The thesis addresses three main topics: servitization, industry 4.0, and circular economy. Regarding the circular economy, the transition from the linear to the circular model, how the circular model works, and the resulting business models are described. The opportunities and difficulties that arise with the transition to the circular economy are also described. Next, the relationship between the circular economy and digitization is considered. With reference to servitization, the factors driving its implementation and the resources and capabilities that companies must possess to implement it are described. The relationship between Industry 4.0 and servitization and the emergence of smart products and services is also exposed. Subsequently, the opportunities and difficulties associated with servitization are considered. Finally, the relationship between Industry 4.0 and servitization and their influence in fostering the creation of sustainable business models is described, also with case studies.

La tesi tratta principalmente tre temi: la servitizzazione, l'industria 4.0 e l'economia circolare. Per quanto riguarda l'economia circolare viene descritta la transizione dal modello lineare a quello circolare, il funzionamento del modello circolare e i modelli di business che ne derivano. Vengono inoltre descritte le opportunità e le difficoltà che sorgono con il passaggio all'economia circolare. Successivamente, viene considerata la relazione tra l'economia circolare e la digitalizzazione. Con riferimento alla servitizzazione, vengono descritti i fattori che spingono alla sua applicazione, le risorse e capacità che le aziende devono possedere implementarla. Viene inoltre esposta la relazione tra l'industria 4.0 e servitizzazione, e la nascita di prodotti e servizi intelligenti. Successivamente vengono considerate le opportunità e le difficoltà associate alla servitizzazione. Infine viene descritta la relazione tra l'industria 4.0 e la servitizzazione e la loro influenza nel favorire la creazione di modelli sostenibili di business, anche tramite casi studio.

Industry 4.0 and Servitization as enablers of the Circular Economy

GIACHELLE, LAURA
2021/2022

Abstract

The thesis addresses three main topics: servitization, industry 4.0, and circular economy. Regarding the circular economy, the transition from the linear to the circular model, how the circular model works, and the resulting business models are described. The opportunities and difficulties that arise with the transition to the circular economy are also described. Next, the relationship between the circular economy and digitization is considered. With reference to servitization, the factors driving its implementation and the resources and capabilities that companies must possess to implement it are described. The relationship between Industry 4.0 and servitization and the emergence of smart products and services is also exposed. Subsequently, the opportunities and difficulties associated with servitization are considered. Finally, the relationship between Industry 4.0 and servitization and their influence in fostering the creation of sustainable business models is described, also with case studies.
2021
Industry 4.0 and Servitization as enablers of the Circular Economy
La tesi tratta principalmente tre temi: la servitizzazione, l'industria 4.0 e l'economia circolare. Per quanto riguarda l'economia circolare viene descritta la transizione dal modello lineare a quello circolare, il funzionamento del modello circolare e i modelli di business che ne derivano. Vengono inoltre descritte le opportunità e le difficoltà che sorgono con il passaggio all'economia circolare. Successivamente, viene considerata la relazione tra l'economia circolare e la digitalizzazione. Con riferimento alla servitizzazione, vengono descritti i fattori che spingono alla sua applicazione, le risorse e capacità che le aziende devono possedere implementarla. Viene inoltre esposta la relazione tra l'industria 4.0 e servitizzazione, e la nascita di prodotti e servizi intelligenti. Successivamente vengono considerate le opportunità e le difficoltà associate alla servitizzazione. Infine viene descritta la relazione tra l'industria 4.0 e la servitizzazione e la loro influenza nel favorire la creazione di modelli sostenibili di business, anche tramite casi studio.
Servitization
Industry 4.0
Circular Economy
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/37729