In an era where effective communication is paramount, Sound Design is gaining every day more importance in the design of multimedia products, enabling them to engender profound emotional responses in their audiences, which are fundamental for its applications in marketing and multimedia, but also in more artistic fields like the world of cinema and video games industries. Our objective is to delve deep into the world of sound, investigating the intricate dynamics of emotions it evokes when combined to other stimuli: colours, contents and camera motion techniques; basing on objective scientific observations. In particular, we want to verify which are the main types of stimuli that influence the human perception of emotions. To do so we built two questionnaires, in which participants were asked to watch some short videos containing the stimuli and to rate the emotions they felt. The first one focuses on the specific relationship between sounds, colours and evoked emotions; the second, instead, aims to recreate in a more complete way the set of stimuli that we can find in a cinematic scene: sounds, colours, contents, camera movements and their relationship with the emotions the scene evokes. We therefore collected and analyzed the data. The results of the first experiment highlighted the almost complete dependence of perceived emotions on the sounds presented in the videos, while the influence of colours was, just in some cases, only reinforcing. The results of the second experiment demonstrated that the main influence on the evoked emotions when watching to a cinematic scene is given by the content of the scene itself, and a secondary influence is given by the presented auditory stimuli. Colours and Camera motion techniques resulted to have respectively a minimum influence and no influence on the overall emotional perception. It is believed that the results of these experiments may contribute to a deeper understanding of the intricate interplay between stimuli in multimedia design, enabling professionals across various industries to harness the power of Sound Design more effectively, to elicit specific emotional responses from their audiences.

In un'era in cui una comunicazione efficace è essenziale, il Sound Design sta acquisendo ogni giorno più importanza nella progettazione di prodotti multimediali, consentendo di generare profonde risposte emotive nel pubblico, attributo fondamentale per le sue applicazioni nel marketing e nell'industria, ma anche in campi più artistici, come nel mondo del cinema e dei videogiochi.\\ Il nostro obiettivo è quello di approfondire le intricate dinamiche delle emozioni che il suono evoca se combinato con altri stimoli: colori, contenuti e movimenti della macchina da presa; basandosi su osservazioni scientifiche oggettive. In particolare si vuole verificare quali siano le principali tipologie di stimoli che influenzano la percezione delle emozioni nell'uomo. Per fare ciò abbiamo creato due questionari, in cui ai partecipanti è stato chiesto di guardare alcuni brevi video contenenti gli stimoli e di valutare l'emozione provata dopo la visione. Il primo si concentra specificamente sulla relazione tra suoni, colori ed emozioni; il secondo, invece, ha lo scopo di ricreare in modo più completo l'insieme degli stimoli che è possibile trovare in una scena cinematografica: suoni, colori, contenuti, movimenti di macchina e il loro rapporto con le emozioni evocate dalla scena. Abbiamo quindi raccolto e analizzato i dati. I risultati del primo esperimento hanno evidenziato una dipendenza quasi totale delle emozioni dai suoni presentati nei video; mentre l'influenza dei colori è, solo in alcuni casi, rafforzativa. I risultati del secondo esperimento hanno dimostrato che l'influenza principale sulle emozioni percepite dalla la visione di una scena cinematografica, è data dal contenuto della scena stessa. Un'influenza secondaria è, poi, data dagli stimoli uditivi. I movimenti della macchina e i colori, invece, risultano rispettivamente avere influenza minima e parziale e non avere alcuna influenza sulle emozioni percepite dall'audience. Si ritiene che i risultati di questi esperimenti possano contribuire a una comprensione più profonda dell'intricata interazione tra gli stimoli nel contesto della progettazione multimediale, consentendo ai professionisti di vari settori di sfruttare la potenza del Sound Design in modo più efficace, per suscitare specifiche risposte emotive nel loro pubblico.

Exploring the Emotional Spectrum. Investigating the Impact of Colour and Sounds on Human Emotions through Experimental Studies on Audiovisual Stimuli.

MAZZUCATO, MARTINA
2022/2023

Abstract

In an era where effective communication is paramount, Sound Design is gaining every day more importance in the design of multimedia products, enabling them to engender profound emotional responses in their audiences, which are fundamental for its applications in marketing and multimedia, but also in more artistic fields like the world of cinema and video games industries. Our objective is to delve deep into the world of sound, investigating the intricate dynamics of emotions it evokes when combined to other stimuli: colours, contents and camera motion techniques; basing on objective scientific observations. In particular, we want to verify which are the main types of stimuli that influence the human perception of emotions. To do so we built two questionnaires, in which participants were asked to watch some short videos containing the stimuli and to rate the emotions they felt. The first one focuses on the specific relationship between sounds, colours and evoked emotions; the second, instead, aims to recreate in a more complete way the set of stimuli that we can find in a cinematic scene: sounds, colours, contents, camera movements and their relationship with the emotions the scene evokes. We therefore collected and analyzed the data. The results of the first experiment highlighted the almost complete dependence of perceived emotions on the sounds presented in the videos, while the influence of colours was, just in some cases, only reinforcing. The results of the second experiment demonstrated that the main influence on the evoked emotions when watching to a cinematic scene is given by the content of the scene itself, and a secondary influence is given by the presented auditory stimuli. Colours and Camera motion techniques resulted to have respectively a minimum influence and no influence on the overall emotional perception. It is believed that the results of these experiments may contribute to a deeper understanding of the intricate interplay between stimuli in multimedia design, enabling professionals across various industries to harness the power of Sound Design more effectively, to elicit specific emotional responses from their audiences.
2022
Exploring the Emotional Spectrum. Investigating the Impact of Colour and Sounds on Human Emotions through Experimental Studies on Audiovisual Stimuli.
In un'era in cui una comunicazione efficace è essenziale, il Sound Design sta acquisendo ogni giorno più importanza nella progettazione di prodotti multimediali, consentendo di generare profonde risposte emotive nel pubblico, attributo fondamentale per le sue applicazioni nel marketing e nell'industria, ma anche in campi più artistici, come nel mondo del cinema e dei videogiochi.\\ Il nostro obiettivo è quello di approfondire le intricate dinamiche delle emozioni che il suono evoca se combinato con altri stimoli: colori, contenuti e movimenti della macchina da presa; basandosi su osservazioni scientifiche oggettive. In particolare si vuole verificare quali siano le principali tipologie di stimoli che influenzano la percezione delle emozioni nell'uomo. Per fare ciò abbiamo creato due questionari, in cui ai partecipanti è stato chiesto di guardare alcuni brevi video contenenti gli stimoli e di valutare l'emozione provata dopo la visione. Il primo si concentra specificamente sulla relazione tra suoni, colori ed emozioni; il secondo, invece, ha lo scopo di ricreare in modo più completo l'insieme degli stimoli che è possibile trovare in una scena cinematografica: suoni, colori, contenuti, movimenti di macchina e il loro rapporto con le emozioni evocate dalla scena. Abbiamo quindi raccolto e analizzato i dati. I risultati del primo esperimento hanno evidenziato una dipendenza quasi totale delle emozioni dai suoni presentati nei video; mentre l'influenza dei colori è, solo in alcuni casi, rafforzativa. I risultati del secondo esperimento hanno dimostrato che l'influenza principale sulle emozioni percepite dalla la visione di una scena cinematografica, è data dal contenuto della scena stessa. Un'influenza secondaria è, poi, data dagli stimoli uditivi. I movimenti della macchina e i colori, invece, risultano rispettivamente avere influenza minima e parziale e non avere alcuna influenza sulle emozioni percepite dall'audience. Si ritiene che i risultati di questi esperimenti possano contribuire a una comprensione più profonda dell'intricata interazione tra gli stimoli nel contesto della progettazione multimediale, consentendo ai professionisti di vari settori di sfruttare la potenza del Sound Design in modo più efficace, per suscitare specifiche risposte emotive nel loro pubblico.
Sounds
Colours
Emotions
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/55111