This thesis project deals with the observation and analysis of data collected during a research project in collaboration with the IRCCS in Rome that aims to validate cognitive training through the use of immersive virtual reality for the population with Parkinson's disease. Within that clinical population, deficits involving executive functions are multiple, impairing the natural performance of daily activities as well as the mental and emotional state of the subjects. To date, there are no validated cognitive trainings for the population with Parkinson's disease that help train these cognitive functions, allowing maintenance of these over time. The goal of the analyses involving this paper is to ascertain a positive change or maintenance of cognitive functions assessed at time 0 (before cognitive training) and time 1 (after cognitive training) by focusing on performance reflecting the status of executive functions, i.e., all those functions that allow functionally autonomous and organized living.

Il presente progetto di tesi tratta dell’osservazione e dell’analisi dei dati raccolti durante un progetto di ricerca in collaborazione con l’IRCCS di Roma che si propone di validare un training cognitivo tramite l’utilizzo della realtà virtuale immersiva per la popolazione affetta da malattia di Parkinson. All’interno di tale popolazione clinica i deficit che coinvolgono le funzioni esecutive sono molteplici, compromettendo il naturale svolgimento delle attività quotidiane oltre che dello stato mentale ed emotivo dei soggetti. Ad oggi non esistono training cognitivi validati per la popolazione affetta dalla malattia di Parkinson che aiutino ad allenare queste funzionalità cognitive, permettendo un mantenimento di queste nel tempo. L’obiettivo delle analisi che riguardano questo elaborato è quello di appurare un cambiamento in positivo o un mantenimento delle funzioni cognitive valutate al tempo 0 (prima del training cognitivo) e al tempo 1 (dopo il training cognitivo) concentrandosi sulle performance che riflettono lo stato delle funzioni esecutive, ovvero, tutte quelle funzioni che permettono un vivere funzionalmente autonomo e organizzato.

Le funzioni esecutive nella malattia di Parkinson: Studio degli effetti di un training di realtà virtuale immersiva.

RUSSO, JESSICA
2021/2022

Abstract

This thesis project deals with the observation and analysis of data collected during a research project in collaboration with the IRCCS in Rome that aims to validate cognitive training through the use of immersive virtual reality for the population with Parkinson's disease. Within that clinical population, deficits involving executive functions are multiple, impairing the natural performance of daily activities as well as the mental and emotional state of the subjects. To date, there are no validated cognitive trainings for the population with Parkinson's disease that help train these cognitive functions, allowing maintenance of these over time. The goal of the analyses involving this paper is to ascertain a positive change or maintenance of cognitive functions assessed at time 0 (before cognitive training) and time 1 (after cognitive training) by focusing on performance reflecting the status of executive functions, i.e., all those functions that allow functionally autonomous and organized living.
2021
Executive Functions in Parkinson's Diseas: A Study about the effect of immersive Virtual Reality Training.
Il presente progetto di tesi tratta dell’osservazione e dell’analisi dei dati raccolti durante un progetto di ricerca in collaborazione con l’IRCCS di Roma che si propone di validare un training cognitivo tramite l’utilizzo della realtà virtuale immersiva per la popolazione affetta da malattia di Parkinson. All’interno di tale popolazione clinica i deficit che coinvolgono le funzioni esecutive sono molteplici, compromettendo il naturale svolgimento delle attività quotidiane oltre che dello stato mentale ed emotivo dei soggetti. Ad oggi non esistono training cognitivi validati per la popolazione affetta dalla malattia di Parkinson che aiutino ad allenare queste funzionalità cognitive, permettendo un mantenimento di queste nel tempo. L’obiettivo delle analisi che riguardano questo elaborato è quello di appurare un cambiamento in positivo o un mantenimento delle funzioni cognitive valutate al tempo 0 (prima del training cognitivo) e al tempo 1 (dopo il training cognitivo) concentrandosi sulle performance che riflettono lo stato delle funzioni esecutive, ovvero, tutte quelle funzioni che permettono un vivere funzionalmente autonomo e organizzato.
Parkinson
Funzioni esecutive
training cognitivo
realtà virtuale
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI RUSSO JESSICA.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.45 MB
Formato Adobe PDF
1.45 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/37039