Digital reconstructions and the creation of valorization projects through them are becoming increasingly popular. However, in this context, there is still a lack of a clear working methodology that lays the foundation for a balanced and fruitful collaboration of two important components of these projects: the creative industries and the academies. An attempt was, therefore, made to create a tool that can assist these parties in the realization of works that go beyond dissemination or the creation of entertaining content. In order to show the potential of this new tool, Extended Matrix Narratives, a case study was proposed that includes the creation of a dialogue whose register was validated through the careful study of three Plautine plays. The results obtained show how this methodology can serve as a "working journal" in projects of close collaboration between creative industries and academies, toward the realization of edutainment projects. The result obtained, although accompanied by application cases, is still at the theoretical stage only, and new applications and projects would lead to its adaptation and evolution.

Le ricostruzioni digitali e la creazione di opere di valorizzazione tramite di esse stanno divenendo sempre più popolari. Tuttavia, in questo contesto, ancora manca una metodologia di lavoro chiara che ponga le basi per una collaborazione bilanciata e proficua di due importanti componenti di questi progetti: le industrie creative e le accademie. Si è, quindi, cercato di creare uno strumento che possa assistere queste parti nella realizzazione di progetti che vanno oltre la divulgazione o la creazione di contenuti intrattenenti. Per mostrare le potenzialità di questo nuovo strumento, l’Extended Matrix Narratives, si è voluto proporre un caso studio che comprende la realizzazione di un dialogo il cui registro è stato convalidato tramite l’attento studio di tre commedie plautine. I risultati che si sono ottenuti mostrano come tale metodologia possa fungere da “diario di lavoro” in progetti di stretta collaborazione tra industrie creative e accademie, verso la realizzazione di progetti di edutainment. Il risultato ottenuto, per quanto corredato di casi di applicazione, è ancora alla sola fase teorica e nuove applicazioni e progetti porterebbero ad un suo adattamento ed evoluzione.

Extended Matrix Narratives: informare e intrattenere col passato

FRIGERIO, PAOLA
2022/2023

Abstract

Digital reconstructions and the creation of valorization projects through them are becoming increasingly popular. However, in this context, there is still a lack of a clear working methodology that lays the foundation for a balanced and fruitful collaboration of two important components of these projects: the creative industries and the academies. An attempt was, therefore, made to create a tool that can assist these parties in the realization of works that go beyond dissemination or the creation of entertaining content. In order to show the potential of this new tool, Extended Matrix Narratives, a case study was proposed that includes the creation of a dialogue whose register was validated through the careful study of three Plautine plays. The results obtained show how this methodology can serve as a "working journal" in projects of close collaboration between creative industries and academies, toward the realization of edutainment projects. The result obtained, although accompanied by application cases, is still at the theoretical stage only, and new applications and projects would lead to its adaptation and evolution.
2022
Extended Matrix Narratives: teaching and engaging through the past
Le ricostruzioni digitali e la creazione di opere di valorizzazione tramite di esse stanno divenendo sempre più popolari. Tuttavia, in questo contesto, ancora manca una metodologia di lavoro chiara che ponga le basi per una collaborazione bilanciata e proficua di due importanti componenti di questi progetti: le industrie creative e le accademie. Si è, quindi, cercato di creare uno strumento che possa assistere queste parti nella realizzazione di progetti che vanno oltre la divulgazione o la creazione di contenuti intrattenenti. Per mostrare le potenzialità di questo nuovo strumento, l’Extended Matrix Narratives, si è voluto proporre un caso studio che comprende la realizzazione di un dialogo il cui registro è stato convalidato tramite l’attento studio di tre commedie plautine. I risultati che si sono ottenuti mostrano come tale metodologia possa fungere da “diario di lavoro” in progetti di stretta collaborazione tra industrie creative e accademie, verso la realizzazione di progetti di edutainment. Il risultato ottenuto, per quanto corredato di casi di applicazione, è ancora alla sola fase teorica e nuove applicazioni e progetti porterebbero ad un suo adattamento ed evoluzione.
comunicazione
storytelling
archeologia
edutainment
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/46762