The thesis work combines GIS tools and AHP multi-criteria decision analysis to obtain a priority order of maintenance of the agro-sylvo-pastoral road system managed by Comunità Montana Valli del Verbano, in the province of Varese. It intends to compare the results obtained by subjecting the pairwise comparison to both experts able to refer to the study area and experts from outside the study area. The AHP method is based on the following steps: (1) organization of the problem as a hierarchy, (2) pairwise comparison of attributes to determine the preferences of decision makers and experts, (3) conversion of attributes into standardized values, and (4) ranking of alternatives. The hierarchy was developed from the concepts of multifunctionality and forest road use and transitability. Experts were selected according to their professional training, work experience, and impartiality of judgment on the topic. Opinions were collected by administering a questionnaire created on Google Forms of Google LLCC; a spreadsheet prepared by Klaus D. Goepel (2013) was used to apply the AHP method. The analysis conducted on local experts showed that more attention is given to the functions performed by the road and, in particular, to the fire-fighting function performed by the service near AIB logistics points and the forestry production function. Secondary but not insignificant importance is given to the transitability of the road with a focus on improving water runoff. Experts from other areas considered the functions to have similar importance to the use and transitability of the road. On the one hand, priority was given to the fire-fighting function and the productive function by prioritizing forestry uses in areas already subject to recent logging. At the same time, considerable importance was given to the transitability of the road and thus the marked need for interventions to improve water runoff was highlighted. The highest-priority roads (top 15) and the lowest-priority roads for maintenance (bottom 10) turn out to be largely (between 60 and 80 %) the same, as revealed by comparing the rankings of internal and external experts on the total of 54 roads under Mountain Community management. The average position change in absolute value is 6.4 positions. The road with the highest priority overall is named "S. com. della Pezza" (ID 30) and extends into the municipality of Duno.

Il lavoro di tesi combina gli strumenti GIS e l’analisi decisionale multicriterio di tipo AHP per ottenere un ordine di priorità di manutenzione della viabilità agro-silvo-pastorale in gestione alla Comunità Montana Valli del Verbano, in provincia di Varese. Si intende paragonare i risultati ottenuti sottoponendo il confronto a coppie sia a esperti in grado di riferirsi all’area di studio sia a esperti esterni all’area di studio. Il metodo AHP si basa sulle seguenti fasi: (1) organizzazione del problema come una gerarchia, (2) confronto a coppie fra attributi per determinare le preferenze di decisori ed esperti, (3) conversione degli attributi in valori standardizzati e (4) classificazione delle alternative. La gerarchia è stata sviluppata a partire dai concetti di multifunzionalità e di utilizzo e transitabilità delle strade forestali. Gli esperti sono stati selezionati sulla base della loro formazione professionale, esperienza lavorativa e imparzialità di giudizio sull’argomento. I pareri sono stati raccolti mediante la somministrazione di un questionario realizzato su Moduli Google di Google LLCC; per l’applicazione del metodo AHP è stato utilizzato un foglio di calcolo predisposto da Klaus D. Goepel (2013). L’analisi condotta su esperti locali ha evidenziato che viene posta maggiore attenzione alle funzioni svolte dalla strada e, in particolare, alla funzione antincendio espletata dal servizio in prossimità di punti logistici AIB e alla funzione produttiva forestale. Secondaria ma non trascurabile importanza viene data alla transitabilità della strada con un’attenzione rivolta al miglioramento del deflusso delle acque. Gli esperti di altre aree hanno ritenuto che le funzioni avessero un’importanza simile all’utilizzo e transitabilità della strada. Da un lato la priorità è stata data alla funzione antincendio e alla funzione produttiva privilegiando le utilizzazioni forestali in aree già soggette a tagli recenti. Parallelamente è stata attribuita notevole importanza alla transitabilità della strada ed è stata così evidenziata la marcata necessità di interventi atti a migliorare il deflusso delle acque. Le strade a maggiore priorità (prime 15) e quelle a minore priorità di manutenzione (ultime 10) risultano in gran parte (fra il 60 e l’80%) le medesime, come emerso dal confronto fra le classificazioni di esperti interni ed esterni sul totale delle 54 strade in gestione a Comunità Montana. La variazione media di posizione in valore assoluto è pari a 6,4 posizioni. La strada a cui è stata complessivamente attribuita maggiore priorità è denominata “S. com. della Pezza” (ID 30) e si estende nel Comune di Duno.

Analisi decisionale multicriterio per la definizione delle priorità di manutenzione della viabilità agro-silvo-pastorale: risultati di un’applicazione in Comunità Montana Valli del Verbano

FOLADOR, LUCA
2023/2024

Abstract

The thesis work combines GIS tools and AHP multi-criteria decision analysis to obtain a priority order of maintenance of the agro-sylvo-pastoral road system managed by Comunità Montana Valli del Verbano, in the province of Varese. It intends to compare the results obtained by subjecting the pairwise comparison to both experts able to refer to the study area and experts from outside the study area. The AHP method is based on the following steps: (1) organization of the problem as a hierarchy, (2) pairwise comparison of attributes to determine the preferences of decision makers and experts, (3) conversion of attributes into standardized values, and (4) ranking of alternatives. The hierarchy was developed from the concepts of multifunctionality and forest road use and transitability. Experts were selected according to their professional training, work experience, and impartiality of judgment on the topic. Opinions were collected by administering a questionnaire created on Google Forms of Google LLCC; a spreadsheet prepared by Klaus D. Goepel (2013) was used to apply the AHP method. The analysis conducted on local experts showed that more attention is given to the functions performed by the road and, in particular, to the fire-fighting function performed by the service near AIB logistics points and the forestry production function. Secondary but not insignificant importance is given to the transitability of the road with a focus on improving water runoff. Experts from other areas considered the functions to have similar importance to the use and transitability of the road. On the one hand, priority was given to the fire-fighting function and the productive function by prioritizing forestry uses in areas already subject to recent logging. At the same time, considerable importance was given to the transitability of the road and thus the marked need for interventions to improve water runoff was highlighted. The highest-priority roads (top 15) and the lowest-priority roads for maintenance (bottom 10) turn out to be largely (between 60 and 80 %) the same, as revealed by comparing the rankings of internal and external experts on the total of 54 roads under Mountain Community management. The average position change in absolute value is 6.4 positions. The road with the highest priority overall is named "S. com. della Pezza" (ID 30) and extends into the municipality of Duno.
2023
Multicriteria decision analysis to define maintenance priorities of forest and rural roads: results of an application in the Comunità Montana Valli del Verbano
Il lavoro di tesi combina gli strumenti GIS e l’analisi decisionale multicriterio di tipo AHP per ottenere un ordine di priorità di manutenzione della viabilità agro-silvo-pastorale in gestione alla Comunità Montana Valli del Verbano, in provincia di Varese. Si intende paragonare i risultati ottenuti sottoponendo il confronto a coppie sia a esperti in grado di riferirsi all’area di studio sia a esperti esterni all’area di studio. Il metodo AHP si basa sulle seguenti fasi: (1) organizzazione del problema come una gerarchia, (2) confronto a coppie fra attributi per determinare le preferenze di decisori ed esperti, (3) conversione degli attributi in valori standardizzati e (4) classificazione delle alternative. La gerarchia è stata sviluppata a partire dai concetti di multifunzionalità e di utilizzo e transitabilità delle strade forestali. Gli esperti sono stati selezionati sulla base della loro formazione professionale, esperienza lavorativa e imparzialità di giudizio sull’argomento. I pareri sono stati raccolti mediante la somministrazione di un questionario realizzato su Moduli Google di Google LLCC; per l’applicazione del metodo AHP è stato utilizzato un foglio di calcolo predisposto da Klaus D. Goepel (2013). L’analisi condotta su esperti locali ha evidenziato che viene posta maggiore attenzione alle funzioni svolte dalla strada e, in particolare, alla funzione antincendio espletata dal servizio in prossimità di punti logistici AIB e alla funzione produttiva forestale. Secondaria ma non trascurabile importanza viene data alla transitabilità della strada con un’attenzione rivolta al miglioramento del deflusso delle acque. Gli esperti di altre aree hanno ritenuto che le funzioni avessero un’importanza simile all’utilizzo e transitabilità della strada. Da un lato la priorità è stata data alla funzione antincendio e alla funzione produttiva privilegiando le utilizzazioni forestali in aree già soggette a tagli recenti. Parallelamente è stata attribuita notevole importanza alla transitabilità della strada ed è stata così evidenziata la marcata necessità di interventi atti a migliorare il deflusso delle acque. Le strade a maggiore priorità (prime 15) e quelle a minore priorità di manutenzione (ultime 10) risultano in gran parte (fra il 60 e l’80%) le medesime, come emerso dal confronto fra le classificazioni di esperti interni ed esterni sul totale delle 54 strade in gestione a Comunità Montana. La variazione media di posizione in valore assoluto è pari a 6,4 posizioni. La strada a cui è stata complessivamente attribuita maggiore priorità è denominata “S. com. della Pezza” (ID 30) e si estende nel Comune di Duno.
AHP
strada forestale
accessibilità
montagna
Lombardia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Folador_Luca.pdf

accesso aperto

Dimensione 3.36 MB
Formato Adobe PDF
3.36 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/61877