Hoa Lo Prison Relic Museum has survived long enough to perform double roles of a wartime internment site in the French colonization and a civil and political prison in the Vietnam War, and now it is one of the most important and visited historical sites in the country. Considering the dual responsibilities of Hoa Lo---to preserve history and enhance audience engagement in physical and digital spaces---the study investigates (i) the museum's online communication strategies and (ii) how it is perceived by the public. The study combines qualitative and quantitative information, using automatic text analysis techniques, sentiment analysis based on ratings and Valence Aware Dictionary and sEntiment Reasoner (VADER), and topic modeling using BERTopic. Focusing on Facebook as the museum's main social media platform, the study addresses (i) by analyzing content on its official page and posts with the greatest influence on the public. The study explores (ii) investigating both Facebook user comments on the most reacted posts and Tripadvisor and Google Maps reviews. The analysis of (i) highlights Hoa Lo's online communication with the efforts to intertwine themes of history, patriotism, and aspects of daily life with the ability to evoke gratitude, aiming to captivate its audience. Regarding (ii), the investigation of Facebook comments underscores the audience's tendency to encourage others to visit the museum and express their feelings toward it and its content. At the same time, the examination of visitor reviews reveals three main themes: Historical narratives, Personal experiences, and Services. The study also encounters nuanced perceptions of Hoa Lo in Vietnamese and non-Vietnamese reviews, with the former emphasizing national struggles, patriotism, and gratitude, while the latter seeks a more balanced view of historical narratives. These findings not only shed light on how a historical museum captivates the online public but also showcase diverse audience opinions and sentiments toward it and provide valuable insights into visitor cross-cultural interpretations and engagements with the museum.

Il Museo delle Reliquie della Prigione di Hoa Lo è sopravvissuto abbastanza a lungo da svolgere il doppio ruolo di luogo di internamento durante la colonizzazione francese e di prigione civile e politica durante la guerra del Vietnam. Oggi è uno dei luoghi storici più importanti e visitati del Paese. Considerando la duplice responsabilità del Hoa Lo di preservare la storia e migliorare il coinvolgimento del pubblico nel reale e nel virtuale, lo studio indaga le strategie comunicative messe in atto (i) e come esso viene percepito dal pubblico (ii). Lo studio combina informazioni qualitative e quantitative, utilizzando tecniche di analisi automatica del testo, l'analisi del sentiment basata sulle valutazioni e sul Valence Aware Dictionary sEntiment Reasoner (VADER), analisi dei topic mediante la tecnica BERTopic. Lo studio affronta (i) analizzando Facebook come social network di riferimento analizzando i contenuti pubblicati nella pagina ufficiale e i post di maggiore impatto sul pubblico. Lo studio indaga (ii) esaminando sia i commenti degli utenti di Facebook sui post con più reazioni, sia le recensioni di Tripadvisor e Google Maps. I risultati hanno mostrato come gli utenti tendono a incoraggiare gli altri a visitare il museo ed esprimere i propri sentimenti verso il museo e i suoi contenuti. È emersa una specifica produzione di contenuti per il pubblico giovane, mediante una narrazione dei fatti storici intrecciata con sentimenti di patriottismo e gratitudine in un contesto quotidiano. Simultaneamente, l’analisi delle recensioni di Tripadvisor e Google Maps ha rivelatro tre temi principali: narrazioni storiche, esperienze personali e servizi. Lo studio mostra anche la differenza di percezione del museo nelle recensioni vietnamite e non vietnamite, con le prime che enfatizzano le lotte nazionali, il patriottismo e la gratitudine mentre la seconde sono più dirette verso una visione più equilibrata delle narrazioni storiche. Questi risultati non solo fanno luce su come un museo storico possa catturare l’attenzione del pubblico online, ma mostrano anche opinioni e sentimenti diversi nei confronti dello stesso e forniscono preziose informazioni sulle interpretazioni interculturali dei visitatori e sul coinvolgimento con il museo.

An Analysis of History Museum Visitor's Perceptions through Online Data: The Case of Hoa Lo Prison Relic Museum, Hanoi, Vietnam

VŨ, NGOC TRANG DÀI
2023/2024

Abstract

Hoa Lo Prison Relic Museum has survived long enough to perform double roles of a wartime internment site in the French colonization and a civil and political prison in the Vietnam War, and now it is one of the most important and visited historical sites in the country. Considering the dual responsibilities of Hoa Lo---to preserve history and enhance audience engagement in physical and digital spaces---the study investigates (i) the museum's online communication strategies and (ii) how it is perceived by the public. The study combines qualitative and quantitative information, using automatic text analysis techniques, sentiment analysis based on ratings and Valence Aware Dictionary and sEntiment Reasoner (VADER), and topic modeling using BERTopic. Focusing on Facebook as the museum's main social media platform, the study addresses (i) by analyzing content on its official page and posts with the greatest influence on the public. The study explores (ii) investigating both Facebook user comments on the most reacted posts and Tripadvisor and Google Maps reviews. The analysis of (i) highlights Hoa Lo's online communication with the efforts to intertwine themes of history, patriotism, and aspects of daily life with the ability to evoke gratitude, aiming to captivate its audience. Regarding (ii), the investigation of Facebook comments underscores the audience's tendency to encourage others to visit the museum and express their feelings toward it and its content. At the same time, the examination of visitor reviews reveals three main themes: Historical narratives, Personal experiences, and Services. The study also encounters nuanced perceptions of Hoa Lo in Vietnamese and non-Vietnamese reviews, with the former emphasizing national struggles, patriotism, and gratitude, while the latter seeks a more balanced view of historical narratives. These findings not only shed light on how a historical museum captivates the online public but also showcase diverse audience opinions and sentiments toward it and provide valuable insights into visitor cross-cultural interpretations and engagements with the museum.
2023
An Analysis of History Museum Visitor's Perceptions through Online Data: The Case of Hoa Lo Prison Relic Museum, Hanoi, Vietnam
Il Museo delle Reliquie della Prigione di Hoa Lo è sopravvissuto abbastanza a lungo da svolgere il doppio ruolo di luogo di internamento durante la colonizzazione francese e di prigione civile e politica durante la guerra del Vietnam. Oggi è uno dei luoghi storici più importanti e visitati del Paese. Considerando la duplice responsabilità del Hoa Lo di preservare la storia e migliorare il coinvolgimento del pubblico nel reale e nel virtuale, lo studio indaga le strategie comunicative messe in atto (i) e come esso viene percepito dal pubblico (ii). Lo studio combina informazioni qualitative e quantitative, utilizzando tecniche di analisi automatica del testo, l'analisi del sentiment basata sulle valutazioni e sul Valence Aware Dictionary sEntiment Reasoner (VADER), analisi dei topic mediante la tecnica BERTopic. Lo studio affronta (i) analizzando Facebook come social network di riferimento analizzando i contenuti pubblicati nella pagina ufficiale e i post di maggiore impatto sul pubblico. Lo studio indaga (ii) esaminando sia i commenti degli utenti di Facebook sui post con più reazioni, sia le recensioni di Tripadvisor e Google Maps. I risultati hanno mostrato come gli utenti tendono a incoraggiare gli altri a visitare il museo ed esprimere i propri sentimenti verso il museo e i suoi contenuti. È emersa una specifica produzione di contenuti per il pubblico giovane, mediante una narrazione dei fatti storici intrecciata con sentimenti di patriottismo e gratitudine in un contesto quotidiano. Simultaneamente, l’analisi delle recensioni di Tripadvisor e Google Maps ha rivelatro tre temi principali: narrazioni storiche, esperienze personali e servizi. Lo studio mostra anche la differenza di percezione del museo nelle recensioni vietnamite e non vietnamite, con le prime che enfatizzano le lotte nazionali, il patriottismo e la gratitudine mentre la seconde sono più dirette verso una visione più equilibrata delle narrazioni storiche. Questi risultati non solo fanno luce su come un museo storico possa catturare l’attenzione del pubblico online, ma mostrano anche opinioni e sentimenti diversi nei confronti dello stesso e forniscono preziose informazioni sulle interpretazioni interculturali dei visitatori e sul coinvolgimento con il museo.
visitor experience
online reviews
sentiment analysis
topic modeling
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
VU_NgocTrangDai_2044810_pdfaa.pdf

accesso riservato

Dimensione 40.83 MB
Formato Adobe PDF
40.83 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/63968