The term “self-compassion” refers to the adoption of a non-judgmental and loving attitude toward oneself, even in the face of one's mistakes and failures. Numerous studies have highlighted the positive correlation between this construct and psychological well-being, showing that high levels of self-compassion in individuals are associated with greater happiness, optimism, satisfaction and intrinsic motivation. Included in the different modalities used to promote well-being, therefore, are exercises to enhance self-compassion. These have proven effective even in the school context, as several studies have found that more self-compassionate teachers experience greater job satisfaction, manifest more enthusiasm, and adopt motivating teaching styles. Therefore, the purpose of this paper is to explore the construct of self-compassion in a sample of secondary school teachers through the administration of an online training program aimed at developing this skill. The research involved 48 teachers, who were randomly assigned to either an experimental group or a control group. Only the experimental group received self-compassion training, which includes four separate modules consisting of exercises designed to increase levels of self-compassion, while the control group received no training. To assess any changes in participants’ levels of self-compassion, both groups were asked to complete a battery of questionnaires at three stages: before the intervention, immediately after the intervention, and in a follow-up conducted one month after the end of the intervention. The results obtained were carefully analyzed and discussed in order to investigate the effectiveness of the proposed training and to understand the impact and possible future developments of similar training programs.

Il termine “autocompassione” si riferisce all’adozione di un atteggiamento non giudicante e amorevole verso sé stessi, anche di fronte ai propri errori e fallimenti. Numerose ricerche hanno messo in luce la correlazione positiva tra questo costrutto e il benessere psicologico, dimostrando che livelli elevati di autocompassione negli individui sono associati a maggior felicità, ottimismo, soddisfazione e motivazione intrinseca. Nelle differenti modalità impiegate per promuovere il benessere, dunque, sono inclusi gli esercizi di potenziamento dell’autocompassione. Questi si sono rivelati efficaci persino nel contesto scolastico, in quanto diversi studi hanno riscontrato che insegnanti più autocompassionevoli sperimentano una maggior soddisfazione lavorativa, manifestano più entusiasmo e adottano stili motivanti di insegnamento. Pertanto, lo scopo di questo elaborato consiste nell’esplorare il costrutto dell’autocompassione in un campione di insegnanti della scuola secondaria di primo e secondo grado attraverso la somministrazione di un programma di formazione online mirato allo sviluppo di tale abilità. La ricerca ha coinvolto 48 insegnanti, i quali sono stati assegnati casualmente ad un gruppo sperimentale o ad un gruppo di controllo. Solamente il gruppo sperimentale ha ricevuto il training sull’autocompassione, comprendente quattro moduli distinti costituiti da esercizi volti ad accrescere i livelli di autocompassione, mentre il gruppo di controllo non ha ricevuto alcuna formazione. Per valutare eventuali cambiamenti nei livelli di autocompassione dei partecipanti, ad entrambi i gruppi è stato chiesto di compilare una batteria di questionari in tre fasi: prima dell’intervento, subito dopo l’intervento e in un follow-up condotto a distanza di un mese dalla fine dell’intervento. I risultati ottenuti sono stati analizzati e discussi attentamente al fine di indagare l’efficacia del training proposto e di comprendere l’impatto e i possibili sviluppi futuri di simili programmi di formazione.

Auto-compassione: effetti di un training online di promozione rivolto ad insegnanti.

PASTI, ANNA
2022/2023

Abstract

The term “self-compassion” refers to the adoption of a non-judgmental and loving attitude toward oneself, even in the face of one's mistakes and failures. Numerous studies have highlighted the positive correlation between this construct and psychological well-being, showing that high levels of self-compassion in individuals are associated with greater happiness, optimism, satisfaction and intrinsic motivation. Included in the different modalities used to promote well-being, therefore, are exercises to enhance self-compassion. These have proven effective even in the school context, as several studies have found that more self-compassionate teachers experience greater job satisfaction, manifest more enthusiasm, and adopt motivating teaching styles. Therefore, the purpose of this paper is to explore the construct of self-compassion in a sample of secondary school teachers through the administration of an online training program aimed at developing this skill. The research involved 48 teachers, who were randomly assigned to either an experimental group or a control group. Only the experimental group received self-compassion training, which includes four separate modules consisting of exercises designed to increase levels of self-compassion, while the control group received no training. To assess any changes in participants’ levels of self-compassion, both groups were asked to complete a battery of questionnaires at three stages: before the intervention, immediately after the intervention, and in a follow-up conducted one month after the end of the intervention. The results obtained were carefully analyzed and discussed in order to investigate the effectiveness of the proposed training and to understand the impact and possible future developments of similar training programs.
2022
Self-Compassion: effects of an online training to foster it in teachers.
Il termine “autocompassione” si riferisce all’adozione di un atteggiamento non giudicante e amorevole verso sé stessi, anche di fronte ai propri errori e fallimenti. Numerose ricerche hanno messo in luce la correlazione positiva tra questo costrutto e il benessere psicologico, dimostrando che livelli elevati di autocompassione negli individui sono associati a maggior felicità, ottimismo, soddisfazione e motivazione intrinseca. Nelle differenti modalità impiegate per promuovere il benessere, dunque, sono inclusi gli esercizi di potenziamento dell’autocompassione. Questi si sono rivelati efficaci persino nel contesto scolastico, in quanto diversi studi hanno riscontrato che insegnanti più autocompassionevoli sperimentano una maggior soddisfazione lavorativa, manifestano più entusiasmo e adottano stili motivanti di insegnamento. Pertanto, lo scopo di questo elaborato consiste nell’esplorare il costrutto dell’autocompassione in un campione di insegnanti della scuola secondaria di primo e secondo grado attraverso la somministrazione di un programma di formazione online mirato allo sviluppo di tale abilità. La ricerca ha coinvolto 48 insegnanti, i quali sono stati assegnati casualmente ad un gruppo sperimentale o ad un gruppo di controllo. Solamente il gruppo sperimentale ha ricevuto il training sull’autocompassione, comprendente quattro moduli distinti costituiti da esercizi volti ad accrescere i livelli di autocompassione, mentre il gruppo di controllo non ha ricevuto alcuna formazione. Per valutare eventuali cambiamenti nei livelli di autocompassione dei partecipanti, ad entrambi i gruppi è stato chiesto di compilare una batteria di questionari in tre fasi: prima dell’intervento, subito dopo l’intervento e in un follow-up condotto a distanza di un mese dalla fine dell’intervento. I risultati ottenuti sono stati analizzati e discussi attentamente al fine di indagare l’efficacia del training proposto e di comprendere l’impatto e i possibili sviluppi futuri di simili programmi di formazione.
Self-compassion
Intervention
Teachers
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pasti_Anna.pdf

accesso riservato

Dimensione 12.04 MB
Formato Adobe PDF
12.04 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/55322