This historical comparative and qualitatively oriented research, approached from an educational standpoint, explores the evolution of vocational education. This evolution encompasses not only the acquisition of work-related skills but also the integration of learners into the realm of employment. The study examines developments in this field, tracing back from the Gentile Reform and analyzing them across four distinct temporal phases. It investigates these changes in light of socio-cultural shifts, advancements in educational theories, socio-economic progress, and political-institutional transformations. These perspectives facilitate a reevaluation and potential redefinition of work training as a fundamentally pedagogical and educational endeavor. Highlighting learning and socio-orientative action, this approach emphasizes the coexistence of personal and social identities while guiding individuals toward the acquisition and continual development of specific technical-professional skills.

La presente ricerca storico-comparativa e qualitativamente orientata in prospettiva pedagogica si focalizza sull’evoluzione dell'educazione professionale, che si declina tanto nell’apprendimento del lavoro quanto nell’inserimento dell’educando nel mondo dell’occupazione. Gli sviluppi che interessano tale tematica, analizzati a partire dalla Riforma Gentile e contestualizzati in quattro differenti e specifiche temporalità, vengono indagati in rapporto ai cambiamenti socio-culturali, alle innovazioni nelle teorie educative, al progresso socio-economico e al mutamento politico-istituzionale. Queste prospettive permettono di rileggere e provare a ridefinire l’attività tecnico-pratica della formazione al lavoro come azione squisitamente pedagogico-educativa, in nome dell’agire apprenditivo e di tipo socio-orientativo, che declinato nella coesistenza dell’identità personale con l’identità sociale, accompagna alla conoscenza e allo sviluppo costante di specifiche competenze tecnico-professionali.

L’apprendimento del lavoro e il lavoro come apprendimento. Un secolo di sviluppi pedagogici, socio-culturali e istituzionali dalla Riforma Gentile alle prospettive attuali.

DE CESARE, ANTONELLA
2023/2024

Abstract

This historical comparative and qualitatively oriented research, approached from an educational standpoint, explores the evolution of vocational education. This evolution encompasses not only the acquisition of work-related skills but also the integration of learners into the realm of employment. The study examines developments in this field, tracing back from the Gentile Reform and analyzing them across four distinct temporal phases. It investigates these changes in light of socio-cultural shifts, advancements in educational theories, socio-economic progress, and political-institutional transformations. These perspectives facilitate a reevaluation and potential redefinition of work training as a fundamentally pedagogical and educational endeavor. Highlighting learning and socio-orientative action, this approach emphasizes the coexistence of personal and social identities while guiding individuals toward the acquisition and continual development of specific technical-professional skills.
2023
Learning about work and work as learning. A century of educational, socio-cultural and institutional developments from Gentile Reform to contemporary perspectives.
La presente ricerca storico-comparativa e qualitativamente orientata in prospettiva pedagogica si focalizza sull’evoluzione dell'educazione professionale, che si declina tanto nell’apprendimento del lavoro quanto nell’inserimento dell’educando nel mondo dell’occupazione. Gli sviluppi che interessano tale tematica, analizzati a partire dalla Riforma Gentile e contestualizzati in quattro differenti e specifiche temporalità, vengono indagati in rapporto ai cambiamenti socio-culturali, alle innovazioni nelle teorie educative, al progresso socio-economico e al mutamento politico-istituzionale. Queste prospettive permettono di rileggere e provare a ridefinire l’attività tecnico-pratica della formazione al lavoro come azione squisitamente pedagogico-educativa, in nome dell’agire apprenditivo e di tipo socio-orientativo, che declinato nella coesistenza dell’identità personale con l’identità sociale, accompagna alla conoscenza e allo sviluppo costante di specifiche competenze tecnico-professionali.
Educazione
Competenze
Professionale
Pedagogia
Lavoro
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
De Cesare_Antonella.pdf

accesso riservato

Dimensione 4.64 MB
Formato Adobe PDF
4.64 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/62576