In this thesis, I would like to uncover some of the ways by which African Americans are still dealing with the consequences of slavery. In particular, my interest has been captured by how they managed to resist in a society that keeps on framing them as “second-class” citizens and that continues to prize almost exclusively whiteness. Indeed, I take into account three main points: Black English Language and the African American Oral Tradition, America’s contradictions and the need for Black representation. In a journey that goes from slaves’ past to todays’ African Americans socio-cultural conditions, I first analyse the Black Language as a means of Black resistance. The purpose of this work is to highlight the power of this meaningful, culturally rooted and resourceful language, its development inside the Black community in America and in which ways it supported this community and its aims in the last decades. These aims encompass the preservation of their cultural identity as well as the break of stereotypes and racial prejudice that keep on limiting members of the Black community to the edge of society. From this subordinate condition, I then explore Hip Hop Culture and Language as a present day means of Black representation in opposition to the white system, which ultimately found its major exponent in the First Black President of the U.S. Barack Obama. I finally argue that Obama’s Black Language use together with the proud display of his cultural identity through gestures and politics of representation, in particular involving the Hip Hop community, supported the advancement of the Black community in different ways, which ultimately contributed to restore the humanity of the Black being to the eyes of the mainstream.

In questa tesi, metto in evidenza alcuni dei modi in cui gli afroamericani stanno ancora affrontando le conseguenze della schiavitù. In particolare, il mio interesse è stato catturato dal modo in cui sono riusciti a resistere in una società che continua a inquadrarli come cittadini di “seconda classe” e che continua a valorizzare quasi esclusivamente la “bianchezza”. In questo lavoro prendo quindi in considerazione tre punti principali: la Lingua Inglese Nera e la Tradizione Orale Afroamericana, le contraddizioni dell’America e la necessità di rappresentazione Nera. In un viaggio che va dal passato degli schiavi alle condizioni socio-culturali degli afroamericani di oggi, analizzo la lingua afroamericana come mezzo di resistenza Nera. Lo scopo di questo lavoro è quello di evidenziare il potere di questo linguaggio culturalmente radicato, il suo sviluppo all’interno della comunità Nera in America e in che modo ha sostenuto questa comunità nel perseguimento dei suoi obiettivi negli ultimi decenni. Questi comprendono la preservazione della loro identità culturale, la rottura degli stereotipi e dei pregiudizi razziali che continuano a relegare i membri della comunità Nera ai margini della società. Partendo da questa condizione subordinata alla società mainstream, esploro quindi la cultura e il linguaggio Hip Hop come mezzi attuali di rappresentazione afroamericana in opposizione al sistema bianco, che alla fine hanno trovato come loro principale esponente il primo Presidente afroamericano degli Stati Uniti, Barack Obama. Infine, l'utilizzo della Lingua Nera da parte di Obama, insieme all'orgogliosa esibizione della sua identità culturale attraverso gesti e politiche di rappresentazione, hanno partecipato al progresso della comunità afroamericana in diversi modi, contribuendo in definitiva a ripristinare l'umanità della personalità Nera agli occhi del mainstream.

The Power of Black English: From the Communicative Strategies of the Enslaved to former US President Barack Obama's Oral Performances

BRACA, CARLA
2023/2024

Abstract

In this thesis, I would like to uncover some of the ways by which African Americans are still dealing with the consequences of slavery. In particular, my interest has been captured by how they managed to resist in a society that keeps on framing them as “second-class” citizens and that continues to prize almost exclusively whiteness. Indeed, I take into account three main points: Black English Language and the African American Oral Tradition, America’s contradictions and the need for Black representation. In a journey that goes from slaves’ past to todays’ African Americans socio-cultural conditions, I first analyse the Black Language as a means of Black resistance. The purpose of this work is to highlight the power of this meaningful, culturally rooted and resourceful language, its development inside the Black community in America and in which ways it supported this community and its aims in the last decades. These aims encompass the preservation of their cultural identity as well as the break of stereotypes and racial prejudice that keep on limiting members of the Black community to the edge of society. From this subordinate condition, I then explore Hip Hop Culture and Language as a present day means of Black representation in opposition to the white system, which ultimately found its major exponent in the First Black President of the U.S. Barack Obama. I finally argue that Obama’s Black Language use together with the proud display of his cultural identity through gestures and politics of representation, in particular involving the Hip Hop community, supported the advancement of the Black community in different ways, which ultimately contributed to restore the humanity of the Black being to the eyes of the mainstream.
2023
The Power of Black English: From the Communicative Strategies of the Enslaved to former US President Barack Obama's Oral Performances
In questa tesi, metto in evidenza alcuni dei modi in cui gli afroamericani stanno ancora affrontando le conseguenze della schiavitù. In particolare, il mio interesse è stato catturato dal modo in cui sono riusciti a resistere in una società che continua a inquadrarli come cittadini di “seconda classe” e che continua a valorizzare quasi esclusivamente la “bianchezza”. In questo lavoro prendo quindi in considerazione tre punti principali: la Lingua Inglese Nera e la Tradizione Orale Afroamericana, le contraddizioni dell’America e la necessità di rappresentazione Nera. In un viaggio che va dal passato degli schiavi alle condizioni socio-culturali degli afroamericani di oggi, analizzo la lingua afroamericana come mezzo di resistenza Nera. Lo scopo di questo lavoro è quello di evidenziare il potere di questo linguaggio culturalmente radicato, il suo sviluppo all’interno della comunità Nera in America e in che modo ha sostenuto questa comunità nel perseguimento dei suoi obiettivi negli ultimi decenni. Questi comprendono la preservazione della loro identità culturale, la rottura degli stereotipi e dei pregiudizi razziali che continuano a relegare i membri della comunità Nera ai margini della società. Partendo da questa condizione subordinata alla società mainstream, esploro quindi la cultura e il linguaggio Hip Hop come mezzi attuali di rappresentazione afroamericana in opposizione al sistema bianco, che alla fine hanno trovato come loro principale esponente il primo Presidente afroamericano degli Stati Uniti, Barack Obama. Infine, l'utilizzo della Lingua Nera da parte di Obama, insieme all'orgogliosa esibizione della sua identità culturale attraverso gesti e politiche di rappresentazione, hanno partecipato al progresso della comunità afroamericana in diversi modi, contribuendo in definitiva a ripristinare l'umanità della personalità Nera agli occhi del mainstream.
Black English
African American
Oral performances
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/63421