The aim of this thesis is to demonstrate the new paths in Céline Sciamma's contemporary cinema by examining the film "The Portrait of a Lady on Fire". The study focuses on the analysis of the visual-narrative language of the film which, through a subversion of genre dynamics and an overthrow of conventional codes becomes unprecedented and politically active. Drawing on film scholar Laura Mulvey's Male Gaze Theory, the interweaving between cinema and painting, and analysing the expressive forms of the film, research leads to a revolutionary way of looking at and thinking about cinema.

L'obiettivo della presente tesi è di dimostrare i nuovi percorsi nel cinema contemporaneo di Céline Sciamma prendendo in esame l'opera "Il ritratto della giovane in fiamme". Lo studio si concentra sull'analisi del linguaggio visivo-narrativo del film che attraverso una sovversione di dinamiche di genere e un rovesciamento dei codici convenzionali diventa inedito e politicamente attivo. Nella ricerca attingendo alla teoria di "male gaze" della studiosa cinematografica Laura Mulvey, agli intrecci tra il cinema e la pittura, e analizzando le forme espressive dell'opera, si arriva a un modo rivoluzionario di guardare e pensare il cinema.

Sguardi inediti nel film di Céline Sciamma "Ritratto della giovane in fiamme"

CIESIELSKA, KATARZYNA
2022/2023

Abstract

The aim of this thesis is to demonstrate the new paths in Céline Sciamma's contemporary cinema by examining the film "The Portrait of a Lady on Fire". The study focuses on the analysis of the visual-narrative language of the film which, through a subversion of genre dynamics and an overthrow of conventional codes becomes unprecedented and politically active. Drawing on film scholar Laura Mulvey's Male Gaze Theory, the interweaving between cinema and painting, and analysing the expressive forms of the film, research leads to a revolutionary way of looking at and thinking about cinema.
2022
The unprecedented gazes in Céline Sciamma's film "Portrait of a Lady on Fire"
L'obiettivo della presente tesi è di dimostrare i nuovi percorsi nel cinema contemporaneo di Céline Sciamma prendendo in esame l'opera "Il ritratto della giovane in fiamme". Lo studio si concentra sull'analisi del linguaggio visivo-narrativo del film che attraverso una sovversione di dinamiche di genere e un rovesciamento dei codici convenzionali diventa inedito e politicamente attivo. Nella ricerca attingendo alla teoria di "male gaze" della studiosa cinematografica Laura Mulvey, agli intrecci tra il cinema e la pittura, e analizzando le forme espressive dell'opera, si arriva a un modo rivoluzionario di guardare e pensare il cinema.
gender studies
sguardo
desiderio
queer
parità
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Ciesielska_Katarzyna.pdf

accesso riservato

Dimensione 3.35 MB
Formato Adobe PDF
3.35 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/52726