The research aims to look at the contemporary world and the phenomenon of globalization from a philosophical point of view. It wants to analyze the impact of the phenomenon of globalization on individuals and culture in the social and educational context at the level world-wide. Serge Latouche’s "Theory of Serene Degrowth" is presented and it is explained that "degrowth" is not only desirable, but necessary. Pedagogy approaches the concept of "degrowth" and introduces the "Pedagogy of Degrowth" and its nuances. In conclusion, the paper emphasizes that theories of change are supported in Critical Pedagogy.

L’elaborato intende guardare il mondo contemporaneo e il fenomeno della globalizzazione da un punto di vista filosofico. Vuole analizzare l’impatto del fenomeno della globalizzazione sugli individui e sulla cultura nel contesto sociale ed educativo a livello mondiale. Viene presentata la “Teoria della Decrescita Serena” di Serge Latouche e viene dimostrato come una “decrescita” non sia solo auspicabile, bensì necessaria. Si avvicina la pedagogia al concetto di “decrescita” e si introduce la "Pedagogia della Decrescita" e le sue sfumature. In conclusione, l’elaborato sottolinea come le teorie relative al cambiamento trovino sostegno nella Pedagogia Critica.

Circolarità, Decrescita e Pedagogia. Un'introduzione al cambiamento.

PIACENZA, MADDALENA
2021/2022

Abstract

The research aims to look at the contemporary world and the phenomenon of globalization from a philosophical point of view. It wants to analyze the impact of the phenomenon of globalization on individuals and culture in the social and educational context at the level world-wide. Serge Latouche’s "Theory of Serene Degrowth" is presented and it is explained that "degrowth" is not only desirable, but necessary. Pedagogy approaches the concept of "degrowth" and introduces the "Pedagogy of Degrowth" and its nuances. In conclusion, the paper emphasizes that theories of change are supported in Critical Pedagogy.
2021
Circularity, Degrowth and Pedagogy. An introduction to change.
L’elaborato intende guardare il mondo contemporaneo e il fenomeno della globalizzazione da un punto di vista filosofico. Vuole analizzare l’impatto del fenomeno della globalizzazione sugli individui e sulla cultura nel contesto sociale ed educativo a livello mondiale. Viene presentata la “Teoria della Decrescita Serena” di Serge Latouche e viene dimostrato come una “decrescita” non sia solo auspicabile, bensì necessaria. Si avvicina la pedagogia al concetto di “decrescita” e si introduce la "Pedagogia della Decrescita" e le sue sfumature. In conclusione, l’elaborato sottolinea come le teorie relative al cambiamento trovino sostegno nella Pedagogia Critica.
Globalizzazione
Decrescita
Pedagogia
Circolarità
Educazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Piacenza_Maddalena.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.02 MB
Formato Adobe PDF
1.02 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/40530