This paper has the objective of carrying out the characterization of a racing motorcycle in terms of forces and slip starting from simple acquisitions collected during test and/or racing sessions using simple instrumentation consisting of an inertial measurement unit, position sensors, speed sensors and GPS module. With this study we therefore intend to define the inputs to be processed, the mathematical relationships necessary to obtain the desired outputs and the procedure to carry out data acquisition with precision and accuracy. The classic problems that can be encountered during this procedure will also be highlighted. Finally, the validation of the vehicle characterization model is performed through a comparison of the results obtained with those obtained with a minimum time simulation using MLTS software. These results highlight how the vehicle can be characterized using a limited set of sensors during simple laps of the track.
Questo elaborato ha l'obiettivo di eseguire la caratterizzazione di una motocicletta da competizione in termini di forze e slip a partire da semplici acquisizioni raccolte durante delle sessioni di test e/o di gara utilizzando una strumentazione costituita da un'unità di misura inerziale, sensori di posizione, sensori di velocità e modulo GPS . Con questo studio si intende quindi definire gli input da elaborare, le relazioni matematiche necessarie per ottenere gli output desiderati e la procedura per eseguire con precisione ed accuratezza l'acquisizione dati. Verranno inoltre evidenziate le problematiche classiche che possono essere riscontrate durante tale procedura. Infine la validazione del modello di caratterizzazione del veicolo viene eseguita attraverso un confronto dei risultati ottenuti rispetto a quelli ottenuti con una simulazione di tempo minimo tramite software MLTS. Questi risultati evidenziano come il veicolo possa essere caratterizzato utilizzando un insieme limitato di sensori durante dei semplici giri di pista.
Analisi dinamica inversa di una motocicletta da competizione
PADRIN, FILIPPO
2022/2023
Abstract
This paper has the objective of carrying out the characterization of a racing motorcycle in terms of forces and slip starting from simple acquisitions collected during test and/or racing sessions using simple instrumentation consisting of an inertial measurement unit, position sensors, speed sensors and GPS module. With this study we therefore intend to define the inputs to be processed, the mathematical relationships necessary to obtain the desired outputs and the procedure to carry out data acquisition with precision and accuracy. The classic problems that can be encountered during this procedure will also be highlighted. Finally, the validation of the vehicle characterization model is performed through a comparison of the results obtained with those obtained with a minimum time simulation using MLTS software. These results highlight how the vehicle can be characterized using a limited set of sensors during simple laps of the track.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/61451