This dissertation introduces the possibility of a shared intention behind the use of lapidaries and stone imagery as crucial features adopted to describe the characters and settings of the anonymous poems contained inside London, British Library, Cotton Nero A.X. Focusing on the tradition of lapidaries in Mediaeval England, my dissertation reviews how the lore of gemstones and, particularly pearls, influenced the imagery enclosed in the poems of the manuscript. All but one poem, Patience, show clear dependence on the lapidary tradition in syntactic formulae and in the Christian virtues associated with gemstones. The shared inclination for detailed descriptions of settings and garments employing gemstone imagery and luxury terminology relate Pearl, Cleanness and Sir Gawain and the Green Knight to the deeply rooted mediaeval tradition believing in the affinity between Christian virtues and stones. To fully investigate the lapidary imagery employed, my dissertation has been organised into three chapters. The first chapter provides an overview of the manuscript, the poems, their authorship, structures and plots. The second chapter is aimed at exploring briefly the lapidary tradition and the influential lapidaries, bestiaries and encyclopaedias in the mediaeval period. The third chapter analyses the influence of the lapidary lore inside Pearl, Cleanness and Sir Gawain and Green Knight, focusing on the use of lapidary and luxury terminologies inside the poems and of lapidaries’ formulae in the opening of Pearl. The dissertation is concluded by the analysis of a specific gemstone: the pearl. Pearl imagery and symbolism suggest ideals to which the characters aspire through visual representations of courtly and Christian values. Exploring the interactions between lapidaries and the Cotton Nero manuscript proves to be an essential instrument to identify several common threads between the poems, including the reasons that encouraged the choice of gemstones, particularly pearls, as allegories and as relevant features describing the characters and settings.

Questa tesi si propone di analizzare i poemi preservati all’interno del manoscritto Londra, British Library, Cotton Nero A.X introducendo la possibilità di un'intenzione condivisa nell'utilizzo di lapidari ed immagini di pietre preziose come caratteristiche fondamentali adottate nelle descrizioni di personaggi ed ambientazioni. Tutti i componimenti eccetto uno, Patience, mostrano una chiara dipendenza dalla tradizione lapidaria, ciò è chiaramente osservabile nel ripetuto utilizzo di specifiche formule sintattiche e nelle virtù cristiane associate alle gemme. La propensione per l’utilizzo di pietre preziose e di una terminologia del lusso per le descrizioni dettagliate delle ambientazioni e degli indumenti indossati dai personaggi collega Pearl, Cleanness e Sir Gawain and the Green Knight ad una tradizione medievale profondamente radicata che confida nell'affinità tra le virtù cristiane e le pietre preziose. Per indagare e districare i vari fili del complesso immaginario lapidario impiegato, la mia tesi è stata organizzata in tre capitoli. Il primo capitolo fornisce una panoramica generale del manoscritto, dei poemi, del loro autore, delle loro strutture e trame. Il secondo capitolo esplora la tradizione lapidaria e l’influenza di lapidari, bestiari ed enciclopedie nella cultura medio-inglese. Il terzo capitolo integra le tematiche introdotte nel capitolo precedente, la tradizione lapidaria viene posta in relazione a Pearl, Cleanness e Sir Gawain and Green Knight, concentrandosi sull’uso di specifiche terminologie legate alle pietre preziose ed al lusso all’interno delle poesie e delle formule lapidarie presenti nel proemio di Pearl. La tesi si conclude con l'analisi della perla, a cui è dedicata la parte conclusiva del terzo capitolo, dove viene proposta la possibilità che le immagini ed il simbolismo di questa particolare pietra suggeriscano ideali a cui i personaggi aspirano attraverso rappresentazioni visive di valori cortesi e cristiani. Esplorare le interazioni tra i lapidari ed il Cotton Nero si rivela uno strumento essenziale per identificare gli elementi comuni tra i poemi, comprese le ragioni che hanno incoraggiato la scelta delle pietre preziose, ed in particolare delle perle, come allegorie e caratteristiche rilevanti nella descrizione di personaggi ed ambientazioni.

Perle plesaunte: the Lapidary Tradition in London, British Library, Cotton MS Nero A.X

BIASIOLO, AURORA
2023/2024

Abstract

This dissertation introduces the possibility of a shared intention behind the use of lapidaries and stone imagery as crucial features adopted to describe the characters and settings of the anonymous poems contained inside London, British Library, Cotton Nero A.X. Focusing on the tradition of lapidaries in Mediaeval England, my dissertation reviews how the lore of gemstones and, particularly pearls, influenced the imagery enclosed in the poems of the manuscript. All but one poem, Patience, show clear dependence on the lapidary tradition in syntactic formulae and in the Christian virtues associated with gemstones. The shared inclination for detailed descriptions of settings and garments employing gemstone imagery and luxury terminology relate Pearl, Cleanness and Sir Gawain and the Green Knight to the deeply rooted mediaeval tradition believing in the affinity between Christian virtues and stones. To fully investigate the lapidary imagery employed, my dissertation has been organised into three chapters. The first chapter provides an overview of the manuscript, the poems, their authorship, structures and plots. The second chapter is aimed at exploring briefly the lapidary tradition and the influential lapidaries, bestiaries and encyclopaedias in the mediaeval period. The third chapter analyses the influence of the lapidary lore inside Pearl, Cleanness and Sir Gawain and Green Knight, focusing on the use of lapidary and luxury terminologies inside the poems and of lapidaries’ formulae in the opening of Pearl. The dissertation is concluded by the analysis of a specific gemstone: the pearl. Pearl imagery and symbolism suggest ideals to which the characters aspire through visual representations of courtly and Christian values. Exploring the interactions between lapidaries and the Cotton Nero manuscript proves to be an essential instrument to identify several common threads between the poems, including the reasons that encouraged the choice of gemstones, particularly pearls, as allegories and as relevant features describing the characters and settings.
2023
Perle plesaunte: the Lapidary Tradition in London, British Library, Cotton MS Nero A.X
Questa tesi si propone di analizzare i poemi preservati all’interno del manoscritto Londra, British Library, Cotton Nero A.X introducendo la possibilità di un'intenzione condivisa nell'utilizzo di lapidari ed immagini di pietre preziose come caratteristiche fondamentali adottate nelle descrizioni di personaggi ed ambientazioni. Tutti i componimenti eccetto uno, Patience, mostrano una chiara dipendenza dalla tradizione lapidaria, ciò è chiaramente osservabile nel ripetuto utilizzo di specifiche formule sintattiche e nelle virtù cristiane associate alle gemme. La propensione per l’utilizzo di pietre preziose e di una terminologia del lusso per le descrizioni dettagliate delle ambientazioni e degli indumenti indossati dai personaggi collega Pearl, Cleanness e Sir Gawain and the Green Knight ad una tradizione medievale profondamente radicata che confida nell'affinità tra le virtù cristiane e le pietre preziose. Per indagare e districare i vari fili del complesso immaginario lapidario impiegato, la mia tesi è stata organizzata in tre capitoli. Il primo capitolo fornisce una panoramica generale del manoscritto, dei poemi, del loro autore, delle loro strutture e trame. Il secondo capitolo esplora la tradizione lapidaria e l’influenza di lapidari, bestiari ed enciclopedie nella cultura medio-inglese. Il terzo capitolo integra le tematiche introdotte nel capitolo precedente, la tradizione lapidaria viene posta in relazione a Pearl, Cleanness e Sir Gawain and Green Knight, concentrandosi sull’uso di specifiche terminologie legate alle pietre preziose ed al lusso all’interno delle poesie e delle formule lapidarie presenti nel proemio di Pearl. La tesi si conclude con l'analisi della perla, a cui è dedicata la parte conclusiva del terzo capitolo, dove viene proposta la possibilità che le immagini ed il simbolismo di questa particolare pietra suggeriscano ideali a cui i personaggi aspirano attraverso rappresentazioni visive di valori cortesi e cristiani. Esplorare le interazioni tra i lapidari ed il Cotton Nero si rivela uno strumento essenziale per identificare gli elementi comuni tra i poemi, comprese le ragioni che hanno incoraggiato la scelta delle pietre preziose, ed in particolare delle perle, come allegorie e caratteristiche rilevanti nella descrizione di personaggi ed ambientazioni.
Lapidary
Gemstone
Pearl
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/69161