The thesis project focuses on the comprehension nominal ellipsis presented in passive syntactic structures in Italian L1 preschool children (aged 3-6 years). Nominal ellipsis is a syntactic phenomenon that involves the omission of a noun phrase (DP) within a sentence, but its meaning can still be inferred from the context. The thesis question is whether the higher position of the patient in the passive syntactic structure can facilitate the comprehension of the omitted DP because it cancels out the Relativized Minimality effect produced by the agent, which is no longer in the first position in the passive structure and therefore no longer intervenes between the omitted DP and its antecedent in the discourse. The experiment's design is a truth-value judgment task in which the sentences presented to the children are manipulated at the syntactic structure level to make them passive. The results of the experiment show a facilitation effect in the comprehension of ellipsis in passive structures between the ages of 5 and 6 years.

Il progetto di tesi riguarda la comprensione dell'ellissi nominale quando viene presentata in strutture sintattiche passive nei bambini L1 italiani di età prescolare (3-6 anni). L'ellissi nominale è un fenomeno sintattico che prevede la cancellazione di un sintagma nominale (DP) all'interno della frase, il cui significato è però recuperabile all'interno del contesto. La domanda di tesi è se la posizione più alta del paziente nella struttura sintattica passiva possa facilitare la comprensione del DP eliso, poiché viene annullato l'effetto della Relitivized Minimality prodotta dall'agente, che nella struttura passiva non si trova più in prima posizione nella frase e quindi non si frappone più tra il DP eliso e il suo antecedente all'interno del discorso. Il disegno dell'esperimento è un truth-value judgment task, in cui le farsi presentate ai bambini sono manipolate a livello di struttura sintattica per renderle passive. I risultati dell'esperimento mostrano un effetto di facilitazione nella comprensione dell'ellissi in strutture passive tra i 5 e i 6 anni.

The role of passive in the acquisition of nominal ellipsis

MOLINARI, ELENA
2022/2023

Abstract

The thesis project focuses on the comprehension nominal ellipsis presented in passive syntactic structures in Italian L1 preschool children (aged 3-6 years). Nominal ellipsis is a syntactic phenomenon that involves the omission of a noun phrase (DP) within a sentence, but its meaning can still be inferred from the context. The thesis question is whether the higher position of the patient in the passive syntactic structure can facilitate the comprehension of the omitted DP because it cancels out the Relativized Minimality effect produced by the agent, which is no longer in the first position in the passive structure and therefore no longer intervenes between the omitted DP and its antecedent in the discourse. The experiment's design is a truth-value judgment task in which the sentences presented to the children are manipulated at the syntactic structure level to make them passive. The results of the experiment show a facilitation effect in the comprehension of ellipsis in passive structures between the ages of 5 and 6 years.
2022
The role of passive in the acquisition of nominal ellipsis
Il progetto di tesi riguarda la comprensione dell'ellissi nominale quando viene presentata in strutture sintattiche passive nei bambini L1 italiani di età prescolare (3-6 anni). L'ellissi nominale è un fenomeno sintattico che prevede la cancellazione di un sintagma nominale (DP) all'interno della frase, il cui significato è però recuperabile all'interno del contesto. La domanda di tesi è se la posizione più alta del paziente nella struttura sintattica passiva possa facilitare la comprensione del DP eliso, poiché viene annullato l'effetto della Relitivized Minimality prodotta dall'agente, che nella struttura passiva non si trova più in prima posizione nella frase e quindi non si frappone più tra il DP eliso e il suo antecedente all'interno del discorso. Il disegno dell'esperimento è un truth-value judgment task, in cui le farsi presentate ai bambini sono manipolate a livello di struttura sintattica per renderle passive. I risultati dell'esperimento mostrano un effetto di facilitazione nella comprensione dell'ellissi in strutture passive tra i 5 e i 6 anni.
Ellissi nominale
Acquisizione ellissi
Passivo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Molinari_Elena.pdf

accesso riservato

Dimensione 6.9 MB
Formato Adobe PDF
6.9 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/59959