INTRODUCTION: Organizational change has become an essential necessity to ensure the effectiveness, efficiency and sustainability of health services. There are multiple approaches to improve change, including participatory action research (PAR). In recent decades, the concept of Lean System has spread widely as an innovative approach to improve organizational analysis and optimize processes in healthcare facilities. This approach is based on fundamental principles that aim to eliminate waste, increase efficiency, reduce wait times and improve patient satisfaction. REFERENCE CONTEXT: The Rehabilitation service at the Padua University Hospital (AOUP) has recently implemented a substantial change in the organizational structure, in particular in the human resources management model, according to the inspiring principles of the Lean concept. The change process took place after a diagnostic phase and an analysis phase using a PAR approach, the goal consisted in rebuilding the entire organization of the human resource management with a new distribution of work between functional macro-areas sorted by rehabilitation specialty. OBJECTIVES: To analyze the flow of rehabilitation services provided to patients hospitalized in other Units located in the AOUP, comparing the volume and distribution of delivery before and after the introduction of the change in the human resource management model. Another objective is to investigate the impact that this change has had on the perception of organizational health by the workers involved. MATERIALS AND METHODS: An analysis of the performance flows was conducted, highlighting the number of treatment requests, the number of treatments provided, the number of waits and the response rate for each organizational area, comparing it before and after the change. After a literature review, a questionnaire was constructed to investigate the perception of organizational health following the change. RESULTS: Treatments and response rates increased or remained stable in the various areas analyzed between the years 2022 and 2023. Waiting lists decreased in all areas. The staff demonstrated fairly or marked positive scores on the organizational climate perception questionnaire. There are critical issues regarding the availability of resources, in particular human resources. DISCUSSION: It seems that the change model has had a positive impact on the efficiency of response to users and had positive impact on staff perception. CONCLUSIONS: The analysis provides encouraging data. Further investigations from other data sources are necessary to corroborate the results obtained.

INTRODUZIONE: Il cambiamento organizzativo è diventato una necessità imprescindibile per garantire l'efficacia, l'efficienza e la sostenibilità dei servizi sanitari. Vi sono molteplici approcci nell’apportare il cambiamento, tra cui quelli di ricerca-azione partecipativa (PAR). Negli ultimi decenni, il concetto di Lean System si è diffuso ampiamente come un approccio innovativo per migliorare l'analisi organizzativa e ottimizzare i processi nelle strutture sanitarie. Questo approccio si basa su principi fondamentali che mirano a eliminare gli sprechi, aumentare l'efficienza, ridurre i tempi di attesa e migliorare la soddisfazione del paziente. CONTESTO DI RIFERIMENTO: Il servizio di Riabilitazione presso l’Azienda Ospedale-Università Padova (AOUP) ha recentemente affrontato un sostanziale cambiamento nella struttura organizzativa, in particolare nel modello di gestione delle risorse umane, secondo i principi ispiratori del concetto Lean. Il processo di cambiamento è avvenuto dopo una fase diagnostica e una di analisi tramite approccio PAR, la proposta di cambiamento ha riguardato l’intera riorganizzazione del modello organizzativo di gestione delle risorse umane con una nuova distribuzione del lavoro in macroaree funzionali omogenee per specialità riabilitativa. OBIETTIVI: Analizzare il flusso di prestazioni riabilitative erogate a pazienti degenti presso altre Unità Operative site in AOUP, confrontando i volumi e la distribuzione di erogazione prima e dopo l’introduzione del cambiamento del modello di gestione delle risorse umane. Altro obiettivo è quello di indagare l’impatto che questo cambiamento ha avuto sulla percezione della salute organizzativa da parte dei lavoratori coinvolti. MATERIALI E METODI: É stata condotta un’analisi sui flussi di prestazione evidenziando il numero di richieste di trattamento, il numero di trattamenti erogati, il numero di attese e il tasso di risposta per ogni area organizzativa confrontandolo prima e dopo il cambiamento. É stato costruito un questionario sulla base di letteratura validata per indagare la percezione della salute organizzativa a seguito del cambiamento. RISULTATI: I trattamenti e il tasso di risposta sono aumentati o rimasti stabili nelle varie aree analizzate tra l’anno 2022 e 2023. Le attese sono diminuite in tutte le aree. Il personale ha dimostrato punteggi discretamente o decisamente positivi al questionario di percezione del clima organizzativo. Si rilevano criticità rispetto alla disponibilità delle risorse, in particolare umane. DISCUSSIONE: Sembra che il modello di cambiamento delle risorse umane abbia impattato positivamente nell’efficienza di risposta all’utenza e nell’impatto di percezione del personale. CONCLUSIONI: L’analisi fornisce dati incoraggianti. Ulteriori indagini da altre fonti di dati sono necessarie per avvalorare i risultati ottenuti.

Analisi dell’efficienza della risposta ai bisogni dell’utenza e dell’impatto sul personale del Servizio di Riabilitazione dell’Azienda Ospedale-Università di Padova a seguito di cambiamento del modello di gestione delle risorse umane

ZATTI, HILARI
2022/2023

Abstract

INTRODUCTION: Organizational change has become an essential necessity to ensure the effectiveness, efficiency and sustainability of health services. There are multiple approaches to improve change, including participatory action research (PAR). In recent decades, the concept of Lean System has spread widely as an innovative approach to improve organizational analysis and optimize processes in healthcare facilities. This approach is based on fundamental principles that aim to eliminate waste, increase efficiency, reduce wait times and improve patient satisfaction. REFERENCE CONTEXT: The Rehabilitation service at the Padua University Hospital (AOUP) has recently implemented a substantial change in the organizational structure, in particular in the human resources management model, according to the inspiring principles of the Lean concept. The change process took place after a diagnostic phase and an analysis phase using a PAR approach, the goal consisted in rebuilding the entire organization of the human resource management with a new distribution of work between functional macro-areas sorted by rehabilitation specialty. OBJECTIVES: To analyze the flow of rehabilitation services provided to patients hospitalized in other Units located in the AOUP, comparing the volume and distribution of delivery before and after the introduction of the change in the human resource management model. Another objective is to investigate the impact that this change has had on the perception of organizational health by the workers involved. MATERIALS AND METHODS: An analysis of the performance flows was conducted, highlighting the number of treatment requests, the number of treatments provided, the number of waits and the response rate for each organizational area, comparing it before and after the change. After a literature review, a questionnaire was constructed to investigate the perception of organizational health following the change. RESULTS: Treatments and response rates increased or remained stable in the various areas analyzed between the years 2022 and 2023. Waiting lists decreased in all areas. The staff demonstrated fairly or marked positive scores on the organizational climate perception questionnaire. There are critical issues regarding the availability of resources, in particular human resources. DISCUSSION: It seems that the change model has had a positive impact on the efficiency of response to users and had positive impact on staff perception. CONCLUSIONS: The analysis provides encouraging data. Further investigations from other data sources are necessary to corroborate the results obtained.
2022
Analysis of the efficiency of the response to user needs and the impact on the staff of the Rehabilitation Service of the Padua University Hospital following a change in the human resources management model
INTRODUZIONE: Il cambiamento organizzativo è diventato una necessità imprescindibile per garantire l'efficacia, l'efficienza e la sostenibilità dei servizi sanitari. Vi sono molteplici approcci nell’apportare il cambiamento, tra cui quelli di ricerca-azione partecipativa (PAR). Negli ultimi decenni, il concetto di Lean System si è diffuso ampiamente come un approccio innovativo per migliorare l'analisi organizzativa e ottimizzare i processi nelle strutture sanitarie. Questo approccio si basa su principi fondamentali che mirano a eliminare gli sprechi, aumentare l'efficienza, ridurre i tempi di attesa e migliorare la soddisfazione del paziente. CONTESTO DI RIFERIMENTO: Il servizio di Riabilitazione presso l’Azienda Ospedale-Università Padova (AOUP) ha recentemente affrontato un sostanziale cambiamento nella struttura organizzativa, in particolare nel modello di gestione delle risorse umane, secondo i principi ispiratori del concetto Lean. Il processo di cambiamento è avvenuto dopo una fase diagnostica e una di analisi tramite approccio PAR, la proposta di cambiamento ha riguardato l’intera riorganizzazione del modello organizzativo di gestione delle risorse umane con una nuova distribuzione del lavoro in macroaree funzionali omogenee per specialità riabilitativa. OBIETTIVI: Analizzare il flusso di prestazioni riabilitative erogate a pazienti degenti presso altre Unità Operative site in AOUP, confrontando i volumi e la distribuzione di erogazione prima e dopo l’introduzione del cambiamento del modello di gestione delle risorse umane. Altro obiettivo è quello di indagare l’impatto che questo cambiamento ha avuto sulla percezione della salute organizzativa da parte dei lavoratori coinvolti. MATERIALI E METODI: É stata condotta un’analisi sui flussi di prestazione evidenziando il numero di richieste di trattamento, il numero di trattamenti erogati, il numero di attese e il tasso di risposta per ogni area organizzativa confrontandolo prima e dopo il cambiamento. É stato costruito un questionario sulla base di letteratura validata per indagare la percezione della salute organizzativa a seguito del cambiamento. RISULTATI: I trattamenti e il tasso di risposta sono aumentati o rimasti stabili nelle varie aree analizzate tra l’anno 2022 e 2023. Le attese sono diminuite in tutte le aree. Il personale ha dimostrato punteggi discretamente o decisamente positivi al questionario di percezione del clima organizzativo. Si rilevano criticità rispetto alla disponibilità delle risorse, in particolare umane. DISCUSSIONE: Sembra che il modello di cambiamento delle risorse umane abbia impattato positivamente nell’efficienza di risposta all’utenza e nell’impatto di percezione del personale. CONCLUSIONI: L’analisi fornisce dati incoraggianti. Ulteriori indagini da altre fonti di dati sono necessarie per avvalorare i risultati ottenuti.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/56057