The thesis proposes to argue a pedagogical transfer starting from some concepts found in Makarenko's "Pedagogical Poem" and proposing them in the Due Palazzi Prison in Padua, particularly in the context of the "Polo Universitario", a special section of the prison where inmates who are enrolled in a degree program live. These concepts are thematized as human educational needs: forgiveness, trust, community, perspective. The rethinking of the concept of reeducation from a community perspective is developed throughout the research, from the analysis of the literature to the operational part including interviews, focus groups and writing proposals addressed to the subjects of the research: the students in detention at the "Polo Universitario". What emerges is the need for reeducation that involves the entire community and looks differently at the person serving a sentence.
La tesi si propone di argomentare un transfer pedagogico partendo da alcuni concetti rinvenibili nel "Poema Pedagico" di Makarenko e proponendoli nel Carcere Due Palazzi di Padova, in particolare nel contesto del Polo Universitario, una speciale sezione della Casa di Reclusione in cui abitano detenuti che sono iscritti a un corso di laurea. Tali concetti sono tematizzati come bisogni educativi dell'Uomo: perdono, fiducia, comunità, prospettive. Il ripensamento del concetto di rieducazione in chiave comunitaria si sviluppa durante tutta la ricerca, dall'analisi della letteratura alla parte operativa comprendente interviste, focus group e proposte di scrittura rivolti ai soggetti della ricerca: gli studenti in regime di detenzione del Polo Universitario. Ad emergere è la necessità di una rieducazione che coinvolga l'intera comunità e che sappia guardare diversamente alla persona in esecuzione di pena.
La pedagogia di Makarenko al carcere Due Palazzi di Padova Per una rieducazione comunitaria
ROMANO, MYRIAM
2023/2024
Abstract
The thesis proposes to argue a pedagogical transfer starting from some concepts found in Makarenko's "Pedagogical Poem" and proposing them in the Due Palazzi Prison in Padua, particularly in the context of the "Polo Universitario", a special section of the prison where inmates who are enrolled in a degree program live. These concepts are thematized as human educational needs: forgiveness, trust, community, perspective. The rethinking of the concept of reeducation from a community perspective is developed throughout the research, from the analysis of the literature to the operational part including interviews, focus groups and writing proposals addressed to the subjects of the research: the students in detention at the "Polo Universitario". What emerges is the need for reeducation that involves the entire community and looks differently at the person serving a sentence.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Romano_Myriam.pdf
accesso riservato
Dimensione
1.24 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.24 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/62608