The research I developed comes from a need I dealt with in my working field. I’ve been working on the field of the minor tutorship for ten years and through my working experience I developed the need of exploring rigorously the trasformation of the role of the educator when it comes to face the coming of age of the minor I’m working with. Therefore, the research I’m presenting investigates first of all “being an educator”, coming to a definition of this role through existential phenomenological descriptions. Secondly, the research highlights a particular type of pedagogy, defined as the impact-anticipation pedagogy: this type of pedagogy arouse from a reflection on the strategies to be the guide of teenagers that have recently gone through the coming of age, and that had just experienced a period in a community. The research points out some correlations between a phenomenological approach and strategies and goals of this particular type of pedagogy. Thirdly and finally, my thesis proposes a case study, carried out during a year, about the application of the highlighted methods. The conclusions will try to tell whether the intervention could be considered coherent with the elaborated premises.

La ricerca che ho sviluppato nasce da un'esigenza vissuta in ambito lavorativo. Da dieci anni mi occupo di tutela minori e nell'esperienza lavorativa ho maturato la necessità di esplorare in modo rigoroso la trasformazione del ruolo dell'educatore quando subentra la maggiore età della persona seguita. Il lavoro che propongo pertanto indaga inizialmente “l'essere educatore”, arrivando a una sua definizione attraverso posizioni fenomenologiche esistenziali. Come secondo movimento, la ricerca mette in luce un particolare tipo di pedagogia, definita pedagogia d'anticipazione d'impatto, questa pedagogia nasce proprio da una riflessione sull'accompagnamento di neomaggiorenni in usciti da percorsi di comunità. La ricerca evidenzia le correlazioni tra un approccio fenomenologico esistenziale e strumenti, obbiettivi e scopi di tale pedagogia. Il terzo movimento è uno studio di caso, sviluppato in un anno di tempo, sull'applicazione dei metodi evidenziati. Le conclusioni cercheranno di svelare se l'intervento possa considerarsi coerente con le premesse elaborate.

Pedagogia d'anticipazione d'impatto

BONESSO, ALBERTO
2022/2023

Abstract

The research I developed comes from a need I dealt with in my working field. I’ve been working on the field of the minor tutorship for ten years and through my working experience I developed the need of exploring rigorously the trasformation of the role of the educator when it comes to face the coming of age of the minor I’m working with. Therefore, the research I’m presenting investigates first of all “being an educator”, coming to a definition of this role through existential phenomenological descriptions. Secondly, the research highlights a particular type of pedagogy, defined as the impact-anticipation pedagogy: this type of pedagogy arouse from a reflection on the strategies to be the guide of teenagers that have recently gone through the coming of age, and that had just experienced a period in a community. The research points out some correlations between a phenomenological approach and strategies and goals of this particular type of pedagogy. Thirdly and finally, my thesis proposes a case study, carried out during a year, about the application of the highlighted methods. The conclusions will try to tell whether the intervention could be considered coherent with the elaborated premises.
2022
Pedagogy for neo-adult
La ricerca che ho sviluppato nasce da un'esigenza vissuta in ambito lavorativo. Da dieci anni mi occupo di tutela minori e nell'esperienza lavorativa ho maturato la necessità di esplorare in modo rigoroso la trasformazione del ruolo dell'educatore quando subentra la maggiore età della persona seguita. Il lavoro che propongo pertanto indaga inizialmente “l'essere educatore”, arrivando a una sua definizione attraverso posizioni fenomenologiche esistenziali. Come secondo movimento, la ricerca mette in luce un particolare tipo di pedagogia, definita pedagogia d'anticipazione d'impatto, questa pedagogia nasce proprio da una riflessione sull'accompagnamento di neomaggiorenni in usciti da percorsi di comunità. La ricerca evidenzia le correlazioni tra un approccio fenomenologico esistenziale e strumenti, obbiettivi e scopi di tale pedagogia. Il terzo movimento è uno studio di caso, sviluppato in un anno di tempo, sull'applicazione dei metodi evidenziati. Le conclusioni cercheranno di svelare se l'intervento possa considerarsi coerente con le premesse elaborate.
neomaggiorenni
autonomie
rischio
fenomenologia
pedagogia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI- PEDAGOGIA D'ANTICIPAZIONE D'IMPATTO.pdf

accesso aperto

Dimensione 2.11 MB
Formato Adobe PDF
2.11 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/54426