Introduction. The bachelor’s degree in Physiotherapy at the University of Padua provides tutoring as part of its educational offer, an active learning method in which students, in small groups and guided by a tutor, have the opportunity to reorganize the already acquired knowledge and build the distinctive skills they need to carry out their profession. Since the academic year 2010/2011, each degree programme's training activity has been evaluated in order to continuously improve the didactic offer. In the academic year 2020/2021, ad hoc questionnaires were developed and submitted to students and tutors to assess the organizational and didactic aspects of tutoring. However, up until now there is no tool to measure the degree of satisfaction with each activity carried out in the tutoring meetings and to collect any criticalities. Purpose. The aim of this work is to detect the degree of satisfaction of physiotherapy students regarding each activity of the tutoring meetings, with the goal to improve the training offer, through the realization and submission of a pilot questionnaire. Materials and Methods. The project included third-year students of the bachelor’s degree in Physiotherapy at the Padua University who did their internship in the adult neurological area in the academic year 2021/2022. The questionnaire was submitted anonymously from February to June 2022 using the Google Forms tool. Results. Twenty responses were submitted, so all students who attended tutoring activities participated in the survey. Discussion and Conclusions. The results showed a high degree of general satisfaction. It reveals that the most appreciated activities, in decreasing order, were: the analysis of clinical cases, the meeting with the trainer patient, the drafting of the letter to colleagues, the compilation of the clinical-rehabilitation record and the practical workshop. Finally, all students considered the tutorial activities very useful for their training and really appreciated the presence of Master’s degree students.

Introduzione. Il Corso di Laurea (CdL) triennale in Fisioterapia dell’Università degli studi di Padova prevede nella sua offerta formativa l’attività tutoriale, un metodo di apprendimento attivo in cui gli studenti, in piccoli gruppi e guidati dal tutor aziendale, hanno la possibilità di riorganizzare le conoscenze già apprese e costruire le skills distintive per svolgere la professione. Dall’anno accademico 2010/2011 ogni attività formativa del CdL viene sottoposta a valutazione in vista di un miglioramento continuo dell’offerta. Riguardo all’attività tutoriale, nell’a.a. 2020/2021 sono stati sviluppati e somministrati dei questionari ad hoc rivolti a studenti e tutor aziendali per valutarne gli aspetti organizzativi e didattici. Ad ogni modo, ad oggi, non esiste ancora uno strumento che rilevi il grado di soddisfazione di ciascuna attività svolta negli incontri tutoriali e che possa raccogliere le eventuali criticità. Scopo. Lo scopo di questo lavoro è rilevare il grado di soddisfazione degli studenti di fisioterapia circa ciascuna attività degli incontri tutoriali, in un’ottica di miglioramento dell’offerta formativa, tramite la realizzazione e somministrazione di un questionario pilota. Materiali e Metodi. Il progetto è stato rivolto agli studenti del terzo anno del CdL in fisioterapia presso la sede di Padova che hanno svolto il tirocinio in area neurologica adulta nell’a.a. 2021/2022. Il questionario è stato somministrato da febbraio a giugno 2022 in forma anonima, tramite lo strumento Google Moduli. Risultati. Sono state ottenute venti risposte, quindi tutti gli studenti che hanno frequentato le attività tutoriali hanno partecipato al sondaggio. Discussione e Conclusioni. I risultati hanno evidenziato un alto grado di soddisfazione generale. E’ emerso che le attività di maggiore gradimento sono state, in ordine decrescente: l’analisi di casi clinici, l’incontro con il paziente formatore, la redazione della lettera al collega, la compilazione della cartella riabilitativa e i laboratori pratici in palestra. Infine, tutti gli studenti hanno considerato le attività tutoriali molto utili nel loro percorso formativo e hanno apprezzato la presenza degli studenti del CdL magistrale.

LA VALUTAZIONE DELL’ATTIVITÀ TUTORIALE DELL’AREA NEUROLOGICA NEL CORSO DI LAUREA IN FISIOTERAPIA DELL’UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PADOVA: SONDAGGIO SUL GRADO DI SODDISFAZIONE DEGLI STUDENTI

BENETTI, DEBORA
2021/2022

Abstract

Introduction. The bachelor’s degree in Physiotherapy at the University of Padua provides tutoring as part of its educational offer, an active learning method in which students, in small groups and guided by a tutor, have the opportunity to reorganize the already acquired knowledge and build the distinctive skills they need to carry out their profession. Since the academic year 2010/2011, each degree programme's training activity has been evaluated in order to continuously improve the didactic offer. In the academic year 2020/2021, ad hoc questionnaires were developed and submitted to students and tutors to assess the organizational and didactic aspects of tutoring. However, up until now there is no tool to measure the degree of satisfaction with each activity carried out in the tutoring meetings and to collect any criticalities. Purpose. The aim of this work is to detect the degree of satisfaction of physiotherapy students regarding each activity of the tutoring meetings, with the goal to improve the training offer, through the realization and submission of a pilot questionnaire. Materials and Methods. The project included third-year students of the bachelor’s degree in Physiotherapy at the Padua University who did their internship in the adult neurological area in the academic year 2021/2022. The questionnaire was submitted anonymously from February to June 2022 using the Google Forms tool. Results. Twenty responses were submitted, so all students who attended tutoring activities participated in the survey. Discussion and Conclusions. The results showed a high degree of general satisfaction. It reveals that the most appreciated activities, in decreasing order, were: the analysis of clinical cases, the meeting with the trainer patient, the drafting of the letter to colleagues, the compilation of the clinical-rehabilitation record and the practical workshop. Finally, all students considered the tutorial activities very useful for their training and really appreciated the presence of Master’s degree students.
2021
ASSESSMENT OF THE TUTORIAL ACTIVITY IN THE NEUROLOGICAL AREA DURING THE PHYSIOTHERAPY DEGREE COURSE AT THE UNIVERSITY OF PADUA: STUDENT SATISFACTION SURVEY
Introduzione. Il Corso di Laurea (CdL) triennale in Fisioterapia dell’Università degli studi di Padova prevede nella sua offerta formativa l’attività tutoriale, un metodo di apprendimento attivo in cui gli studenti, in piccoli gruppi e guidati dal tutor aziendale, hanno la possibilità di riorganizzare le conoscenze già apprese e costruire le skills distintive per svolgere la professione. Dall’anno accademico 2010/2011 ogni attività formativa del CdL viene sottoposta a valutazione in vista di un miglioramento continuo dell’offerta. Riguardo all’attività tutoriale, nell’a.a. 2020/2021 sono stati sviluppati e somministrati dei questionari ad hoc rivolti a studenti e tutor aziendali per valutarne gli aspetti organizzativi e didattici. Ad ogni modo, ad oggi, non esiste ancora uno strumento che rilevi il grado di soddisfazione di ciascuna attività svolta negli incontri tutoriali e che possa raccogliere le eventuali criticità. Scopo. Lo scopo di questo lavoro è rilevare il grado di soddisfazione degli studenti di fisioterapia circa ciascuna attività degli incontri tutoriali, in un’ottica di miglioramento dell’offerta formativa, tramite la realizzazione e somministrazione di un questionario pilota. Materiali e Metodi. Il progetto è stato rivolto agli studenti del terzo anno del CdL in fisioterapia presso la sede di Padova che hanno svolto il tirocinio in area neurologica adulta nell’a.a. 2021/2022. Il questionario è stato somministrato da febbraio a giugno 2022 in forma anonima, tramite lo strumento Google Moduli. Risultati. Sono state ottenute venti risposte, quindi tutti gli studenti che hanno frequentato le attività tutoriali hanno partecipato al sondaggio. Discussione e Conclusioni. I risultati hanno evidenziato un alto grado di soddisfazione generale. E’ emerso che le attività di maggiore gradimento sono state, in ordine decrescente: l’analisi di casi clinici, l’incontro con il paziente formatore, la redazione della lettera al collega, la compilazione della cartella riabilitativa e i laboratori pratici in palestra. Infine, tutti gli studenti hanno considerato le attività tutoriali molto utili nel loro percorso formativo e hanno apprezzato la presenza degli studenti del CdL magistrale.
TUTORIAL ACTIVITY
PHYSIOTHERAPY
STUDENT SATISFACTION
SURVEY
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi Benetti Debora 2021-2022.pdf

accesso riservato

Dimensione 8.42 MB
Formato Adobe PDF
8.42 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/40235