Continuous and accurate collection of health data from patients with chronic conditions, such as diabetes, is essential for remote monitoring and effective management of their conditions. This study focuses on the in-depth analysis of gamification as an innovative strategy to actively engage patients in health data collection. The main objective is to evaluate the effectiveness of gamification in improving patient engagement (involvement) compared with traditional data collection methods. The investigation involved the development of a mobile application, divided into two versions: one with gamified elements and one without. Ten users participated in a user test of the two versions for a period of ten days. The collected data were then analyzed to assess the usability of the applications, the level of patient engagement, and the degree of appreciation of the gamified features. The results of this study helped provide scientific evidence on the effectiveness of gamification in increasing patients' active participation in health data collection. In addition, the possibility of integrating such innovative approaches into future online platforms for clinical trials was explored, so as to offer new solutions for remote monitoring and management of chronic diseases.

La raccolta continua e accurata dei dati sanitari dei pazienti affetti da patologie croniche, come il diabete, è essenziale per il monitoraggio a distanza e la gestione efficace delle loro condizioni. Questo studio si focalizza sull'analisi approfondita della gamification come strategia innovativa per coinvolgere attivamente i pazienti nella raccolta di dati sanitari. L'obiettivo principale è valutare l'efficacia della gamification nel migliorare l'engagement (coinvolgimento) dei pazienti rispetto ai metodi tradizionali di raccolta dati. L'indagine ha previsto lo sviluppo di un'applicazione mobile, suddivisa in due versioni: una con elementi gamificati e una senza. Dieci utenti hanno partecipato a un test di utilizzo delle due versioni per un periodo di dieci giorni. I dati raccolti sono stati successivamente analizzati per valutare l'usabilità delle applicazioni, il livello di coinvolgimento dei pazienti e il grado di apprezzamento delle caratteristiche gamificate. I risultati di questo studio hanno contribuito a fornire evidenze scientifiche sull'efficacia della gamification nell'aumentare la partecipazione attiva dei pazienti nella raccolta di dati sanitari. Inoltre, si è esplorata la possibilità di integrare tali approcci innovativi in future piattaforme online per trial clinici, così da offrire nuove soluzioni per il monitoraggio remoto e la gestione delle malattie croniche.

Approcci di Gamification per il miglioramento della qualità di dati sanitari raccolti tramite un'applicazione mobile

DAL PIVA, ALESSANDRO
2022/2023

Abstract

Continuous and accurate collection of health data from patients with chronic conditions, such as diabetes, is essential for remote monitoring and effective management of their conditions. This study focuses on the in-depth analysis of gamification as an innovative strategy to actively engage patients in health data collection. The main objective is to evaluate the effectiveness of gamification in improving patient engagement (involvement) compared with traditional data collection methods. The investigation involved the development of a mobile application, divided into two versions: one with gamified elements and one without. Ten users participated in a user test of the two versions for a period of ten days. The collected data were then analyzed to assess the usability of the applications, the level of patient engagement, and the degree of appreciation of the gamified features. The results of this study helped provide scientific evidence on the effectiveness of gamification in increasing patients' active participation in health data collection. In addition, the possibility of integrating such innovative approaches into future online platforms for clinical trials was explored, so as to offer new solutions for remote monitoring and management of chronic diseases.
2022
Gamification approaches for improving the quality of health data collected via a mobile application
La raccolta continua e accurata dei dati sanitari dei pazienti affetti da patologie croniche, come il diabete, è essenziale per il monitoraggio a distanza e la gestione efficace delle loro condizioni. Questo studio si focalizza sull'analisi approfondita della gamification come strategia innovativa per coinvolgere attivamente i pazienti nella raccolta di dati sanitari. L'obiettivo principale è valutare l'efficacia della gamification nel migliorare l'engagement (coinvolgimento) dei pazienti rispetto ai metodi tradizionali di raccolta dati. L'indagine ha previsto lo sviluppo di un'applicazione mobile, suddivisa in due versioni: una con elementi gamificati e una senza. Dieci utenti hanno partecipato a un test di utilizzo delle due versioni per un periodo di dieci giorni. I dati raccolti sono stati successivamente analizzati per valutare l'usabilità delle applicazioni, il livello di coinvolgimento dei pazienti e il grado di apprezzamento delle caratteristiche gamificate. I risultati di questo studio hanno contribuito a fornire evidenze scientifiche sull'efficacia della gamification nell'aumentare la partecipazione attiva dei pazienti nella raccolta di dati sanitari. Inoltre, si è esplorata la possibilità di integrare tali approcci innovativi in future piattaforme online per trial clinici, così da offrire nuove soluzioni per il monitoraggio remoto e la gestione delle malattie croniche.
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