This dissertation aims to address the relationship between two current phenomena in the modern economy, namely the increasing number of small international firms and the role of Language Management Strategies to overcome language and cultural barriers that arise daily in international trade. Previous research on small international firms, and especially on small, computer software firms, has identified that advances in ICT have significantly lowered trade and geographical barriers, thus allowing companies of all sizes to export goods and services to foreign markets and become international players. However, existing literature has not taken into account that ICT is not a sufficient resource for overcoming language and cultural barriers, which are some of the most tedious obstacles of global trade that prevent small companies from becoming successful international exporters. Pulling from a case study on one small, high-tech, Italian company that develops software solutions, this research investigates the role of Language Management Strategies in small firm internationalization aiming to assess whether LMSs indeed play a facilitating role in the internationalization process. The main objectives are to identify what Language Management Strategies the company has adopted to become an international company and to understand what concrete benefits they have brought to the firm. To do so, the case study investigates three main dimensions. First, it traces the history of the company's expansion to understand its strategies. Next, it details the main language practices adopted by the company, which are the keys to its success. Finally, it outlines the benefits that these strategies have brought to the company, not only in terms of geographic expansion but also in terms of increased total revenue. Findings from the study suggest that small, high-tech firms with strong language management are more likely to succeed in the internationalization process and increase their export rate and total turnover. Therefore, it can be concluded that LMSs are vital, making it possible for small, technology-advanced firms with strong international visions to successfully overcome language and cultural barriers, be competitive in international markets, and record a great increase in capital.

Questa tesi si propone di analizzare la relazione tra due fenomeni piuttosto comuni dell'economia moderna, ovvero l’aumento di piccole imprese internazionali e il ruolo delle strategie linguistiche per superare le barriere linguistiche e culturali che nascono quotidianamente nel commercio internazionale. Precedenti ricerche sulle piccole imprese internazionali, e in particolare sulle piccole imprese high-tech, hanno evidenziato che i progressi delle TIC hanno abbassato in modo significativo le barriere commerciali e geografiche, permettendo alle aziende di tutte le dimensioni di esportare beni e servizi nei mercati esteri e di diventare attori internazionali. Tuttavia, la letteratura esistente non ha tenuto conto del fatto che le TIC non sono sufficienti per superare le barriere linguistiche e culturali, nonché alcuni degli ostacoli più insormontabili del commercio globale che impediscono alle piccole imprese di diventare esportatori internazionali di successo. Partendo da un caso di studio su una piccola azienda italiana high-tech che sviluppa soluzioni software, la presente ricerca indaga il ruolo delle strategie linguistiche nell'internazionalizzazione delle piccole imprese, con l'obiettivo di valutare se queste effettivamente facilitano il processo di internazionalizzazione. Gli obiettivi principali sono quelli di identificare le strategie linguistiche e culturali adottate dall'azienda per diventare un'impresa internazionale e capire quali benefici abbiano portato all'azienda. Per fare ciò, il caso di studio indaga tre dimensioni principali. In primo luogo, si ripercorre la storia dell'espansione dell'azienda per comprenderne le strategie. Successivamente, vengono descritte le principali pratiche linguistiche adottate dall'azienda, nonché la chiave del suo successo. Infine, vengono illustrati i benefici che queste strategie hanno apportato all'azienda, non solo in termini di espansione geografica ma anche di aumento del fatturato totale. I risultati della ricerca suggeriscono che le piccole imprese high-tech con una solida gestione linguistica hanno maggiori probabilità di successo nel processo di internazionalizzazione e registrano un aumento del tasso di esportazione e del fatturato totale. Si può quindi concludere che i sistemi di gestione linguistica sono fondamentali, in quanto consentono alle piccole imprese tecnologicamente avanzate con una forte visione internazionale di superare con successo le barriere linguistiche e culturali, di essere competitive sui mercati internazionali e di registrare un grande aumento di capitale.

L'importanza delle Strategie Linguistiche nel processo di internazionalizzazione di piccole aziende high-tech: il caso Components Engine

HRISTEA STAN, IRINA
2022/2023

Abstract

This dissertation aims to address the relationship between two current phenomena in the modern economy, namely the increasing number of small international firms and the role of Language Management Strategies to overcome language and cultural barriers that arise daily in international trade. Previous research on small international firms, and especially on small, computer software firms, has identified that advances in ICT have significantly lowered trade and geographical barriers, thus allowing companies of all sizes to export goods and services to foreign markets and become international players. However, existing literature has not taken into account that ICT is not a sufficient resource for overcoming language and cultural barriers, which are some of the most tedious obstacles of global trade that prevent small companies from becoming successful international exporters. Pulling from a case study on one small, high-tech, Italian company that develops software solutions, this research investigates the role of Language Management Strategies in small firm internationalization aiming to assess whether LMSs indeed play a facilitating role in the internationalization process. The main objectives are to identify what Language Management Strategies the company has adopted to become an international company and to understand what concrete benefits they have brought to the firm. To do so, the case study investigates three main dimensions. First, it traces the history of the company's expansion to understand its strategies. Next, it details the main language practices adopted by the company, which are the keys to its success. Finally, it outlines the benefits that these strategies have brought to the company, not only in terms of geographic expansion but also in terms of increased total revenue. Findings from the study suggest that small, high-tech firms with strong language management are more likely to succeed in the internationalization process and increase their export rate and total turnover. Therefore, it can be concluded that LMSs are vital, making it possible for small, technology-advanced firms with strong international visions to successfully overcome language and cultural barriers, be competitive in international markets, and record a great increase in capital.
2022
The importance of Language Management Strategies in the internationalization process of small high-tech companies: the Components Engine case
Questa tesi si propone di analizzare la relazione tra due fenomeni piuttosto comuni dell'economia moderna, ovvero l’aumento di piccole imprese internazionali e il ruolo delle strategie linguistiche per superare le barriere linguistiche e culturali che nascono quotidianamente nel commercio internazionale. Precedenti ricerche sulle piccole imprese internazionali, e in particolare sulle piccole imprese high-tech, hanno evidenziato che i progressi delle TIC hanno abbassato in modo significativo le barriere commerciali e geografiche, permettendo alle aziende di tutte le dimensioni di esportare beni e servizi nei mercati esteri e di diventare attori internazionali. Tuttavia, la letteratura esistente non ha tenuto conto del fatto che le TIC non sono sufficienti per superare le barriere linguistiche e culturali, nonché alcuni degli ostacoli più insormontabili del commercio globale che impediscono alle piccole imprese di diventare esportatori internazionali di successo. Partendo da un caso di studio su una piccola azienda italiana high-tech che sviluppa soluzioni software, la presente ricerca indaga il ruolo delle strategie linguistiche nell'internazionalizzazione delle piccole imprese, con l'obiettivo di valutare se queste effettivamente facilitano il processo di internazionalizzazione. Gli obiettivi principali sono quelli di identificare le strategie linguistiche e culturali adottate dall'azienda per diventare un'impresa internazionale e capire quali benefici abbiano portato all'azienda. Per fare ciò, il caso di studio indaga tre dimensioni principali. In primo luogo, si ripercorre la storia dell'espansione dell'azienda per comprenderne le strategie. Successivamente, vengono descritte le principali pratiche linguistiche adottate dall'azienda, nonché la chiave del suo successo. Infine, vengono illustrati i benefici che queste strategie hanno apportato all'azienda, non solo in termini di espansione geografica ma anche di aumento del fatturato totale. I risultati della ricerca suggeriscono che le piccole imprese high-tech con una solida gestione linguistica hanno maggiori probabilità di successo nel processo di internazionalizzazione e registrano un aumento del tasso di esportazione e del fatturato totale. Si può quindi concludere che i sistemi di gestione linguistica sono fondamentali, in quanto consentono alle piccole imprese tecnologicamente avanzate con una forte visione internazionale di superare con successo le barriere linguistiche e culturali, di essere competitive sui mercati internazionali e di registrare un grande aumento di capitale.
LMS
internationalization
SME
high-tech companies
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Irina Hristea-Stan_LMCC_Tesi Magistrale.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.96 MB
Formato Adobe PDF
1.96 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/46594