The pedagogical reflection on the importance of the choice and use of unstructured materials within the day care centres, is now recognized as an essential and fundamental element of the educational and pedagogical planning of early childhood services. Loose parts, unstructured materials and everyday objects, have always been elements present in the pedagogical tradition and in teaching experiences. For this, today, more than ever, it is important to rediscover and deepen the importance that unconventional materials have as a possible resource for educational services. Coming into contact and relating to materials has important repercussions on children's learning processes, on their problem-solving skills, on their creativity, awakening that feeling of research and discovery at the basis of the development of scientific thinking in children.

La riflessione pedagogica sull’importanza della scelta ed utilizzo dei materiali destrutturati all’interno degli asili nido, viene ormai riconosciuta come elemento essenziale e fondamentale della progettazione educativa e pedagogica dei servizi alla prima infanzia. Loose parts, materiali destrutturati e oggetti di uso quotidiano, sono sempre stati elementi presenti nella tradizione pedagogica e nelle esperienze didattiche. Proprio per questo, oggi più che mai, è importante riscoprire e approfondire l’importanza che i materiali non convenzionali rivestono come possibile risorsa per i servizi educativi. Entrare in contatto e in relazione con i materiali ha, infatti, delle importanti ricadute sui processi di apprendimento dei bambini, sulla capacità di problem-solving e sulla loro creatività, risvegliando quel sentimento di ricerca e scoperta alla base dello sviluppo del pensiero scientifico nel bambino.

LE POTENZIALITA' DEI MATERIALI. Loose parts e materiali non convenzionali come risorsa nella progettazione educativa dei servizi 0-3 anni

BRUNORO, ALESSIA
2022/2023

Abstract

The pedagogical reflection on the importance of the choice and use of unstructured materials within the day care centres, is now recognized as an essential and fundamental element of the educational and pedagogical planning of early childhood services. Loose parts, unstructured materials and everyday objects, have always been elements present in the pedagogical tradition and in teaching experiences. For this, today, more than ever, it is important to rediscover and deepen the importance that unconventional materials have as a possible resource for educational services. Coming into contact and relating to materials has important repercussions on children's learning processes, on their problem-solving skills, on their creativity, awakening that feeling of research and discovery at the basis of the development of scientific thinking in children.
2022
THE POTENTIAL OF MATERIALS. Loose parts and unconventional materials as a resource in the educational planning of early childhood educational services
La riflessione pedagogica sull’importanza della scelta ed utilizzo dei materiali destrutturati all’interno degli asili nido, viene ormai riconosciuta come elemento essenziale e fondamentale della progettazione educativa e pedagogica dei servizi alla prima infanzia. Loose parts, materiali destrutturati e oggetti di uso quotidiano, sono sempre stati elementi presenti nella tradizione pedagogica e nelle esperienze didattiche. Proprio per questo, oggi più che mai, è importante riscoprire e approfondire l’importanza che i materiali non convenzionali rivestono come possibile risorsa per i servizi educativi. Entrare in contatto e in relazione con i materiali ha, infatti, delle importanti ricadute sui processi di apprendimento dei bambini, sulla capacità di problem-solving e sulla loro creatività, risvegliando quel sentimento di ricerca e scoperta alla base dello sviluppo del pensiero scientifico nel bambino.
Loose parts
Asilo nido
Progettazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Brunoro_Alessia.pdf

accesso riservato

Dimensione 994.56 kB
Formato Adobe PDF
994.56 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/47929