The growing focus on issues of sustainability and environmental impact has recently prompted the European Commission to also involve the shipping sector in the goal of achieving greenhouse gas emission reduction targets by 2050. The aim of this thesis work is to define the life cycle environmental performance of the latest prototype sailing competition boat of the "Metis Vela Unipd" didactic group. The application of "Life Cycle Assessment" (LCA) method makes it possible to estimate the environmental impact categories involved in all processes from birth to disposal of the product under consideration. The purpose of the work is to introduce an analysis approach that is now consolidated and standardized internationally even within the nautical sector, which is still not very sensitive to eco-design issues. The results will be analyzed in order to verify the contribution of all processes involved and provide possible improvements in the various phases of the overall system, constituting a useful source of feedback for the university team responsible for the design, construction and use phases. This analysis is an additional tool for rigorously examining possible optimization choices in relation to environmental impacts, energy consumption, materials and emissions, aspects that are increasingly central to all industries.

La crescente attenzione verso le tematiche di sostenibilità e impatto ambientale ha recentemente spinto la Commissione europea a coinvolgere anche il settore del trasporto marittimo nell'obiettivo di raggiungere i target di riduzione delle emissioni di gas serra entro il 2050. Il presente lavoro di tesi ha l'obiettivo di definire le prestazioni ambientali del ciclo di vita dell'ultimo prototipo d'imbarcazione da competizione velica del gruppo didattico "Metis Vela Unipd". L'applicazione del metodo "Life Cycle Assessment" (LCA) consente di stimare le categorie d’impatto ambientale coinvolte in tutti i processi dalla nascita allo smaltimento del prodotto in esame. La finalità del lavoro è quella di introdurre un approccio di analisi ormai consolidato e standardizzato a livello internazionale anche all'interno del settore nautico, ancora poco sensibile alle tematiche di eco-design. I risultati saranno analizzati al fine di verificare il contributo di tutti i processi coinvolti e fornire possibili miglioramenti nelle varie fasi del sistema complessivo, costituendo una fonte di feedback utile per il team universitario responsabile delle fasi di progettazione, costruzione ed utilizzo. Questa analisi rappresenta uno strumento aggiuntivo per esaminare in modo rigoroso le possibili scelte di ottimizzazione in relazione agli impatti ambientali, al consumo di energia, ai materiali e alle emissioni, aspetti sempre più centrali in tutti i settori industriali.

Analisi di Life Cycle Assessment di un'imbarcazione da regata in materiale composito di origine riciclata e fibre di lino pre-impregnate

ANDREANI, FILIPPO
2022/2023

Abstract

The growing focus on issues of sustainability and environmental impact has recently prompted the European Commission to also involve the shipping sector in the goal of achieving greenhouse gas emission reduction targets by 2050. The aim of this thesis work is to define the life cycle environmental performance of the latest prototype sailing competition boat of the "Metis Vela Unipd" didactic group. The application of "Life Cycle Assessment" (LCA) method makes it possible to estimate the environmental impact categories involved in all processes from birth to disposal of the product under consideration. The purpose of the work is to introduce an analysis approach that is now consolidated and standardized internationally even within the nautical sector, which is still not very sensitive to eco-design issues. The results will be analyzed in order to verify the contribution of all processes involved and provide possible improvements in the various phases of the overall system, constituting a useful source of feedback for the university team responsible for the design, construction and use phases. This analysis is an additional tool for rigorously examining possible optimization choices in relation to environmental impacts, energy consumption, materials and emissions, aspects that are increasingly central to all industries.
2022
Life Cycle Assessment analysis of a racing boat made of recycled-derived composite material and prepreg flax fibers
La crescente attenzione verso le tematiche di sostenibilità e impatto ambientale ha recentemente spinto la Commissione europea a coinvolgere anche il settore del trasporto marittimo nell'obiettivo di raggiungere i target di riduzione delle emissioni di gas serra entro il 2050. Il presente lavoro di tesi ha l'obiettivo di definire le prestazioni ambientali del ciclo di vita dell'ultimo prototipo d'imbarcazione da competizione velica del gruppo didattico "Metis Vela Unipd". L'applicazione del metodo "Life Cycle Assessment" (LCA) consente di stimare le categorie d’impatto ambientale coinvolte in tutti i processi dalla nascita allo smaltimento del prodotto in esame. La finalità del lavoro è quella di introdurre un approccio di analisi ormai consolidato e standardizzato a livello internazionale anche all'interno del settore nautico, ancora poco sensibile alle tematiche di eco-design. I risultati saranno analizzati al fine di verificare il contributo di tutti i processi coinvolti e fornire possibili miglioramenti nelle varie fasi del sistema complessivo, costituendo una fonte di feedback utile per il team universitario responsabile delle fasi di progettazione, costruzione ed utilizzo. Questa analisi rappresenta uno strumento aggiuntivo per esaminare in modo rigoroso le possibili scelte di ottimizzazione in relazione agli impatti ambientali, al consumo di energia, ai materiali e alle emissioni, aspetti sempre più centrali in tutti i settori industriali.
LCA
imbarcazione
lino prepreg
composito
flax
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Andreani_Filippo.pdf

accesso aperto

Dimensione 21.74 MB
Formato Adobe PDF
21.74 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/55901