Even if ADHD is one of the most studied neurodevelopmental disorders in the recent literature, the topic of emotional competence is poorly analyzed. The aim of the present research is to explore some of this emotional competence, comparing an experimental group of 12 children and adolescents with ADHD between 8 and 13 years, with a control group of 12 typical developing children (TD), matched for gender, age and cognitive functioning. To investigate the constructs of interest it has been used a computerized test of emotion recognition and a questionnaire (ICU) to analyze reduced empathy, insensibility and unemotional traits. Moreover, parents have filled in a questionnaire about children behavior (CBCL), from which has been derived an index of emotion regulation ability. According to literature, from results’ statistical analysis is emerged that, if compared with TD group, children with ADHD present an emotion recognition deficit and a deficient emotional self-regulation profile. On the contrary, there are not significant differences between TD and ADHD children in levels of empathy, insensibility, emotional reactivity and expressiveness. These results and the clinical implication, as well as the limits of the study, will be discuss.

Nonostante L’ADHD sia tra i disturbi del neurosviluppo più studiati nella letteratura recente, l’ambito delle competenze emotive , composto da molteplici abilità, risulta poco approfondito. Lo scopo della presente ricerca è far luce su alcune di queste competenze emotive, confrontando un gruppo sperimentale di 12 bambini e adolescenti con ADHD tra gli 8 e i 13 anni, con un gruppo di controllo di 12 bambini a sviluppo tipico (TD), appaiati per genere, età e funzionamento cognitivo. Per approfondire i costrutti di interesse sono stati somministrati una prova computerizzata di riconoscimento di emozioni e un questionario (ICU) indagante i tratti di ridotta empatia, insensibilità e anemozionalità. I genitori, inoltre, hanno compilato un questionario sul comportamento del bambino (CBCL), dal quale è stato tratto un indice di abilità di regolazione emotiva. Dall’analisi statistica dei risultati è emerso, in linea con quanto riportato in letteratura, che, se confrontati con il gruppo TD, i bambini con ADHD presentano una difficoltà nel riconoscimento di emozioni, e, in aggiunta, un profilo di autoregolazione emotiva deficitario. Viceversa, non sono emerse differenze significative tra bambini TD e ADHD nei livelli di empatia, insensibilità, reattività ed espressività emozionale. Verranno discussi i presenti risultati e le implicazioni cliniche, così come i limiti della ricerca

Le competenze emotive nei bambini con Disturbo da Deficit d’Attenzione/Iperattività: il riconoscimento di emozioni e l’autoregolazione emotiva

MAKSAN, MAJA
2021/2022

Abstract

Even if ADHD is one of the most studied neurodevelopmental disorders in the recent literature, the topic of emotional competence is poorly analyzed. The aim of the present research is to explore some of this emotional competence, comparing an experimental group of 12 children and adolescents with ADHD between 8 and 13 years, with a control group of 12 typical developing children (TD), matched for gender, age and cognitive functioning. To investigate the constructs of interest it has been used a computerized test of emotion recognition and a questionnaire (ICU) to analyze reduced empathy, insensibility and unemotional traits. Moreover, parents have filled in a questionnaire about children behavior (CBCL), from which has been derived an index of emotion regulation ability. According to literature, from results’ statistical analysis is emerged that, if compared with TD group, children with ADHD present an emotion recognition deficit and a deficient emotional self-regulation profile. On the contrary, there are not significant differences between TD and ADHD children in levels of empathy, insensibility, emotional reactivity and expressiveness. These results and the clinical implication, as well as the limits of the study, will be discuss.
2021
Emotional competence in children with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: emotion recognition and emotional self-regulation
Nonostante L’ADHD sia tra i disturbi del neurosviluppo più studiati nella letteratura recente, l’ambito delle competenze emotive , composto da molteplici abilità, risulta poco approfondito. Lo scopo della presente ricerca è far luce su alcune di queste competenze emotive, confrontando un gruppo sperimentale di 12 bambini e adolescenti con ADHD tra gli 8 e i 13 anni, con un gruppo di controllo di 12 bambini a sviluppo tipico (TD), appaiati per genere, età e funzionamento cognitivo. Per approfondire i costrutti di interesse sono stati somministrati una prova computerizzata di riconoscimento di emozioni e un questionario (ICU) indagante i tratti di ridotta empatia, insensibilità e anemozionalità. I genitori, inoltre, hanno compilato un questionario sul comportamento del bambino (CBCL), dal quale è stato tratto un indice di abilità di regolazione emotiva. Dall’analisi statistica dei risultati è emerso, in linea con quanto riportato in letteratura, che, se confrontati con il gruppo TD, i bambini con ADHD presentano una difficoltà nel riconoscimento di emozioni, e, in aggiunta, un profilo di autoregolazione emotiva deficitario. Viceversa, non sono emerse differenze significative tra bambini TD e ADHD nei livelli di empatia, insensibilità, reattività ed espressività emozionale. Verranno discussi i presenti risultati e le implicazioni cliniche, così come i limiti della ricerca
autoregolazione
emozioni
ADHD
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Maksan_Maja.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.35 MB
Formato Adobe PDF
1.35 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/37710