Background: Health literacy is regarded as that ability to obtain, process, and understand health information in order to make decisions appropriate to one's health status. Clear communication between health care provider and patient is essential for them to understand the proposed course of treatment. Aim of the Study: The aim of the thesis study was to investigate the knowledge, attitudes, and opinions of nurses working in four Medical Operating Units of a health care company in the Veneto region towards health literacy Methodology: A cross-sectional exploratory survey was conducted on the medical operating units of a Veneto health company. The sample was convenience, and all nurses who served in the considered operating units during the period under study (134) were considered. Study results: 39 study nurses responded to the questionnaire. Sixty percent had never heard of health literacy and believed that communication was not an important factor for nursing purposes. Thirty-seven percent felt that training in communication and health literacy was not a priority issue, although 82% were willing to train in this area. Conclusions: Health literacy and communication in health care are critical to ensure proper patient understanding of information about their care pathway. Therefore, it is appropriate for healthcare organizations to implement interventions, including primarily training to improve caregiver-patient communication. Operating units may revise clinical protocols to include ways for effective communication, also supported by illustrated material or explanatory videos.

Background: L’alfabetizzazione sanitaria è considerata come quella capacità di ottenere, elaborare e capire le informazioni sanitarie per poter prendere decisioni adeguate al proprio stato di salute. È fondamentale una chiara comunicazione tra operatore sanitario e paziente affinché questi possano comprendere il percorso di cura proposto. Scopo dello studio: Lo studio della tesi aveva lo scopo di indagare la conoscenza, l’atteggiamento e le opinioni degli infermieri che lavorano in quattro Unità operative di medicina di un’azienda sanitaria in Veneto nei confronti dell’alfabetizzazione sanitaria Metodologia: È stata effettuata una indagine esplorativa trasversale sulle unità operative di medicina di un’Azienda Sanitaria Veneta. Il campione è di convenienza e sono stati considerati tutti gli infermieri che hanno prestato servizio nelle unità operative considerate nel periodo oggetto di studio (134). Risultati dello studio: Hanno risposto al questionario 39 infermieri studio. Il 60% non aveva mai sentito parlare di alfabetizzazione sanitaria e riteneva che la comunicazione non fosse un fattore importante a fini assistenziali. Il 37% ritiene che la formazione in ambito di comunicazione ed alfabetizzazione sanitaria non sia un tema prioritario, anche se l’82% è disponibile a formarsi in merito. Conclusioni: L’alfabetizzazione sanitaria e la comunicazione in ambito sanitario sono fondamentali per garantire una corretta comprensione delle informazioni da parte paziente sul proprio percorso di cura. Per questo è opportuno che le organizzazioni sanitarie attuino interventi, tra cui in primo luogo la formazione per migliorare la comunicazione tra operatore e paziente. Le Unità operative possano rivedere i protocolli clinici, includendo modalità per una efficace comunicazione, sostenute anche da materiale illustrato o video esplicativi.

Infermieri e health literacy. Una indagine esplorativa nelle unità operative di medicina

BERTO, ELISA
2021/2022

Abstract

Background: Health literacy is regarded as that ability to obtain, process, and understand health information in order to make decisions appropriate to one's health status. Clear communication between health care provider and patient is essential for them to understand the proposed course of treatment. Aim of the Study: The aim of the thesis study was to investigate the knowledge, attitudes, and opinions of nurses working in four Medical Operating Units of a health care company in the Veneto region towards health literacy Methodology: A cross-sectional exploratory survey was conducted on the medical operating units of a Veneto health company. The sample was convenience, and all nurses who served in the considered operating units during the period under study (134) were considered. Study results: 39 study nurses responded to the questionnaire. Sixty percent had never heard of health literacy and believed that communication was not an important factor for nursing purposes. Thirty-seven percent felt that training in communication and health literacy was not a priority issue, although 82% were willing to train in this area. Conclusions: Health literacy and communication in health care are critical to ensure proper patient understanding of information about their care pathway. Therefore, it is appropriate for healthcare organizations to implement interventions, including primarily training to improve caregiver-patient communication. Operating units may revise clinical protocols to include ways for effective communication, also supported by illustrated material or explanatory videos.
2021
Nurses and health literacy. A survey in acute medical units
Background: L’alfabetizzazione sanitaria è considerata come quella capacità di ottenere, elaborare e capire le informazioni sanitarie per poter prendere decisioni adeguate al proprio stato di salute. È fondamentale una chiara comunicazione tra operatore sanitario e paziente affinché questi possano comprendere il percorso di cura proposto. Scopo dello studio: Lo studio della tesi aveva lo scopo di indagare la conoscenza, l’atteggiamento e le opinioni degli infermieri che lavorano in quattro Unità operative di medicina di un’azienda sanitaria in Veneto nei confronti dell’alfabetizzazione sanitaria Metodologia: È stata effettuata una indagine esplorativa trasversale sulle unità operative di medicina di un’Azienda Sanitaria Veneta. Il campione è di convenienza e sono stati considerati tutti gli infermieri che hanno prestato servizio nelle unità operative considerate nel periodo oggetto di studio (134). Risultati dello studio: Hanno risposto al questionario 39 infermieri studio. Il 60% non aveva mai sentito parlare di alfabetizzazione sanitaria e riteneva che la comunicazione non fosse un fattore importante a fini assistenziali. Il 37% ritiene che la formazione in ambito di comunicazione ed alfabetizzazione sanitaria non sia un tema prioritario, anche se l’82% è disponibile a formarsi in merito. Conclusioni: L’alfabetizzazione sanitaria e la comunicazione in ambito sanitario sono fondamentali per garantire una corretta comprensione delle informazioni da parte paziente sul proprio percorso di cura. Per questo è opportuno che le organizzazioni sanitarie attuino interventi, tra cui in primo luogo la formazione per migliorare la comunicazione tra operatore e paziente. Le Unità operative possano rivedere i protocolli clinici, includendo modalità per una efficace comunicazione, sostenute anche da materiale illustrato o video esplicativi.
health literacy
patient safety
health communication
health professionals
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/41535