The Museum of Oriental Art Edoardo Chiossone gathers a wide range of perfectly preserved artifacts coming from different East Asian regions, which can be compared using a mixed scientific and stylistic approach to characterize the collection, and lay the foundations for new research topics, useful for the valorization of these particular types of objects, collected by several Europeans who traveled to Japan during the 19th century. The project aims to compare and integrate archaeological data with the results of investigations conducted through non-invasive investigation methods (XRF and Raman) to reconstruct the Chinese and Korean influences in the technological and cultural development that occurred in Japan in the Protohistoric and Pre- modern Periods. The present study comprises two classes of material: Archaic and Buddhist Japanese bronzes, and Chinese and Japanese lacquerware. The first group, composed by ritual and funerary objects, would allow us to reconstruct some aspects of the Japanese proto-historic period (Yayoi and Kofun eras ca. 900 BC - ca. 7th century AD), usually defined by stylistic studies, which have been integrated in recent years with data coming from scientific analyses. The development of metallurgy was indeed the result of a massive migration from Korea, which allowed the Archipelago a great technological advancement in a very short time. The importance of bronze lies precisely in the initial importation into Japan of ritual objects whose production was already rooted in China and Korea, only to be replaced, in the Middle and Late Yayoi (from the 1st century BC), by the importation of ingots, that were then worked in Japanese by specialized craftsmen. In this regard, the characterization of the alloy could be useful to identify the different extraction basins, and therefore the trade routes of East Asia from the 1st millennium BC, by comparing the scientific results with the archaeological documentation. The study of lacquer objects would instead place, as a starting point, the different technique and type of object . Also in this case, the Museum offers a range of objects that can provide precious data on an artistic expression that was very successful in Japan, but that was inspired and influenced from the Continent. The analysis of the pigments and, where possible, of the composition of the lacquer, would be a discriminating element for the recognition of the technique and materials used, especially for those produced in the Ryukyu Islands (southern Japan) in the XIX century.

Il Museo di Arte Orientale Edoardo Chiossone raccoglie un’ampia gamma di testimonianze provenienti da diverse regioni dell’Asia Orientale, in un perfetto stato di conservazione, che possono essere confrontate grazie all’unione di un approccio scientifico e stilistico per caratterizzare a tutto tondo la collezione, e gettare le basi per un nuovo spunto di ricerca atto a valorizzare queste particolari classi di oggetti che diversi collezionisti europei riuscirono a raccogliere in Giappone durante il XIX secolo. Il progetto prevede una comparazione e integrazione dei dati archeologici con i risultati delle indagini condotte attraverso metodi di indagine non invasivi (XRF e Raman) per ricostruire gli influssi cinesi e coreani nello sviluppo tecnologico e culturale avvenuto in Giappone nel Periodo Protostorico ed in quello premoderno. Lo studio avverrà tramite due classi di materiale: Bronzi giapponesi arcaici e Buddisti, e Lacche cinesi e giapponesi. Il primo gruppo, composto oggetti rituali e funerari, permetterebbe di ricostruire alcuni aspetti del periodo protostorico giapponese (Epoche Yayoi e Kofun 900 a.C. circa- VII sec. d.C. circa) , solitamente definito da studi di carattere stilistico, cui nei recenti anni sono stati integrati dati provenienti da analisi di tipo scientifico. Lo sviluppo della metallurgia fu infatti risultato di una massiccia migrazione dalla Corea, che consentì all’Arcipelago un notevole avanzamento tecnologico nell’arco di un brevissimo tempo. L’importanza del bronzo risiede proprio nell’iniziale importazione in Giappone di oggetti di culto la cui produzione era già radicata in Cina ed in Corea, per poi essere sostituiti nel Medio e Tardo Yayoi (dal I secolo a.C.) dall’importazione di lingotti che venivano poi trasformati su suolo nipponico da artigiani specializzati. La caratterizzazione della lega infatti potrebbe essere utile per individuare i diversi bacini di estrazione, e quindi le rotte commerciali dell’Asia Orientale dal I millennio a.C., confrontando i risultati scientifici con la documentazione archeologica . Lo studio degli oggetti in lacca, porrebbe invece come punto di partenza la diversa tecnica e tipologia di oggetto. Anche in questo caso il Museo offre una gamma di oggetti che possono fornire preziosi dati su un’espressione artistica che ebbe molta fortuna in Giappone ma che trasse ispirazione e influenze dal Continente. L’analisi dei pigmenti e, ove possibile della composizione della lacca, sarebbe elemento discriminante per il riconoscimento della tecnica e dei materiali per realizzazione degli oggetti, soprattutto in quelli prodotti nelle Isole Ryukyu (Giappone meridionale) nel XIX secolo.

Bronze and Lacquers in Japan: Arrival and development in the Archipelago seen through the scientific and archaeological analysis on a nucleus of pieces from the Museum of Oriental Art Edoardo Chiossone in Genova

PANARELLA, ROSSELLA
2023/2024

Abstract

The Museum of Oriental Art Edoardo Chiossone gathers a wide range of perfectly preserved artifacts coming from different East Asian regions, which can be compared using a mixed scientific and stylistic approach to characterize the collection, and lay the foundations for new research topics, useful for the valorization of these particular types of objects, collected by several Europeans who traveled to Japan during the 19th century. The project aims to compare and integrate archaeological data with the results of investigations conducted through non-invasive investigation methods (XRF and Raman) to reconstruct the Chinese and Korean influences in the technological and cultural development that occurred in Japan in the Protohistoric and Pre- modern Periods. The present study comprises two classes of material: Archaic and Buddhist Japanese bronzes, and Chinese and Japanese lacquerware. The first group, composed by ritual and funerary objects, would allow us to reconstruct some aspects of the Japanese proto-historic period (Yayoi and Kofun eras ca. 900 BC - ca. 7th century AD), usually defined by stylistic studies, which have been integrated in recent years with data coming from scientific analyses. The development of metallurgy was indeed the result of a massive migration from Korea, which allowed the Archipelago a great technological advancement in a very short time. The importance of bronze lies precisely in the initial importation into Japan of ritual objects whose production was already rooted in China and Korea, only to be replaced, in the Middle and Late Yayoi (from the 1st century BC), by the importation of ingots, that were then worked in Japanese by specialized craftsmen. In this regard, the characterization of the alloy could be useful to identify the different extraction basins, and therefore the trade routes of East Asia from the 1st millennium BC, by comparing the scientific results with the archaeological documentation. The study of lacquer objects would instead place, as a starting point, the different technique and type of object . Also in this case, the Museum offers a range of objects that can provide precious data on an artistic expression that was very successful in Japan, but that was inspired and influenced from the Continent. The analysis of the pigments and, where possible, of the composition of the lacquer, would be a discriminating element for the recognition of the technique and materials used, especially for those produced in the Ryukyu Islands (southern Japan) in the XIX century.
2023
Bronze and Lacquers in Japan: Arrival and development in the Archipelago seen through the scientific and archaeological analysis on a nucleus of pieces from the Museum of Oriental Art Edoardo Chiossone in Genova
Il Museo di Arte Orientale Edoardo Chiossone raccoglie un’ampia gamma di testimonianze provenienti da diverse regioni dell’Asia Orientale, in un perfetto stato di conservazione, che possono essere confrontate grazie all’unione di un approccio scientifico e stilistico per caratterizzare a tutto tondo la collezione, e gettare le basi per un nuovo spunto di ricerca atto a valorizzare queste particolari classi di oggetti che diversi collezionisti europei riuscirono a raccogliere in Giappone durante il XIX secolo. Il progetto prevede una comparazione e integrazione dei dati archeologici con i risultati delle indagini condotte attraverso metodi di indagine non invasivi (XRF e Raman) per ricostruire gli influssi cinesi e coreani nello sviluppo tecnologico e culturale avvenuto in Giappone nel Periodo Protostorico ed in quello premoderno. Lo studio avverrà tramite due classi di materiale: Bronzi giapponesi arcaici e Buddisti, e Lacche cinesi e giapponesi. Il primo gruppo, composto oggetti rituali e funerari, permetterebbe di ricostruire alcuni aspetti del periodo protostorico giapponese (Epoche Yayoi e Kofun 900 a.C. circa- VII sec. d.C. circa) , solitamente definito da studi di carattere stilistico, cui nei recenti anni sono stati integrati dati provenienti da analisi di tipo scientifico. Lo sviluppo della metallurgia fu infatti risultato di una massiccia migrazione dalla Corea, che consentì all’Arcipelago un notevole avanzamento tecnologico nell’arco di un brevissimo tempo. L’importanza del bronzo risiede proprio nell’iniziale importazione in Giappone di oggetti di culto la cui produzione era già radicata in Cina ed in Corea, per poi essere sostituiti nel Medio e Tardo Yayoi (dal I secolo a.C.) dall’importazione di lingotti che venivano poi trasformati su suolo nipponico da artigiani specializzati. La caratterizzazione della lega infatti potrebbe essere utile per individuare i diversi bacini di estrazione, e quindi le rotte commerciali dell’Asia Orientale dal I millennio a.C., confrontando i risultati scientifici con la documentazione archeologica . Lo studio degli oggetti in lacca, porrebbe invece come punto di partenza la diversa tecnica e tipologia di oggetto. Anche in questo caso il Museo offre una gamma di oggetti che possono fornire preziosi dati su un’espressione artistica che ebbe molta fortuna in Giappone ma che trasse ispirazione e influenze dal Continente. L’analisi dei pigmenti e, ove possibile della composizione della lacca, sarebbe elemento discriminante per il riconoscimento della tecnica e dei materiali per realizzazione degli oggetti, soprattutto in quelli prodotti nelle Isole Ryukyu (Giappone meridionale) nel XIX secolo.
Bronze
Lacquers
Japan
China
Korea
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/68429