The interest of this research work is the analysis of the mechanisms of mythologization of the Venetian tradition, within fascist propaganda. The subject of the thesis is a historical magazine that belonged to the editorial team of the Provincial Fascist Federation of Venice: "Le Tre Venezie". Some years of the cultural periodical are considered (mainly the first ten) to observe the methods of construction of its content, so that it is functional to the understanding of the methods of fascistization of Venetian society, through a policy that calls local culture into question. The rebirth of the myth of the Serenissima in the twentieth century was inaugurated by Gabriele D'Annunzio, who was granted a primacy of propaganda ideation, later inherited by the fascist organization.
è interesse di questo lavoro di ricerca l'analisi dei meccanismi di mitizzazione della tradizione veneziana, all'interno della propaganda fascista. Oggetto della tesi è una rivista storica appartenuta alla redazione della Federazione Provinciale fascista di Venezia: "Le Tre Venezie". Del periodico culturale si considerano alcune annate (principalmente le prime dieci) per osservare le modalità di costruzione del proprio contenuto, affinché esso sia funzionale alla comprensione dei metodi di fascistizzazione della società veneziana, per mezzo di una politica che chiama in causa la cultura locale. La rinascita del mito della Serenissima nel Novecento è stato inaugurato da Gabriele D'Annunzio, al quale si concede un primato di ideazione propagandistica, poi ereditata successivamente dall'organizzazione fascista.
La rivista "Le Tre Venezie": uno studio sulla rinascita fascista del mito della Serenissima
LA TORRE, ALICE
2022/2023
Abstract
The interest of this research work is the analysis of the mechanisms of mythologization of the Venetian tradition, within fascist propaganda. The subject of the thesis is a historical magazine that belonged to the editorial team of the Provincial Fascist Federation of Venice: "Le Tre Venezie". Some years of the cultural periodical are considered (mainly the first ten) to observe the methods of construction of its content, so that it is functional to the understanding of the methods of fascistization of Venetian society, through a policy that calls local culture into question. The rebirth of the myth of the Serenissima in the twentieth century was inaugurated by Gabriele D'Annunzio, who was granted a primacy of propaganda ideation, later inherited by the fascist organization.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
TESI.pdf
accesso aperto
Dimensione
2.96 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.96 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/59937