This thesis work aims to compare and investigate pedagogical-educational issues of two well-known thinkers: Kant and Bruner. The thesis is divided into three chapters. The first is dedicated to the biography, the historical-cultural context and the Kantian educational concept, through the analysis of the text La Pedagogia. The second chapter examines Bruner's pedagogical-educational perspective starting from the Woods Hole conference in 1959. The last chapter outlines the similarities and differences of the two thinkers from an educational point of view and in particular the education of thought, understood as the formation of mentality capable of developing critical thinking.

Il presente lavoro di tesi ha lo scopo di confrontare e indagare questioni pedagogico-educative di due noti pensatori: Kant e Bruner. La tesi si articola di tre capitoli. Il primo è dedicato alla biografia, al contesto storico-culturale e alla concezione educativa kantiana, tramite l'analisi del testo La Pedagogia. Il secondo capitolo esamina la prospettiva pedagogico-educativa di Bruner a partire dalla conferenza di Woods Hole del 1959. L'ultimo capitolo delinea analogie e differenze dei due pensatori sotto il profilo educativo e in particolare l'educazione al pensiero, inteso come formazione di mentalità attive capaci di sviluppare un pensiero critico.

Kant e Bruner: insegnare a pensare

GERONAZZO, ALEXANDRA
2022/2023

Abstract

This thesis work aims to compare and investigate pedagogical-educational issues of two well-known thinkers: Kant and Bruner. The thesis is divided into three chapters. The first is dedicated to the biography, the historical-cultural context and the Kantian educational concept, through the analysis of the text La Pedagogia. The second chapter examines Bruner's pedagogical-educational perspective starting from the Woods Hole conference in 1959. The last chapter outlines the similarities and differences of the two thinkers from an educational point of view and in particular the education of thought, understood as the formation of mentality capable of developing critical thinking.
2022
Kant and Bruner: teaching to think
Il presente lavoro di tesi ha lo scopo di confrontare e indagare questioni pedagogico-educative di due noti pensatori: Kant e Bruner. La tesi si articola di tre capitoli. Il primo è dedicato alla biografia, al contesto storico-culturale e alla concezione educativa kantiana, tramite l'analisi del testo La Pedagogia. Il secondo capitolo esamina la prospettiva pedagogico-educativa di Bruner a partire dalla conferenza di Woods Hole del 1959. L'ultimo capitolo delinea analogie e differenze dei due pensatori sotto il profilo educativo e in particolare l'educazione al pensiero, inteso come formazione di mentalità attive capaci di sviluppare un pensiero critico.
autonomia
educazione
Immanuel Kant
Jeromes S. Bruner
pensiero
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Geronazzo_Alexandra.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.09 MB
Formato Adobe PDF
1.09 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/46431