Internet memes have become so widespread they became a language in their own right, penetrating the social fabric and even reaching the political sphere and marketing field. The power images hold on humans has old and deep roots that can be dated back to the Prehistory and they still are the most basic form of communication, one that can transcend the language barrier all around the world. Memes – although their origin can be traced to barely fifteen years ago – have been studied by multiple scholars and this paper aims at analyzing their role in both the marketing and the political field.

I meme si sono diffusi a tal punto da diventare una vera e propria lingua, penetrando il tessuto sociale fino ad arrivare alla sfera politica e al marketing. Il potere che le immagini esercitano sull'essere umano ha radici antiche e profonde che possono essere fatte risalire alla preistoria ed esse sono tutt'oggi la forma più elementare di comunicazione, la quale riesce a trascendere la barriera linguistica ovunque nel mondo. I meme – le cui origini risalgono a malapena quindici anni fa – sono stati studiati da numerosi studiosi e questa tesi ha lo scopo di analizzarne il ruolo sia nel campo politico che in quello del marketing.

Beyond Verbal Language: The Role of Memes in Digital Culture

FRIZZARIN, ARIANNA
2023/2024

Abstract

Internet memes have become so widespread they became a language in their own right, penetrating the social fabric and even reaching the political sphere and marketing field. The power images hold on humans has old and deep roots that can be dated back to the Prehistory and they still are the most basic form of communication, one that can transcend the language barrier all around the world. Memes – although their origin can be traced to barely fifteen years ago – have been studied by multiple scholars and this paper aims at analyzing their role in both the marketing and the political field.
2023
Beyond Verbal Language: The Role of Memes in Digital Culture
I meme si sono diffusi a tal punto da diventare una vera e propria lingua, penetrando il tessuto sociale fino ad arrivare alla sfera politica e al marketing. Il potere che le immagini esercitano sull'essere umano ha radici antiche e profonde che possono essere fatte risalire alla preistoria ed esse sono tutt'oggi la forma più elementare di comunicazione, la quale riesce a trascendere la barriera linguistica ovunque nel mondo. I meme – le cui origini risalgono a malapena quindici anni fa – sono stati studiati da numerosi studiosi e questa tesi ha lo scopo di analizzarne il ruolo sia nel campo politico che in quello del marketing.
memes
digital culture
politics
marketing
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/63463