Abstract Background: The discussion of clinical cases, represents an effective methodology for health professions degree courses, because it offers the opportunity to apply theoretical knowledge to real or simulated situations, thus developing practical and analytical skills. The design of effective clinical cases requires precise planning, with pre-established objectives, the use of engaging language, a gradual presentation of information and other characteristics explained in the indications present in the literature. Matherials and methods: The research project was designed to enhance the acquisition of practical skills, clinical reasoning and critical thinking among the twelve third-year students of the Degree Course in Orthoptics and Ophthalmological Assistance at the University of Parma. The study comprised four distinct phases: research, activity planning, project implementation and final evaluation. The active teaching laboratory was integrated into the internship hours, thus allowing students to transform part of their practical internship into classroom laboratory sessions. The twelve students were divided into groups of three or four individuals and participated in five meetings of four hours each. During the meetings, clinical cases were constructed through an in-depth analysis of reference texts and subsequently addressed and discussed. The students were presented with two clinical case studies at successive intervals, which they were required to analyse and discuss in groups. These were followed by plenary discussion sessions. The efficacy of the active teaching methodology was gauged through the administration of an anonymous questionnaire to the students and a focus group, which served to elicit feedback and constructive criticism regarding the experience. Results: The study include two key outcomes: the writing of 27 clinical cases (covering orthoptics, neuro-ophthalmology, and pathology and instrumental examinations) and the evaluation of the project by the students. The majority of participants perceived the activity as highly beneficial for their degree programme, providing an engaging and stimulating environment for the development of clinical reasoning and critical thinking skills. They also considered it to be an effective tool for the acquisition of new knowledge and the consolidation of existing knowledge. Conclusions: The laboratory, focused on the discussion of clinical cases based on the indications present in the literature, was perceived with a positive response from the students. They have indicated that the activity should be repeated and extended to all three years of the degree course, and have also proposed some improvements to enhance its effectiveness.

Riassunto Background: La discussione di casi clinici, rappresenta un'efficace metodologia di insegnamento nei corsi di laurea delle professioni sanitarie, in quanto offre l'opportunità di applicare le conoscenze teoriche a situazioni reali o simulate, sviluppando così competenze pratiche e analitiche. La progettazione di casi clinici efficaci richiede una pianificazione precisa, con obiettivi prestabiliti, uso di un linguaggio coinvolgente, presentazione graduale delle informazioni e altre caratteristiche esplicitate nelle indicazioni presenti in letteratura. Materiali e metodi: Il progetto di ricerca si è focalizzato sull'ottimizzazione dell'acquisizione di competenze pratiche, di ragionamento clinico e di pensiero critico tra i dodici studenti del terzo anno del corso di Laurea in Ortottica ed Assistenza Oftalmologica presso l'Università di Parma. Lo studio ha previsto quattro fasi distinte: ricerca, pianificazione delle attività, implementazione del progetto e valutazione finale. Il laboratorio di didattica attiva è stato integrato all'interno delle ore di tirocinio, consentendo agli studenti di trasformare parte del loro tirocinio pratico in sessioni di laboratorio in aula. I dodici studenti sono stati divisi in gruppi da 3/4 persone e hanno partecipato a cinque incontri di quattro ore ciascuno. Durante gli incontri, sono stati affrontati e discussi casi clinici costruiti mediante un'analisi approfondita di testi di riferimento. Gli studenti hanno ricevuto, in momenti successivi, due parti di casi clinici da analizzare e discutere in gruppo, ciascuna seguita da sessioni di discussione plenaria. L'efficacia dell'implementazione della didattica attiva è stata valutata tramite un questionario anonimo compilato dagli studenti e un focus group, al fine di raccogliere feedback e critiche costruttive sull'esperienza. Risultati: I risultati dello studio comprendono la stesura di 27 casi clinici (di ortottica, neuroftalmologia e patologia ed esami strumentali) e i risultati della valutazione del progetto da parte degli studenti. La maggior parte dei partecipanti ha ritenuto l’attività molto utile per il corso di laurea, coinvolgente e stimolante per quanto riguarda la capacità di ragionamento clinico e pensiero critico, decisamente funzionale all’apprendimento di nuove conoscenze e al consolidamento di quelle già acquisite. Conclusioni: Il laboratorio di discussione di casi clinici redatti seguendo le indicazioni presenti in letteratura è stato accolto positivamente da parte degli studenti, secondo i quali l’attività meriterebbe di essere riproposta ed estesa a tutti e tre gli anni del corso di laurea, suggerendo alcune proposte di miglioramento per renderlo ancora più efficace.

PROPOSTA, REALIZZAZIONE E VALUTAZIONE DI UN LABORATORIO DI DIDATTICA ATTIVA BASATO SULL’ANALISI E LA DISCUSSIONE DI CASI CLINICI NEL CORSO DI LAUREA IN ORTOTTICA ED ASSISTENZA OFTALMOLOGICA DELL’UNIVERSITÀ DI PARMA

BERFORINI D'AQUINO, LIDIA
2023/2024

Abstract

Abstract Background: The discussion of clinical cases, represents an effective methodology for health professions degree courses, because it offers the opportunity to apply theoretical knowledge to real or simulated situations, thus developing practical and analytical skills. The design of effective clinical cases requires precise planning, with pre-established objectives, the use of engaging language, a gradual presentation of information and other characteristics explained in the indications present in the literature. Matherials and methods: The research project was designed to enhance the acquisition of practical skills, clinical reasoning and critical thinking among the twelve third-year students of the Degree Course in Orthoptics and Ophthalmological Assistance at the University of Parma. The study comprised four distinct phases: research, activity planning, project implementation and final evaluation. The active teaching laboratory was integrated into the internship hours, thus allowing students to transform part of their practical internship into classroom laboratory sessions. The twelve students were divided into groups of three or four individuals and participated in five meetings of four hours each. During the meetings, clinical cases were constructed through an in-depth analysis of reference texts and subsequently addressed and discussed. The students were presented with two clinical case studies at successive intervals, which they were required to analyse and discuss in groups. These were followed by plenary discussion sessions. The efficacy of the active teaching methodology was gauged through the administration of an anonymous questionnaire to the students and a focus group, which served to elicit feedback and constructive criticism regarding the experience. Results: The study include two key outcomes: the writing of 27 clinical cases (covering orthoptics, neuro-ophthalmology, and pathology and instrumental examinations) and the evaluation of the project by the students. The majority of participants perceived the activity as highly beneficial for their degree programme, providing an engaging and stimulating environment for the development of clinical reasoning and critical thinking skills. They also considered it to be an effective tool for the acquisition of new knowledge and the consolidation of existing knowledge. Conclusions: The laboratory, focused on the discussion of clinical cases based on the indications present in the literature, was perceived with a positive response from the students. They have indicated that the activity should be repeated and extended to all three years of the degree course, and have also proposed some improvements to enhance its effectiveness.
2023
Proposal, implementation and evaluation of an active teaching laboratory in the degree program in Orthoptics and ophthalmological assistance at the University of Parma based on the analysis and discussion of clinical cases
Riassunto Background: La discussione di casi clinici, rappresenta un'efficace metodologia di insegnamento nei corsi di laurea delle professioni sanitarie, in quanto offre l'opportunità di applicare le conoscenze teoriche a situazioni reali o simulate, sviluppando così competenze pratiche e analitiche. La progettazione di casi clinici efficaci richiede una pianificazione precisa, con obiettivi prestabiliti, uso di un linguaggio coinvolgente, presentazione graduale delle informazioni e altre caratteristiche esplicitate nelle indicazioni presenti in letteratura. Materiali e metodi: Il progetto di ricerca si è focalizzato sull'ottimizzazione dell'acquisizione di competenze pratiche, di ragionamento clinico e di pensiero critico tra i dodici studenti del terzo anno del corso di Laurea in Ortottica ed Assistenza Oftalmologica presso l'Università di Parma. Lo studio ha previsto quattro fasi distinte: ricerca, pianificazione delle attività, implementazione del progetto e valutazione finale. Il laboratorio di didattica attiva è stato integrato all'interno delle ore di tirocinio, consentendo agli studenti di trasformare parte del loro tirocinio pratico in sessioni di laboratorio in aula. I dodici studenti sono stati divisi in gruppi da 3/4 persone e hanno partecipato a cinque incontri di quattro ore ciascuno. Durante gli incontri, sono stati affrontati e discussi casi clinici costruiti mediante un'analisi approfondita di testi di riferimento. Gli studenti hanno ricevuto, in momenti successivi, due parti di casi clinici da analizzare e discutere in gruppo, ciascuna seguita da sessioni di discussione plenaria. L'efficacia dell'implementazione della didattica attiva è stata valutata tramite un questionario anonimo compilato dagli studenti e un focus group, al fine di raccogliere feedback e critiche costruttive sull'esperienza. Risultati: I risultati dello studio comprendono la stesura di 27 casi clinici (di ortottica, neuroftalmologia e patologia ed esami strumentali) e i risultati della valutazione del progetto da parte degli studenti. La maggior parte dei partecipanti ha ritenuto l’attività molto utile per il corso di laurea, coinvolgente e stimolante per quanto riguarda la capacità di ragionamento clinico e pensiero critico, decisamente funzionale all’apprendimento di nuove conoscenze e al consolidamento di quelle già acquisite. Conclusioni: Il laboratorio di discussione di casi clinici redatti seguendo le indicazioni presenti in letteratura è stato accolto positivamente da parte degli studenti, secondo i quali l’attività meriterebbe di essere riproposta ed estesa a tutti e tre gli anni del corso di laurea, suggerendo alcune proposte di miglioramento per renderlo ancora più efficace.
Casi clinici
Didattica attiva
Ortottica
Laboratorio
Discussione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI definitiva unipd Berforini D'Aquino Lidia.pdf

accesso aperto

Dimensione 929.75 kB
Formato Adobe PDF
929.75 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/69063