-method-techniques relation and, consequently, a re-evaluation of Primary school EFL English teachers.

Lo storytelling è un metodo di glottodidattica che usa le storie e la loro narrazione per promuovere lo sviluppo delle capacità comunicative e pragmatico-linguistiche degli studenti in maniera dinamica, comunicativa e creativa. Il metodo stimola la comprensione e produzione orale/scritta in LS mentre permette agli studenti di familiarizzare con diversi tipi di testo, contesto e usi linguistici. Inoltre permette agli studenti di esplorare diversi tipi testuali, aspetti culturali, sociali e socio-linguistici, sviluppando anche competenze emotive di socializzazione e dunque, imparando a “fare cose” e conoscere “l’altro” e loro stessi attraverso la LS. Questa tesi è il risultato di una ricerca volta alla comprensione dell'uso dello storytelling nella classe primaria delle scuole di Padova e provincia. Lo scopo era di capire in che modo e se venisse usato il metodo. Per fare questo è stato creato un questionario di 41 domande somministrato a 64 docenti di inglese LS. La ricerca ha prodotto risultati interessanti non solo a livello statistico, ma anche rilevanti per quanto riguarda la percezione dei docenti delle storie e dello storytelling che spesso diventano dei "momenti di lettura" organizzati come attività ed esercizi, e, dunque, come tecniche, piuttosto che come una metodologia. I risultati della ricerca hanno dimostrato che, una volta spogliate del loro ruolo, le storie hanno anche lasciato poco alla motivazione dei bambini ad usarle come strumenti per esplorare il mondo e le parole dell'inglese. Questo cambio percettivo (oltre che di utilizzo) sembra essere fondato su una difficoltà da parte dei docenti derivata da una scarsa chiarezza formativa riguardo le potenzialità del metodo, un generale cambiamento percettivo dell’utilità didattica della storia nella classe di LS, ma anche ad un generale cambiamento negli obiettivi e tendenze della programmazione delle ore di LS. Con questa ricerca, l'autrice spera di aprire la strada verso una investigazione più approfondita sull'uso del metodo in classe, la sua posizione all'interno del rapporto approccio-metodo-tecniche e, di conseguenza una rivalutazione della formazione dei docenti di inglese della scuola primaria.

C'era una volta lo storytelling: come viene utilizzato il metodo narrativo nella classe primaria di inglese LS.

COLOMBO, SARAH CATHERINE
2021/2022

Abstract

Storytelling is a language teaching method that uses stories and their narration to promote the development of students' communication and pragmatic-linguistic skills in a dynamic, communicative and creative way. The method stimulates EFL oral/written comprehension and production while allowing students to familiarise themselves with different types of texts, contexts and linguistic uses. It also allows students to explore different topics, cultural, social and socio-linguistic aspects while developing their emotional and socialisation skills and therefore, becoming more linguistically aware and learning to "do things" through the use of EFL. This thesis is the result of a research aimed at understanding the use of storytelling in the primary classes of the schools of Padua and its surrounding areas (province). The aim was to understand how and if the method was used. To do this, a 41-question questionnaire was created and administered to 64 EFL English teachers. The research has produced interesting results not only on a statistical level, but also relevant as regards the teachers' perception of stories and storytelling which often have become "reading moments" organised as activities and exercises, and, therefore, as techniques, rather than as a methodology. The results of the research have also shown that, once stripped of their role, stories have also left little to the children’s motivation to use them as tools to explore the world and words of English. This perceptual change (as well as of use) seems to be based on a difficulty on the part of the teachers deriving from a lack of educational clarity regarding the potential of the method, a general perceptual change of the didactic usefulness of stories/storytelling in the EFL class, but also to a change in the objectives and trends of the programming of the EFL hours. With this research, the author hopes to pave the way towards a more in-depth investigation into the use of storytelling in the classroom, its position within the approach-method-techniques relation and, consequently, a re-evaluation of Primary school EFL English teachers.
2021
Once upon a time there was storytelling: how the narrative method is used in the EFL English Primary school class.
Lo storytelling è un metodo di glottodidattica che usa le storie e la loro narrazione per promuovere lo sviluppo delle capacità comunicative e pragmatico-linguistiche degli studenti in maniera dinamica, comunicativa e creativa. Il metodo stimola la comprensione e produzione orale/scritta in LS mentre permette agli studenti di familiarizzare con diversi tipi di testo, contesto e usi linguistici. Inoltre permette agli studenti di esplorare diversi tipi testuali, aspetti culturali, sociali e socio-linguistici, sviluppando anche competenze emotive di socializzazione e dunque, imparando a “fare cose” e conoscere “l’altro” e loro stessi attraverso la LS. Questa tesi è il risultato di una ricerca volta alla comprensione dell'uso dello storytelling nella classe primaria delle scuole di Padova e provincia. Lo scopo era di capire in che modo e se venisse usato il metodo. Per fare questo è stato creato un questionario di 41 domande somministrato a 64 docenti di inglese LS. La ricerca ha prodotto risultati interessanti non solo a livello statistico, ma anche rilevanti per quanto riguarda la percezione dei docenti delle storie e dello storytelling che spesso diventano dei "momenti di lettura" organizzati come attività ed esercizi, e, dunque, come tecniche, piuttosto che come una metodologia. I risultati della ricerca hanno dimostrato che, una volta spogliate del loro ruolo, le storie hanno anche lasciato poco alla motivazione dei bambini ad usarle come strumenti per esplorare il mondo e le parole dell'inglese. Questo cambio percettivo (oltre che di utilizzo) sembra essere fondato su una difficoltà da parte dei docenti derivata da una scarsa chiarezza formativa riguardo le potenzialità del metodo, un generale cambiamento percettivo dell’utilità didattica della storia nella classe di LS, ma anche ad un generale cambiamento negli obiettivi e tendenze della programmazione delle ore di LS. Con questa ricerca, l'autrice spera di aprire la strada verso una investigazione più approfondita sull'uso del metodo in classe, la sua posizione all'interno del rapporto approccio-metodo-tecniche e, di conseguenza una rivalutazione della formazione dei docenti di inglese della scuola primaria.
storytelling
glottodidattica
metodo narrativo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Colombo_SarahCatherine.pdf

accesso riservato

Dimensione 4.39 MB
Formato Adobe PDF
4.39 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/36378