The aim of this thesis is to investigate the Global Value Chain (GVC) framework as applied to the textile and clothing sector and systematically examine how corporate sustainability behaves based on the geographical distribution of fashion companies and the categories that make up the sector under analysis. Sustainability in the context of the fashion industry is still a constantly evolving field in which both environmental and social dynamics play a significant role, with a view to improving Sustainable Development. This paper first offers a systematic review of current literature to understand the structures, processes, and dynamics within the realm of Sustainability and Global Value Chains. It then presents a GVC framework applied to the fashion sector and a statistical analysis of the corporate sustainability of such companies. A mixed methodology is employed, encompassing both qualitative and quantitative analysis. The integration of sustainability into fashion brands is a process that still requires significant efforts, as evidenced by the prevalence of relatively low sustainability levels. Geographical location does not appear to play a significant role in influencing these sustainability levels, except for the Chinese region. Additionally, belonging in one subcategory over another does not receive as much attention as one might expect. This study also highlights the primary sustainable actions taken by companies, distinguishing them by region to identify potential differences among European, American, and Chinese regions.

L'obiettivo di questa tesi è quello di investigare il framework delle GVC applicato al settore del tessile e dell’abbigliamento e di indagare sistematicamente come la sostenibilità aziendale si comporta a seconda della distribuzione geografica delle imprese di moda e delle categorie che compongono il settore oggetto di analisi. La sostenibilità nel contesto del settore moda è un campo ancora oggi in costante evoluzione in cui giocano un ruolo importante sia le dinamiche ambientali che quelle sociali, in un’ottica di uno miglioramento dello Sviluppo Sostenibile. In questo elaborato viene prima proposta una revisione sistematica della letteratura attuale per comprendere le strutture, i processi e le dinamiche che intercorrono nell’ambito della Sostenibilità e delle Global Value Chains, per poi presentare un framework della GVC applicata al settore fashion e un’analisi statistica sulla sostenibilità aziendale di tale imprese. Viene quindi utilizzata una metodologia mista, che comprende quindi un’analisi qualitativa e quantitativa. L'integrazione della sostenibilità all'interno dei marchi di moda è un processo che richiede ancora notevoli sforzi, come evidenziato dalla prevalenza di livelli di sostenibilità relativamente bassi. La dimensione geografica non sembra avere un ruolo significativo nell'influenzare tali livelli di sostenibilità, ad eccezione della regione cinese. Inoltre, l'appartenenza a una sottocategoria rispetto a un'altra non riceve l'attenzione che ci si potrebbe aspettare. Questo studio mette anche in luce le principali azioni sostenibili intraprese dalle aziende, differenziandole per regione, al fine di individuare eventuali differenze tra le regioni europee, statunitensi e cinesi.

Multinational firms and their ability to support sustainability along their global value chains

GEREMIA, ELISA
2022/2023

Abstract

The aim of this thesis is to investigate the Global Value Chain (GVC) framework as applied to the textile and clothing sector and systematically examine how corporate sustainability behaves based on the geographical distribution of fashion companies and the categories that make up the sector under analysis. Sustainability in the context of the fashion industry is still a constantly evolving field in which both environmental and social dynamics play a significant role, with a view to improving Sustainable Development. This paper first offers a systematic review of current literature to understand the structures, processes, and dynamics within the realm of Sustainability and Global Value Chains. It then presents a GVC framework applied to the fashion sector and a statistical analysis of the corporate sustainability of such companies. A mixed methodology is employed, encompassing both qualitative and quantitative analysis. The integration of sustainability into fashion brands is a process that still requires significant efforts, as evidenced by the prevalence of relatively low sustainability levels. Geographical location does not appear to play a significant role in influencing these sustainability levels, except for the Chinese region. Additionally, belonging in one subcategory over another does not receive as much attention as one might expect. This study also highlights the primary sustainable actions taken by companies, distinguishing them by region to identify potential differences among European, American, and Chinese regions.
2022
Multinational firms and their ability to support sustainability along their global value chains
L'obiettivo di questa tesi è quello di investigare il framework delle GVC applicato al settore del tessile e dell’abbigliamento e di indagare sistematicamente come la sostenibilità aziendale si comporta a seconda della distribuzione geografica delle imprese di moda e delle categorie che compongono il settore oggetto di analisi. La sostenibilità nel contesto del settore moda è un campo ancora oggi in costante evoluzione in cui giocano un ruolo importante sia le dinamiche ambientali che quelle sociali, in un’ottica di uno miglioramento dello Sviluppo Sostenibile. In questo elaborato viene prima proposta una revisione sistematica della letteratura attuale per comprendere le strutture, i processi e le dinamiche che intercorrono nell’ambito della Sostenibilità e delle Global Value Chains, per poi presentare un framework della GVC applicata al settore fashion e un’analisi statistica sulla sostenibilità aziendale di tale imprese. Viene quindi utilizzata una metodologia mista, che comprende quindi un’analisi qualitativa e quantitativa. L'integrazione della sostenibilità all'interno dei marchi di moda è un processo che richiede ancora notevoli sforzi, come evidenziato dalla prevalenza di livelli di sostenibilità relativamente bassi. La dimensione geografica non sembra avere un ruolo significativo nell'influenzare tali livelli di sostenibilità, ad eccezione della regione cinese. Inoltre, l'appartenenza a una sottocategoria rispetto a un'altra non riceve l'attenzione che ci si potrebbe aspettare. Questo studio mette anche in luce le principali azioni sostenibili intraprese dalle aziende, differenziandole per regione, al fine di individuare eventuali differenze tra le regioni europee, statunitensi e cinesi.
Sustainability
Global Value Chain
Fashion Industry
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/59459