The definition of the urban, of the city as a physical place placed within the contemporary, is now increasingly mutable, increasingly flexible, subject to "immaterial" dynamics that characterize modern global networked society. The following thesis project aims to analyze how the city of Florence develops from the direct consequence of an encounter between physical space and the space of flows, imaginary and dictated by consumption. This analysis originates and develops with the study of the phenomenon of touristification and its direct and indirect implications on the Florentine urban context, moving from an analysis of the image of Florence "showcase" and its representations and perceptions within the social media Instagram. The concept intended to emerge is that of the exclusion of the citizen from decision-making processes involving local government and the third sector, which translates into a need for dialogue among all stakeholders involved within the city and the enhancement of bottom-up processes. In a context where standardization is rampant, such processes make specificity their cornerstone.
La definizione di urbano, di città come luogo fisico collocato all’interno della contemporaneità, risulta oggi sempre più mutabile, sempre più flessibile, soggetto a dinamiche “immateriali” che caratterizzano la società in rete globale moderna. Il seguente progetto di tesi punta ad analizzare come la città di Firenze si sviluppi dalla diretta conseguenza di un incontro tra lo spazio fisico e lo spazio dei flussi, immaginario e dettato dal consumo. Tale analisi nasce e si sviluppa con lo studio del fenomeno della turistificazione e le sue dirette ed indirette implicazioni sul contesto urbano fiorentino, passando da un'analisi dell'immagine di Firenze "vetrina" e delle sue rappresentazioni e percezioni all'interno del social media Instagram. Il concetto che vuole emergere è quello dell'esclusione del cittadino dai processi decisionali che coinvolgono l'amministrazione locale ed il terzo settore, che si traduce in una necessità di dialogo tra tutti gli stakeholder coinvolti all'interno della città e nella valorizzazione di processi bottom-up. In un contesto in cui la standardizzazione è dilagante, tali processi fanno della specificità il loro punto cardine.
Consumi visuali della città: Firenze "Instagram city" tra turistificazione ed esclusione.
IMPROTA, LEONARDO
2021/2022
Abstract
The definition of the urban, of the city as a physical place placed within the contemporary, is now increasingly mutable, increasingly flexible, subject to "immaterial" dynamics that characterize modern global networked society. The following thesis project aims to analyze how the city of Florence develops from the direct consequence of an encounter between physical space and the space of flows, imaginary and dictated by consumption. This analysis originates and develops with the study of the phenomenon of touristification and its direct and indirect implications on the Florentine urban context, moving from an analysis of the image of Florence "showcase" and its representations and perceptions within the social media Instagram. The concept intended to emerge is that of the exclusion of the citizen from decision-making processes involving local government and the third sector, which translates into a need for dialogue among all stakeholders involved within the city and the enhancement of bottom-up processes. In a context where standardization is rampant, such processes make specificity their cornerstone.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/42005