The objective of this paper is to assess the quality of integrated reports produced by a sample of Italian listed companies, focusing on the application of the Integrated Reporting Framework and the impact of the new approach to investor relations. The Integrated Reporting Framework is a guiding model that promotes more complete and effective corporate reporting by integrating financial and non-financial information into a single document. This approach is aimed at providing investors with a clearer and more complete picture of the company's performance and prospects, as well as the impacts of the company's decisions and actions on society and its environment. The research adopted a mixed methodology, combining quantitative analysis of reports and qualitative analysis through interviews. The quantitative analysis focused on assessing the key components of integrated reports through a scoring framework derived from previous literature. The qualitative analysis, on the other hand, involved in-depth interviews with the corporate communication managers of the selected companies in order to understand the motivations and challenges in adopting integrated reporting.

L'obiettivo di questo elaborato è quello di valutare la qualità dei report integrati prodotti da un campione di aziende quotate italiane, concentrandosi sull'applicazione dell'Integrated Reporting Framework e sull'impatto del nuovo approccio alle relazioni con gli investitori. L'Integrated Reporting Framework è un modello guida che promuove una comunicazione aziendale più completa ed efficace, integrando le informazioni finanziarie e non finanziarie in un unico documento. Tale approccio è finalizzato a fornire agli investitori un quadro più chiaro e completo delle prestazioni e delle prospettive aziendali, nonché degli impatti delle decisioni e dell'operato dell'azienda sulla società e l'ambiente circostante. La ricerca ha adottato una metodologia mista, combinando analisi quantitativa dei report e analisi qualitativa attraverso interviste. L'analisi quantitativa si è concentrata sulla valutazione delle componenti chiave dei report integrati, tramite un framework di punteggio derivato da letteratura precedente. L'analisi qualitativa, invece, ha coinvolto interviste approfondite con i responsabili della comunicazione aziendale delle aziende selezionate, al fine di comprendere le motivazioni e le sfide nell'adozione del report integrato.

Integrated Report: quality analysis on disclosure of listed companies in Italy

MARCHIORETTO, RICCARDO
2022/2023

Abstract

The objective of this paper is to assess the quality of integrated reports produced by a sample of Italian listed companies, focusing on the application of the Integrated Reporting Framework and the impact of the new approach to investor relations. The Integrated Reporting Framework is a guiding model that promotes more complete and effective corporate reporting by integrating financial and non-financial information into a single document. This approach is aimed at providing investors with a clearer and more complete picture of the company's performance and prospects, as well as the impacts of the company's decisions and actions on society and its environment. The research adopted a mixed methodology, combining quantitative analysis of reports and qualitative analysis through interviews. The quantitative analysis focused on assessing the key components of integrated reports through a scoring framework derived from previous literature. The qualitative analysis, on the other hand, involved in-depth interviews with the corporate communication managers of the selected companies in order to understand the motivations and challenges in adopting integrated reporting.
2022
Integrated Report: quality analysis on disclosure of listed companies in Italy
L'obiettivo di questo elaborato è quello di valutare la qualità dei report integrati prodotti da un campione di aziende quotate italiane, concentrandosi sull'applicazione dell'Integrated Reporting Framework e sull'impatto del nuovo approccio alle relazioni con gli investitori. L'Integrated Reporting Framework è un modello guida che promuove una comunicazione aziendale più completa ed efficace, integrando le informazioni finanziarie e non finanziarie in un unico documento. Tale approccio è finalizzato a fornire agli investitori un quadro più chiaro e completo delle prestazioni e delle prospettive aziendali, nonché degli impatti delle decisioni e dell'operato dell'azienda sulla società e l'ambiente circostante. La ricerca ha adottato una metodologia mista, combinando analisi quantitativa dei report e analisi qualitativa attraverso interviste. L'analisi quantitativa si è concentrata sulla valutazione delle componenti chiave dei report integrati, tramite un framework di punteggio derivato da letteratura precedente. L'analisi qualitativa, invece, ha coinvolto interviste approfondite con i responsabili della comunicazione aziendale delle aziende selezionate, al fine di comprendere le motivazioni e le sfide nell'adozione del report integrato.
Integrated Report
Investor Relations
CSR
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