The purpose of this paper is to study the diffusion of benefit companies and B Corp certified companies on Italian territory. The two models, although they serve to represent the same movement of "hybrid" companies, are two very different tools. The status of benefit organization has been recognized to italian companies since 2016, thanks to the law of 28 December 2015 n. 208 (paragraphs 376-383 and attachments 4-5). This law has in fact introduced the regulation of benefit organizations, i.e. companies that are committed to generating value and positive impact on a social and environmental level, as well as profit. On the other hand, the B Corp certification, released by the US non-profit organization B Lab, is used to evaluate the impact of a company, demonstrating its truthfulness and reliability. The objective of this paper is to identify all the single benefit companies and single B Corp certified companies in Italy, in order to be able to study their characteristics and diffusion. In addition, the paper focuses on the impact reports, i.e. documents that are used to render the impact generated. These reports are important because they allow a company to interface with its stakeholders and customers, making their work and practices transparent at an economic, social and environmental level.

Nel presente elaborato si è voluto studiare la diffusione delle società benefit e delle aziende certificate B Corp sul suolo italiano. I due modelli, nonostante servano per rappresentare uno stesso movimento di aziende “ibride”, sono due strumenti molto diversi. Lo status di benefit è stato riconosciuto alle aziende in Italia nel 2016, grazie alla legge 28 dicembre 2015 n. 208 (commi 376-383 e allegati 4-5). Questa norma ha infatti introdotto la disciplina delle società benefit, ossia delle aziende che si impegnano a generare valore e impatto positivo a livello sociale e ambientale, oltre che di lucro. D’altro canto, la certificazione B Corp, rilasciata dall’ente no profit statunitense B Lab, serve a valutare l’impatto di un’azienda, dimostrandone la veridicità e attendibilità. L’obiettivo del presente elaborato è stato quello di identificare tutte le singole società benefit e le singole aziende certificate B Corp in Italia, di modo da poterne studiare le caratteristiche e la diffusione. Inoltre, ci si è concentrati sulle relazioni di impatto, ossia dei documenti che servono per la rendicontazione dell’impatto generato. Questi report sono importanti perché permettono ad un’azienda di interfacciarsi con i propri stakeholder e i propri clienti, rendendo trasparente il loro operato e le proprie pratiche, a livello economico, sociale e ambientale.

Analisi delle caratteristiche delle società benefit e certificate B Corp in Italia

BEDENDO, MATTEO
2022/2023

Abstract

The purpose of this paper is to study the diffusion of benefit companies and B Corp certified companies on Italian territory. The two models, although they serve to represent the same movement of "hybrid" companies, are two very different tools. The status of benefit organization has been recognized to italian companies since 2016, thanks to the law of 28 December 2015 n. 208 (paragraphs 376-383 and attachments 4-5). This law has in fact introduced the regulation of benefit organizations, i.e. companies that are committed to generating value and positive impact on a social and environmental level, as well as profit. On the other hand, the B Corp certification, released by the US non-profit organization B Lab, is used to evaluate the impact of a company, demonstrating its truthfulness and reliability. The objective of this paper is to identify all the single benefit companies and single B Corp certified companies in Italy, in order to be able to study their characteristics and diffusion. In addition, the paper focuses on the impact reports, i.e. documents that are used to render the impact generated. These reports are important because they allow a company to interface with its stakeholders and customers, making their work and practices transparent at an economic, social and environmental level.
2022
Qualitative Analysis of Benefit Organizations and Certified B Corps in Italy
Nel presente elaborato si è voluto studiare la diffusione delle società benefit e delle aziende certificate B Corp sul suolo italiano. I due modelli, nonostante servano per rappresentare uno stesso movimento di aziende “ibride”, sono due strumenti molto diversi. Lo status di benefit è stato riconosciuto alle aziende in Italia nel 2016, grazie alla legge 28 dicembre 2015 n. 208 (commi 376-383 e allegati 4-5). Questa norma ha infatti introdotto la disciplina delle società benefit, ossia delle aziende che si impegnano a generare valore e impatto positivo a livello sociale e ambientale, oltre che di lucro. D’altro canto, la certificazione B Corp, rilasciata dall’ente no profit statunitense B Lab, serve a valutare l’impatto di un’azienda, dimostrandone la veridicità e attendibilità. L’obiettivo del presente elaborato è stato quello di identificare tutte le singole società benefit e le singole aziende certificate B Corp in Italia, di modo da poterne studiare le caratteristiche e la diffusione. Inoltre, ci si è concentrati sulle relazioni di impatto, ossia dei documenti che servono per la rendicontazione dell’impatto generato. Questi report sono importanti perché permettono ad un’azienda di interfacciarsi con i propri stakeholder e i propri clienti, rendendo trasparente il loro operato e le proprie pratiche, a livello economico, sociale e ambientale.
Società benefit
B Corp
B Lab
B Impact Assessment
Relazione di impatto
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Bedendo_Matteo.pdf

embargo fino al 05/01/2025

Dimensione 1.08 MB
Formato Adobe PDF
1.08 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/47781