With the spread of technology, multitasking has become the "new" normal, accompanied by a growing expectation to perform multiple tasks simultaneously to optimize time. (Courage et al., 2015). However, older people, whose numbers are increasing, have more difficulty multitasking simultaneously, and these difficulties may exacerbate other aging-related sensorimotor deficits (Beurskens & Bock, 2012). This ability to multitask simultaneously is referred to as “multitasking” and is gaining increasing interest in psychology research (Kelvin & Wong, 2020). In the laboratory it is often studied with a dual-tasking or dual-tasking paradigm, which requires performing a primary and a secondary task simultaneously (Strobach et al., 2018). Numerous studies in the literature have found a decrease in performance in terms of accuracy and reaction times in dual task conditions, with a higher cost in the older population (MacPherson, 2018, Lindenberger et al., 2000, Brustio et al. , 2017, Krampe et al., 2011). However, Contemori and colleagues (2022) did not replicate these results, demonstrating that the cost remains stable with increasing age. The increase in the demand for multitasking skills, which are fundamental in daily life, and the results found in the literature led me to deepen the study of this construct. The research I conducted took place entirely online with the use of self-administered tests and examined a sample of 552 young and elderly participants between 18 and 75 years old. The main purpose of this study is to verify the presence of a cost in performance in dual tasking conditions and how it is distributed across the different age groups. This was investigated by comparing the performance of participants in the single task and dual task condition in three computerized and self-administered tasks: in the Trial Making Test (TMT), in the Test of Attentional Performance (TAP) and in a double memory task. Participants were also administered a self-administered version of the Global Examination of Mental State (auto-GEMS), a cognitive screening test currently being validated, an abridged version of the Cognitive Reserve Index Questionnaire (CRI-q) and a final questionnaire to evaluate the degree of autonomy during the conduct of the experiment. After verifying the presence of a cost in the dual task conditions and the effect of age on the cost, statistical analyzes were performed to investigate whether multitasking is an ability underlying working memory (domain-specific) or independent by the cognitive functions involved (domain-general). In the light of the results obtained, it can be stated that multitasking is a domain-specific ability, but one not implied by working memory. Finally, a further objective of the present study is to investigate whether there is a correlation between the scores obtained on the Auto-GEMS and the performance of the participants in the dual task conditions. Indeed, it is believed that a lower performance in the dual task conditions can predict a deficit in the person's cognitive functioning and be a predictor of a possible cognitive decline (Laske et al., 2014).

Con la diffusione della tecnologia il multitasking è diventato la “nuova” normalità, accompagnato da una crescente aspettativa di svolgere più compiti contemporaneamente per ottimizzare il tempo. (Courage et al., 2015). Tuttavia, le persone anziane, il cui numero è in aumento, hanno maggiori difficoltà nell’eseguire più attività simultaneamente e, tali difficoltà, possono aggravare altri deficit senso-motori correlati all’invecchiamento (Beurskens & Bock, 2012). Questa capacità di svolgere più attività simultaneamente viene definita con il termine “multitasking” e sta acquisendo sempre più interesse nel campo della ricerca in psicologia (Kelvin & Wong, 2020). In laboratorio è spesso studiata con un paradigma di doppio compito o dual-tasking, che richiede di svolgere contemporaneamente un compito primario ed uno secondario (Strobach et al., 2018). Diverse ricerche presenti in letteratura hanno riscontrato un decremento della prestazione in termini di accuratezza e nei tempi di reazione nelle condizioni di doppio compito, con un costo maggiore nella popolazione più anziana (MacPherson, 2018, Lindenberger et al., 2000, Brustio et al., 2017, Krampe et al., 2011). Tuttavia, Contemori e colleghi (2022) non hanno replicato questi risultati, dimostrando che il costo rimane stabile all’aumentare dell’età. L’aumento della richiesta delle capacità di multitasking, che sono fondamentali nella vita quotidiana, ed i risultati riscontrati in letteratura mi hanno portato ad approfondire lo studio di questo costrutto. La ricerca che ho condotto si è svolta interamente online con l’utilizzo di test autosomministrabili ed ha preso in esame un campione di 552 partecipanti giovani ed anziani tra i 18 ed i 75 anni. Lo scopo principale del presente studio è quello di verificare la presenza di un costo nella performance nelle condizioni di doppio compito e come si distribuisce nelle diverse fasce d’età. Questo è stato indagato confrontando la prestazione dei partecipanti nella condizione di single task e dual task in tre compiti computerizzati e autosomministrabili: nel Trial Making Test (TMT), nel Test of Attentional Performance (TAP) e in un doppio compito mnestico. Sono stati somministrati ai partecipanti anche una versione autosomministrabile del Global Examination of Mental State (auto-GEMS), un test di screening cognitivo in corso di validazione, una versione ridotta del Cognitive Reserve Index Questionnaire (CRI-q) ed un questionario finale per valutare il grado di autonomia durante lo svolgimento dell’esperimento. Dopo aver verificato la presenza di un costo nelle condizioni di doppio compito e l’effetto dell’età sul costo, sono state svolte delle analisi statistiche per indagare se il multitasking è un’abilità sottesa dalla memoria di lavoro (dominio-specifica) o indipendente dalle funzioni cognitive coinvolte (dominio-generale). Alla luce dei risultati riscontrati si può affermare che il multitasking è un’abilità dominio-specifica, ma non sottesa dalla memoria di lavoro. Infine, un ulteriore obiettivo del presente studio è quello di indagare se esiste una correlazione tra i punteggi ottenuti all’Auto-GEMS e la prestazione dei partecipanti nelle condizioni di doppio compito. Si ritiene, infatti, che una performance al di sotto della norma nelle condizioni di doppio compito possa predire un deficit nel funzionamento cognitivo della persona ed essere un predittore di un possibile declino cognitivo (Laske et al., 2014).

La valutazione cognitiva online ed il multitasking in una prospettiva life-span

SARZI AMADE', LARA
2022/2023

Abstract

With the spread of technology, multitasking has become the "new" normal, accompanied by a growing expectation to perform multiple tasks simultaneously to optimize time. (Courage et al., 2015). However, older people, whose numbers are increasing, have more difficulty multitasking simultaneously, and these difficulties may exacerbate other aging-related sensorimotor deficits (Beurskens & Bock, 2012). This ability to multitask simultaneously is referred to as “multitasking” and is gaining increasing interest in psychology research (Kelvin & Wong, 2020). In the laboratory it is often studied with a dual-tasking or dual-tasking paradigm, which requires performing a primary and a secondary task simultaneously (Strobach et al., 2018). Numerous studies in the literature have found a decrease in performance in terms of accuracy and reaction times in dual task conditions, with a higher cost in the older population (MacPherson, 2018, Lindenberger et al., 2000, Brustio et al. , 2017, Krampe et al., 2011). However, Contemori and colleagues (2022) did not replicate these results, demonstrating that the cost remains stable with increasing age. The increase in the demand for multitasking skills, which are fundamental in daily life, and the results found in the literature led me to deepen the study of this construct. The research I conducted took place entirely online with the use of self-administered tests and examined a sample of 552 young and elderly participants between 18 and 75 years old. The main purpose of this study is to verify the presence of a cost in performance in dual tasking conditions and how it is distributed across the different age groups. This was investigated by comparing the performance of participants in the single task and dual task condition in three computerized and self-administered tasks: in the Trial Making Test (TMT), in the Test of Attentional Performance (TAP) and in a double memory task. Participants were also administered a self-administered version of the Global Examination of Mental State (auto-GEMS), a cognitive screening test currently being validated, an abridged version of the Cognitive Reserve Index Questionnaire (CRI-q) and a final questionnaire to evaluate the degree of autonomy during the conduct of the experiment. After verifying the presence of a cost in the dual task conditions and the effect of age on the cost, statistical analyzes were performed to investigate whether multitasking is an ability underlying working memory (domain-specific) or independent by the cognitive functions involved (domain-general). In the light of the results obtained, it can be stated that multitasking is a domain-specific ability, but one not implied by working memory. Finally, a further objective of the present study is to investigate whether there is a correlation between the scores obtained on the Auto-GEMS and the performance of the participants in the dual task conditions. Indeed, it is believed that a lower performance in the dual task conditions can predict a deficit in the person's cognitive functioning and be a predictor of a possible cognitive decline (Laske et al., 2014).
2022
Online cognitive assessment and multitasking in a life-span perspective
Con la diffusione della tecnologia il multitasking è diventato la “nuova” normalità, accompagnato da una crescente aspettativa di svolgere più compiti contemporaneamente per ottimizzare il tempo. (Courage et al., 2015). Tuttavia, le persone anziane, il cui numero è in aumento, hanno maggiori difficoltà nell’eseguire più attività simultaneamente e, tali difficoltà, possono aggravare altri deficit senso-motori correlati all’invecchiamento (Beurskens & Bock, 2012). Questa capacità di svolgere più attività simultaneamente viene definita con il termine “multitasking” e sta acquisendo sempre più interesse nel campo della ricerca in psicologia (Kelvin & Wong, 2020). In laboratorio è spesso studiata con un paradigma di doppio compito o dual-tasking, che richiede di svolgere contemporaneamente un compito primario ed uno secondario (Strobach et al., 2018). Diverse ricerche presenti in letteratura hanno riscontrato un decremento della prestazione in termini di accuratezza e nei tempi di reazione nelle condizioni di doppio compito, con un costo maggiore nella popolazione più anziana (MacPherson, 2018, Lindenberger et al., 2000, Brustio et al., 2017, Krampe et al., 2011). Tuttavia, Contemori e colleghi (2022) non hanno replicato questi risultati, dimostrando che il costo rimane stabile all’aumentare dell’età. L’aumento della richiesta delle capacità di multitasking, che sono fondamentali nella vita quotidiana, ed i risultati riscontrati in letteratura mi hanno portato ad approfondire lo studio di questo costrutto. La ricerca che ho condotto si è svolta interamente online con l’utilizzo di test autosomministrabili ed ha preso in esame un campione di 552 partecipanti giovani ed anziani tra i 18 ed i 75 anni. Lo scopo principale del presente studio è quello di verificare la presenza di un costo nella performance nelle condizioni di doppio compito e come si distribuisce nelle diverse fasce d’età. Questo è stato indagato confrontando la prestazione dei partecipanti nella condizione di single task e dual task in tre compiti computerizzati e autosomministrabili: nel Trial Making Test (TMT), nel Test of Attentional Performance (TAP) e in un doppio compito mnestico. Sono stati somministrati ai partecipanti anche una versione autosomministrabile del Global Examination of Mental State (auto-GEMS), un test di screening cognitivo in corso di validazione, una versione ridotta del Cognitive Reserve Index Questionnaire (CRI-q) ed un questionario finale per valutare il grado di autonomia durante lo svolgimento dell’esperimento. Dopo aver verificato la presenza di un costo nelle condizioni di doppio compito e l’effetto dell’età sul costo, sono state svolte delle analisi statistiche per indagare se il multitasking è un’abilità sottesa dalla memoria di lavoro (dominio-specifica) o indipendente dalle funzioni cognitive coinvolte (dominio-generale). Alla luce dei risultati riscontrati si può affermare che il multitasking è un’abilità dominio-specifica, ma non sottesa dalla memoria di lavoro. Infine, un ulteriore obiettivo del presente studio è quello di indagare se esiste una correlazione tra i punteggi ottenuti all’Auto-GEMS e la prestazione dei partecipanti nelle condizioni di doppio compito. Si ritiene, infatti, che una performance al di sotto della norma nelle condizioni di doppio compito possa predire un deficit nel funzionamento cognitivo della persona ed essere un predittore di un possibile declino cognitivo (Laske et al., 2014).
Multitasking
Dual task
Cognitive assessment
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/47489